Satiksmes ministrija (SM) atkārtotai starpinstitucionālai saskaņošanai nodevusi Ceļu nodevu likuma projektu, ar kuru tiks izpildīta Eiropas Savienības (ES) direktīvas prasība dalībvalstīm no 2030. gada ieviest ceļu infrastruktūras nodevu.
Ceļu nodevu likuma projekts paredz, ka no 2030. gada tiks ieviesta ceļu infrastruktūras nodeva, kas transportlīdzekļa īpašniekam jāmaksā par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu atkarībā no attāluma, kuru tas nobraucis, un no transportlīdzekļa veida, nodrošinot principa "lietotājs maksā" un "piesārņotājs maksā" piemērošanu, tādējādi aizstājot līdzšinējo autoceļu lietošanas nodevu par laiku.
"ES konsultanti konstatēja, ka Latvijā tādu sistēmu kā citās dalībvalstīs ieviest ir pārāk dārgi. Proti, ir tādi lieli vārti, caur tiem izbraucot, tiek noskenēta automobilī ievietota iekārta. Tā konstatē, ka turpmākos kilometrus uzskaitīs šo maksu. Tālāk ir atkal nākamie vārti, kas fiksē un atkal maksu aprēķina. Lai sistēma atmaksātos Latvijā, tajā būtu jāpiedalās visiem automobiļiem, arī vieglajiem," skaidro SM Autoceļu infrastruktūras departamenta direktors Tālivaldis Vectirāns.
Ministrijā gan uzsver, ka pašreiz netiek izskatītas izmaiņas, kas attiektos arī uz vieglajām automašīnām.
Nodevas likmju aprēķini tiks veikti, balstoties uz konkrētiem datiem. Taču precīzāka kārtība būs zināma pēc likuma pieņemšanas. To plāno pieņemt tuvāko mēnešu laikā.
Saskaņā ar direktīvu ceļu infrastruktūras nodeva sastāv no šādām maksām – infrastruktūras lietošanas maksa, maksa par satiksmes sastrēgumiem, kā arī maksa par satiksmes radītu gaisa, trokšņa un CO2 emisiju piesārņojumu.
Šobrīd Latvijā vinjete ir obligāta kravas auto, kas smagāki par 3 tonnām un tā ir jāmaksā neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Izmaiņas, ko plāno ieviest no 2030. gada, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām.