Rīgas un citu Eiropas pilsētu ielās parādījušies elektroauto, kuru ražotāju nosaukumi vairumam nav zināmi. Eiropas tirgu pārpludina Ķīnā ražoti elektromobiļi, kas ir krietni lētāki nekā Eiropā ražotie.
Eiropas Komisija (EK) ir noskaidrojusi, ka Ķīna ievērojami subsidē eksportu – auto cenas tiek mākslīgi noteiktas zemas, pateicoties milzīgajām valsts subsīdijām, un tas kropļo Eiropas tirgu.
Eiropa to sauc par negodīgu konkurenci. Tāpēc EK plāno uzlikt papildu tarifus šiem auto, kas dažiem ražotājiem var sasniegt pat 38% esošo 10% vietā.
"Es gribu uzsvērt, ka runa nav par kāda ražotāja izslēgšanu no tirgus. Tas nav tas, ko mēs darām. Ķīnā ražotie transportlīdzekļi arī turpmāk būs pieejami Eiropā, taču ar nosacījumiem, kas nozīmē godīgu konkurenci ar Eiropas ražotājiem," sacīja Eiropas Komisijas galvenais runasvīrs Ēriks Māmers.
Taču prieka vietā par šādu tirgus aizsardzību Vācijas autoražotāji, kas paši visvairāk eksportē uz Ķīnu, ir uztraukušies, jo viņi baidās no Ķīnas atriebības. Vācijas autoražotāju daļa Ķīnas tirgū ir 17%, kamēr piemēram franču "Peugeot" un "Citroen" – tikai 0,4%.
"Ja ES tagad noteiks soda tarifus elektromobiļiem no Ķīnas, iespējams, ka starp ES un Ķīnu izcelsies tirdzniecības konflikts un ka tie auto, kas tiek eksportēti no Vācijas uz Ķīnu, arī tiks pakļauti soda tarifiem," norādīja profesore, autoindustrijas eksperte Helēna Visberta.
Vācu ražotājiem ir arī milzīgas rūpnīcas Ķīnā. Tas nozīmē, ka jebkuri Pekinas atbildes pasākumi varētu skart vāciešus vairāk nekā jebkuru citu.
Tomēr šķiet, ka Vācija tomēr padevusies citu ES valstu spiedienam un atbalstīs pasākumus, kas palīdzētu Eiropas auto rūpniecībai konkurēt ar importu, kas, pēc EK teiktā, saņem lielas subsīdijas no Pekinas.
"Tas var izraisīt tirdzniecības karu starp Eiropu un Ķīnu," brīdināja Dānijas televīzijas DK2 analītiķis Ole Krons. "Mēs iepriekš esam redzējuši, ka ASV prezidents Baidens solīja 100% soda tarifus Ķīnas automašīnām. Eiropā tie būs zemāki, bet tomēr pietiekami, lai cilvēki tos sajustu. Tas var nozīmēt, ka parasta vidējā klases auto cena pieaugs par 6–7 tūkstošiem eiro, ja tas ir ķīniešu izcelsmes. Eiropas Komisija arī ziņo, ka viņi patiesībā skatās arī uz "Teslu", jo arī "Teslas" automašīnas tiek ražotas Ķīnā. Tām var uzlikt atsevišķu tarifu."
Līdzīga diskusija notiek Amerikas Savienotajās Valstīs, kur Baltais nams cīnās pret Ķīnas tehnoloģiju ienākšanu, jo pat tādi uzņēmumi kā "Ford" licencē akumulatoru tehnoloģijas no Ķīnas.
Ķīna šobrīd ir dominējoša akumulatoru tehnoloģiju ražotāja pasaulē un kontrolē 60% no šī tirgus, tai ir vairākas rūpnīcas arī Eiropā. Brisele baidās, ka bez pretpasākumiem Ķīnas uzņēmumi pārņems arī elekroauto tirgu.
Gaidāms, ka ES dalībvalstis oktobra beigās balsos par šo tarifu paaugstināšanu, kas stāsies spēkā novembrī. Tas nozīmē, ka ķīniešu eletroauto cenas, visticamāk, pieaugs vismaz par 20–30%.