ĪSUMĀ:
- Eksperti: Kafijas cenu pieaugums ir globāla problēma.
- Kafijas audzēšanu ietekmē klimata pārmaiņas; Latvijā cenas ietekmē akcīze.
- Lielveikalos pircēji meklē kafiju par akcijas cenām.
- Latvijas kafijas ražotājs kafiju iepērk pa taisno no ražotāja – kvalitatīvāk, bet dārgāk.
- Kafijas klāsts paplašinās, nekas neliecina par cenu kritumu.
Kafijas cenu pieaugums ir globāla problēma; Latvijā tās ir augstākas arī akcīzes nodokļa dēļ
Eksperti: Kafijas cenu pieaugums ir globāla problēma
Kafijas patēriņš pasaulē tikai palielinās, saka eksperti, bet datos redzams, ka arī tās cena pēdējos gados gājusi taisnu ceļu uz augšu. Eksperti skaidro, ka tas ir vairāku aspektu kopums, piemēram, pandēmijas sekas un klimata izmaiņas.
Kafijas pupiņas ceļš no krūma līdz kafijas krūzītei ir visai ilgs – to izaudzē, apstrādā, eksportē, grauzdē un tad tirgo.
Centrālās statistikas pārvaldes dati liecina, ka kafijas cenas pēdējos gados virzījušās tikai uz augšu. Maltā kafija 3 gadu laikā vidēji sadārdzinājusies gandrīz divreiz, savukārt par kafijas tasi kafejnīcās vai restorānos tagad jāmaksā vidēji par trešdaļu vairāk nekā 2021. gadā.
Pandēmijas atstātās sekas, loģistikas izmaksas, vispārējais ekonomiskais stāvoklis un klimata izmaiņas ir tikai nedaudzie ekspertu minētie aspekti, kāpēc kafijas cena pēdējos gados augusi.
Kafijai ir divas šķirnes – "Robusta" un "Arabica". Tās tirgo biržā, kur kafijas iepircēji nepārtraukti seko līdzi kafijas cenām.
Biržas cenas līkne "Robusta" kafijai ir teju konstanti augoša, bet, salīdzinot ar pērno gadu, – cena pieaugusi par divām reizēm.
Taču par "Arabica" šķirni eksperti saka – iepriekš tik augsta cena pieredzēta vien īsu mirkli 2011. gadā.
"Kafijas ražotājs tāds pats lauksaimnieks vien ir. Tās izmaksas viņu pusē ir lielas, peļņas daļa ir ļoti maza. Līdz ar to uzlikt viņiem tādu slogu vai sagaidīt no audzētājvalsts pretimnākšanu galapatērētājam, manuprāt, tas nav mērķis, uz kuru kafijas industrija iet," sprieda zaļās kafijas importētāja, "Ally Coffee" reģiona pārdošanas vadītāja Agnija Zīverte.
Kafijas audzēšanu ietekmē klimata pārmaiņas; Latvijā cenas ietekmē akcīze
Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra vadītāja Inguna Gulbe pastāstīja, ka pasaulē kafijas mīlētāju un lietotāju ir vairāk, nekā šobrīd kafijas audzētāji spēj saražot.
Kafijas audzēšanu pēdējos gados ietekmē arī klimata pārmaiņas.
"Lielās kafijas valstis - Brazīlija, Kolumbija, kur audzē Arabikas kafiju, tur bija slapjums. Robustu audzē Vjetnamā, tur bija liels sausums un neizauga pēdējā laikā," stāstīja Gulbe.
"Ir arī problēma ar loģistiku pašlaik, jo kafija nenāk vairs no šīm valstīm pa taisno cauri Sarkanai jūrai, tur ir nemierīgi, kari, kuģi brauc riņķī Āfrikai, tas nozīmē, ved lielāku gabalu, tas atkal ir dārgāk. Un tad vēl ir tāda lieta, ka Eiropas Savienības atmežošanas regula, kuru ne visas tās audzētājvalstis un audzētāji spēj izpildīt - ģeogrāfiskās koordinātes, izsekojamība, un tajās valstīs, kur to kafiju audzē, nu, tās nav pašas attīstītākās.
Latvija ir arī viena no nedaudzajām valstīm Eiropā, kurā kafijai ir piemērots akcīzes nodoklis – 1,42 par kilogramu. Ja izlīdzinātu nodokļus, tad Baltijā kopumā cenām būtu jābūt līdzīgām.
"Tas, kas ir man, varbūt ir tāds pēdējo 3-4 mēnešu pārsteigums – Latvijā cenu pieaugums jau ir noticis veikalu plauktos, bet Lietuvā vai nu tagad notiek, vai vēl pēc pāris nedēļām, vai mēneša notiks. Kas ir galvenie faktori, kāpēc lietuviešiem ir izdevies noturēt cenu vienā līmenī, – vai nu tās ir iepriekš iepirktas kafijas vai arī lielāka kaulēšanās ar vadošajām lielveikalu ķēdēm," pieļāva "Illy" kafijas izplatītājs Latvijā un Lietuvā Artūrs Grikke.
Lielveikalos pircēji meklē kafiju par akcijas cenām
"Rimi" veikalos kafijas pārdošanas apjomi augošo cenu dēļ nedaudz samazinājušies, bet veikalu tīkla pārstāve stāstīja, ka pircēji "iepērkas gudri", un tas nozīmē, ka kafiju pērk akciju laikā.
Līdzīga tendence vērojama arī veikalu tīklā "Maxima", un, tā kā kafija ir viena no TOP 3 zagtākajām precēm veikalos, kafijas pakām aizvien biežāk tiek pievienoti tā saucamie "pīkstuļi".
"Mēs redzam, ka mūsu piedāvātās akcijas klienti ļoti novērtē. Piemēram, skatoties pēc pārdošanas apjoma, tad kafijas segmentā cilvēki viņas arī izvēlas visbiežāk," par pircēju paradumiem stāstīja "Maxima" pārstāve Raina Ločmele.
"Jāsaka, ka arī, piemēram, kafijas segmentā mums šobrīd ir aptuveni 260 dažāda veida kafijas produkti, mums ir arī tādi premiālāki zīmola kafijas produkti - cilvēkam ir, no kā izvēlēties," piebilda Ločmele.
Latvijas kafijas ražotājs kafiju iepērk pa taisno no ražotāja – kvalitatīvāk, bet dārgāk
Lai uzņēmums nebūtu tik atkarīgs no biržas, eksperti min, ka daudzi uzņēmumi pasaulē kafijas pupiņas izvēlas pirkt pa taisno no ražotāja. Tā dara arī vietējais uzņēmums "Kalve coffee".
"Kalve Cofee" ir augstākās kvalitātes kafijas grauzdēšanas uzņēmums. Tā līdzdibinātājs un valdes priekšsēdētājs Gatis Zēmanis stāstīja, ka uzņēmuma apgrozījums šī gada pirmajos 6 mēnešos, salīdzinot ar attiecīgo laiku pērn, audzis par 40%, bet peļņa palielinājusies 2,6 reizes. Kafijas pupiņas viņi iepērk pa tiešo no ražotājiem.
Informācija uzņēmuma mājaslapā liecina, ka pērn uzņēmuma apgrozījums bija aptuveni 2,5 miljoni eiro, bet peļņa – 53 000 eiro.
Zēmanis stāstīja: "Ja bija Brazīlijā laba kafijas raža, tad biržā cena gāja uz leju tieši rudenī - septembrī, oktobrī. Ja bija slikta raža, tad viņa gāja uz augšu. Savukārt šogad tā raža bija laba, bet tā kafijas cena nekrīt."
"Un, ja mēs paskatāmies zaļās kafijas biržas cenu, teiksim, no šodienas līdz gadu atpakaļ, jā, nu, tā cena bija gandrīz tieši divas reizes zemāka. Un mēs atšķiramies no citiem uzņēmējiem - mēs strādājam tikai un vienīgi ar "specialty" kvalitātes kafiju, mēs jau standartā maksājam vairāk par šo produktu, līdz ar to mēs saņemam arī labākas kvalitātes kafiju. Un 2023. gadā mēs pārdevām aptuveni 80 tonnas kafijas; prognozējam līdzīgu izaugsmes dinamiku, nu, turpmākajiem pieciem gadiem noteikti," sacīja Zēmanis.
"Tieši komerckafija ir tā, kas iet caur šo biržu, un bieži vien šī kafija ir zemākas kvalitātes, viņa nav caurskatāmāka, nav izsekojama līdz fermai utt. Mūsu gadījumā mēs strādājam tikai ar "speciality" kafiju un mēs jau standartā pērkam kafiju pēc tiešās tirdzniecības principa no fermera, un maksājam 2–4 un citreiz pat vairāk reizes vairāk par zaļo kafiju," atzina Zēmanis.
"Kalve Cofee" tikko kļuvis par akciju sabiedrību, turpina gatavoties sākotnējam publiskajam akciju piedāvājumam un gada otrajā pusē cer piesaistīt vismaz vienu miljonu eiro.
"Mēs varētu piesaistīt finansējumu, lai attīstītos, un arī mēs redzam, ka ļoti daudzi cilvēki novērtē mūsu darbu, tieši tāda ilgtspējīga pieeja biznesam," norādīja Zēmanis.
Kafijas klāsts paplašinās, nekas neliecina par cenu kritumu
Tomēr speciālisti saka – kafijas cenu pieaugums tā īsti nav mainījis tās patēriņu. Un prognozē, ka tik lēta kafija, kāda tā bijusi pirms vairākiem gadiem, vairs nebūs nekad.
Kafijas klāsts paplašinās, un tirgū parādās visdažādākie kafijas dzērieni, ko iecienījusi jaunā paaudze.
"Piemēram, tīņiem ļoti modē ir nākuši dažādi kafijas dzērieni, ne tik daudz kafija, cik dažādi tur dzērieni. Bet tie, kam kafijai ir jau tāds smalkāks rituāls, tie vienmēr pirks, meklēs, skatīsies, degustēs un tā tālāk.
Bet tā iedzīvotāju daļa nav lielākā, lielākā ir tā, kuriem vajag kafiju, labu kafiju, paskatīsies, kur ir akcija, un to arī nopirks," sprieda Inguna Gulbe no Lauksaimniecības tirgus veicināšanas centra.
Lai gan šobrīd nekas neliecina, ka kafijas cenas tuvākajā nākotnē varētu samazināties, arī kafijas audzētājvalstis attīstās un maina pret slimībām izturīgākas šķirnes, modernizējas, līdz ar to pastāv iespēja, ka kafijas cenas laika gaitā var arī samazināties.