Pasaules čempionāta rallijs izmaksājis vairāk nekā 4,3 miljonus eiro. Ko tas atvedīs Latvijas ekonomikai?

Pasaules rallija čempionāta (WRC) Latvijas posma sarīkošanai rīkotāju budžets bijis vairāk nekā 4,3 miljoni eiro, no kuriem tikai mazākā daļa ir valsts finansējums. Jau šonedēļ Latvijā notiks viens no prestižākajiem autosporta čempionātiem pasaulē. Cik daudz skatītāju var gaidīt, un kāds ir prognozētais ieguvums Latvijas ekonomikai?

Pasaules čempionāta rallijs izmaksājis vairāk nekā 4,3 miljonus eiro. Ko tas atvedīs Latvijas ekonomikai?
00:00 / 10:42
Lejuplādēt

WRC Latvijas posma rīkotāji šim notikumam gatavojušies vairāk nekā divus gadus. Organizatori šo iespēju nopelnīja, pateicoties sekmīgi sarīkotiem Eiropas rallija čempionāta (ERC) posmiem daudzu gadu garumā, savukārt jauno WRC čempionāta rīkotāju mērķis ir dot iespējas labākajiem rallijiem no Eiropas čempionāta ienākt pasaules čempionāta apritē. Posma rīkotāji Latvijā šo iespēju garām nelaida, un iepriekšējo divu gadu posmi Eiropas čempionātā jau bija kā izmēģinājums, gatavojoties šī gada WRC rallijam. 

Latvijas rallija direktors Raimonds Strokšs neslēpa, ka arī pēdējās nedēļās pirms posma viņš satraucas par sīkumiem, lai gan pasākums jau sen ir saplānots un tagad tas jārealizē dabā.

"Esmu pilnīgi pārliecināts, ka tie čaļi te atbrauks un viņi priecāsies. Ne viss ir 100% ideāli, jo pirmajā versijā mēs bijām uztaisījuši 256 kilometru maršrutu, tieši sporta elementu. Tur es liku roku uz sirds un teicu, ka tur viss ir perfekti. Tad FIA [Starptautiskā Automobiļu federācija] mums lika aiziet atpakaļ uz 300 kilometriem, tāpēc pielikām kilometrus, ar kuriem 100% komfortā neesmu, bet to lika izdarīt, mēs izdarījām. Par ātrumposmiem man nav ne mazāko šaubu, tie ir superīgi," sacīja Strokšs.

Latvieši mācījušies no igauņiem

Latvijai tā būs pirmā pieredze, rīkojot šāda mēroga autosporta pasākumu, bet līdzīga pieredze ir kaimiņiem Igaunijā. Igauņi pasaules čempionāta posmu uzņēmuši iepriekšējos četrus gadus, turklāt viņiem ir viens no čempionāta vadošajiem braucējiem, 2019. gada pasaules čempions Ots Tanaks. Šogad igauņi jau sarīkoja ERC posmu, bet ziemeļu kaimiņu plānos ir atgriešanās WRC kalendārā. 

Igaunijas rallija direktors Urmo Āva ieskicēja atšķirības sarežģītībā, rīkojot Eiropas un pasaules čempionāta posmus: "Tas ir darbs visa gada garumā. Ja to salīdzina ar Eiropas čempionāta ralliju, tad tas ir garāks un dārgāks pasākums. Salīdzinot ar ERC tieši tehnisko un sportisku pusi, tas nav tik traki. Tas ir solis augšup, bet ne milzīgs. Ja domā par pasākumu kopumā, tā loģistiku un daudz vairāk skatītāju iesaisti, tas ir citādi. Ja organizē koncertus, veido skatītājiem paredzētas vietas, tad gan tas ir būtisks solis uz augšu.

Varam teikt, ka kopumā organizēt WRC ralliju izmaksā divas trīs reizes vairāk nekā ERC posmu."

Latvijas posma organizatori daudzējādā ziņā mācījušies no igauņu pieredzes, gatavojoties šā gada rallijam. No kaimiņu pieredzes var iegūt arī dažādus datus par rallija apmeklētību, ārvalstu viesu skaitu un viņu paradumiem. 

Latvijas posma sarīkošanai tērēti vairāk nekā 4,3 miljoni eiro

Lai arī Latvijas posms sāksies Rīgā un pēc tam turpināsies pa visu Kurzemi, pasākumam noritot salīdzinoši lielā teritorijā, rallija tradicionālajiem mērogiem Latvijas attālumi nav nemaz tik lieli, tāpēc ir ārzemnieki, kas izvēlas nakšņot Rīgā. 

Rīkotāju aplēses liecina, ka Latvijas posmu varētu apmeklēt apmēram 50 000 cilvēku. Sagaidāms, ka aktīvākie būs vietējie līdzjutēji, bet no ārzemēm visaktīvāk biļetes pērk igauņi un lietuvieši. 

Iepriekš gan rallija organizatori arī atklāja, ka biļešu iepriekšējās pārdošanas dati rādīja, ka prognozes par skatītāju skaitu tiks pārsniegtas.

Rallija specifika un norise plašā teritorijā brīvā dabā nozīmē, ka biļetes var nopirkt arī pēdējā brīdī, jau ierodoties pasākumā. Proti, šo pasākumu neierobežo arēnas vai stadiona ietilpība, tāpēc reālo apmeklētāju skaitu varēs pateikt pēc posma beigām. Valsts finansējums šim pasākumam ir iezīmēts jau kopš 2021. gada, un 2024. gadā tas ir 1,8 miljoni eiro. Kopumā gan valsts posma rīkošanai atvēlējusi vismaz līdz 2,45 miljoniem eiro. Papildu finansējums saņemts no rallija rīkošanā iesaistītajām pašvaldībām, kā arī finansējumu paredzēts gūt no apmeklētāju biļešu un dalībnieku dalības maksas. 

