Vasaras sākumā uzņēmumā "Eiropas Dzelzceļa līnijas", kas ir "Rail Baltica" projekta ieviesējs Latvijā, Latvijas Radio noskaidroja, ka abām starptautiskajām stacijām ir piesaistīts apmēram pusmiljards eiro. Satiksmes ministrijā toreiz atzina,ka abām stacijām, iespējams, varētu būt nepieciešama vēl tikpat liela summa – tātad kopumā abas būves un to apkārtējā infrastruktūra varētu izmaksāt ap miljardu eiro.
Taču Diļevs apliecināja, ka "šī nav aktuāla summa", jo tolaik to aprēķināja ar visaugstāko inflācijas prognozi. Tātad tas, var teikt, bija sliktākais iespējamais variants. Tiesa gan, jūnijā Satiksmes ministrija pateica vien ļoti aptuvenus skaitļus.
"Šī summa, kas tika aizsūtīta Satiksmes ministrijai, bija ar tā brīža augstāko inflāciju. Vēstulē bija rakstīts, ka Centrālā stacija uz pabeigšanas laiku ar šādu augstu inflācijas prognozi maksās 888 miljonus eiro, bet stacija lidostā "Rīga" – ap 340 miljoniem," sacīja Diļevs.
Tātad kopumā, ņemot vērā augstās inflācijas prognozes, tika lēsts, ka abas stacijas izmaksātu vairāk nekā 1,2 miljardus eiro.
Taču līguma tvērums esot 565 miljoni eiro Centrālajai stacijai un 237 miljoni eiro lidostai. Kopumā tie ir 802 miljoni eiro.
"Darām visu, lai šī sadārdzinājuma nebūtu. Tas nav pieļaujams," uzsvēra Diļevs un norādīja – jo ilgāk šie darbi ilgst, jo lielāks sadārdzinājums. Tiesa, inflācija šobrīd ir zema.
"Tāpēc ir būtiski nodrošināt šo finansējumu, lai mēs varam termiņos darbus pabeigt un šis sadārdzinājums nepieaugtu," uzsvēra Diļevs.
Vēl jānorāda, ka staciju izbūve nenozīmējot tikai ēku izbūvi, bet arī sliedes, visu infrastruktūru un Rīgas centra gadījumā – arī topošo tiltu pār Daugavu, kura pabeigšanai naudas gan neesot.
Parāda apmēri – neskaidri
Runājot par parādu Centrālās stacijas būvniekiem, jāatgādina, ka būvnieki valstij iesniedza 39 miljonus eiro vērtus rēķinus, tad summa pieauga jau līdz 43 miljoniem eiro. Pēcāk valsts gan daļu samaksāja.
Līdz gada beigām parāda potenciālā summa varētu būt 51 miljons eiro, taču tik daudz nebūšot, apgalvoja Diļevs. Precīzākas summas būšot zināmas novembra beigās.
Lai gan daļu valsts jau ir samaksājusi, pilnsabiedrības "BERERIX" izpilddirektors Guntis Āboltiņš-Āboliņš, kura pārraudzībā ir centrālās stacijas būvdarbi, teic, ka rodas jauni parādi.
"Mums ir vairāk nekā 6 miljoni, kas atkal ir kavēti maksājumi. Līdz ar to tādu konkrētus atbildi mēs neesam raduši, kad šie darbi varētu tikt apmaksāti. Plus arī ir diezgan ievērojamas summas, kas ir apstiprinātas, kuras mēs gaidām. Tātad ir pie 18 miljoniem [eiro], kas ir darbi izdarīti un kur tikai maksājumi vēl tikai būs. Es paredzu, ka arī daļa no tiem, visticamāk, kavēsies, ja netiks kaut kas mainīts," stāstīja Āboltiņš-Āboliņš.
Kopumā vēl šogad paredzētie darbi ir ap 23 miljoniem eiro vērti. "Cik liels no tā būs parāds, man grūti minēt. Robežās starp 15–16 miljoniem, apmēram tajās robežās," lēsa izpilddirektors.
Diļevs teica, ka 6,4 miljoni eiro valstij būvniekiem jāsamaksā līdz septembra beigām.
Līdz ar visiem šiem parādiem un daudzām neskaidrībām, piemēram, vai vilciens caur Rīgu vispār brauks, centrālās staciju un tās apkārtni paredz pabeigt vien 2028. gadā jeb divus gadus vēlāk, nekā prognozēja pērn.