"Tas lielā mērā bija licences maksa, kalendāra maksa un daļēji ari dienesti. Pasākuma budžets – pēc rallija varēšu pateikt precīzi, bet

tie ir vairāk nekā 4,3 miljoni eiro, kas nozīmē, ka pašu finansējums ir krietni lielāks nekā valdības.

Mēs pasākuma laikā veiksim ļoti apjomīgus pētījumus, tieši par finanšu pienesumu no ārzemju apmeklētājiem. Visu filmēsim, lai varam pēc tam parādīt. Pirmais mērķis man ir pabeigt pasākumu un nomaksāt rēķinus. Daru visu, lai tas sanāktu. Jebko, kas paliks pāri, to esmu apsolījis un arī izpildīšu, mēs visu atmaksāsim Valsts kasē. Visu, kas būs palicis pāri. Līdz tam vēl ir jānonāk, un ceru, ka būšu spējīgs to izdarīt," sacīja Strokšs.

Aplēses par iespējamajiem ekonomikas ieguvumiem no WRC uzņemšanas – ļoti dažādas

Latvijas WRC posma nedēļas atklāšanas preses konferencē pirmdien, 15. jūlijā, Saeimas Sporta apakškomisijas priekšsēdētājs Dāvis Mārtiņš Daugavietis ("Jaunā Vienotība") sacīja, ka šis pasākums ir piemērs tam, kā organizatori var "strukturēti un loģiski" strādāt ar valsti kā sadarbības partneri, jo rallija plānošanas procesā daudz domāts arī par ieguvumiem valsts ekonomikai.

"Mums kā valstij šis pasākums iedeva grūdienu – spēt paskatīties uz sporta pasākumiem kā ne tikai uz sportu, bet uz kaut ko tādu, kas nes atpakaļ mūsu ekonomikai. Principā rallijs ir pirmais pasākums, kurā mēs sākām skatīties uz to, ko mēs iegūsim kā valsts par katru ieguldīto eiro," sacīja Daugavietis.

Igauņu pieredze liecina, ka aptuveni 85% skatītāju ir vietējie, bet pārējie ierodas no ārzemēm. Tartu reģionam, kur notiek Igaunijas rallijs, pozitīvā ekonomiskā ietekme ir apmēram 10 miljoni eiro. Tiesa, katrā valstī pieredze ir dažāda – Zagrebas Universitātes pētnieki Horvātijā aprēķināja, ka WRC posms 2021. gadā Horvātijai ienesa vairāk nekā 100 miljonus eiro. 

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra ieņēmumus no pasākuma iepriekš prognozējusi vismaz 16,8 miljonu eiro apmērā.

Viesmīlības nozarē ralliju gaida, lauksaimnieki piesardzīgāki

Rallija nedēļas nogalei gatavojas arī vietējie uzņēmēji, naktsmāju īpašnieki un ēdinātāji. Talsos naktsmītņu aizpildījums ir zemāks, un tur esot cēlušās cenas, savukārt, kā liecina Kuldīgas un Liepājas tūrisma informācijas centru rīcībā esošā informācija, šajos reģionos izpārdoti vairāk nekā 90% naktsmītņu. No šīm pilsētām arī jāmēro salīdzinoši mazākas distances līdz ātrumposmiem. 

Liepājas Tūrisma informācijas centra pārstāve Sintija Pusaudze norādīja: "Protams, redzam šīs noslodzes savlaicīgumu. Pagājušā gada novembrī un decembrī jau redzējām, kā aizpildās lielākās viesnīcas, kur nakšņo sportisti un viņu komandas. Tas ir ļoti neraksturīgi, tik savlaicīgam 80% naktsmītņu aizpildījumam, bet mūs ļoti priecē, ka uz šo vasaru sarosījās un atvērās jaunas naktsmītnes, kas var piedāvāt pakalpojumus uz tādu lielu pasākumu. Joprojām var atrast naktsmītnes visās kategorijās. Vidēji tādā biznesa klases viesnīcā tie ir 85–100 eiro personai par nakti ar brokastīm, kas, manuprāt, jūlijā un Liepājā ir ļoti laba cena."

Rallija nodrošināšanai rīkotāji sadarbojas arī ar lauksaimniekiem un zemju īpašniekiem, kuru īpašumi tiek izmantoti skatu punktu izvietošanai vai citām vajadzībām. Organizatori neslēpa, ka cilvēki ne vienmēr un uzreiz ir atvērti idejai par ralliju, taču beigu beigās ar visiem izdodas atrast kopsaucēju. 

Gijs Gūža saimnieko Liepājas pusē, un viņa saimniecībā atrodas viens no skatu punktiem Krogzemju ātrumposmā, kas norisināsies svētdien. Saimnieks pastāstīja, ka ar cilvēkiem, kas iekārto posmus, gadu gaitā izveidojušās labas, uz abpusēju cieņu balstītas attiecības.

"Pirmajā gadā es biju diezgan skeptisks par ralliju un visu to darīšanu, tad sākās Eiropas ralliji vai vēl bija "Rallijs Kurzeme". Kāpēc man jāēd putekļi, jo tajā laikā pašvaldība pretputekļošanu vēl nekaisīja, cilvēki tur izbradā un pudeles izmētā. Mums tur tā ievirzījās laba prakse un nu jau draudzība. Par visām lietām tiek atrunāts. Attiecīgi man tur šogad kvieši aug, skatu punkts būs. Nezinu, kā dara citi zemnieki, bet man nevajag noplēst deviņas ādas, man vajag, lai no tās vietas nav zaudējumu."

KONTEKSTS:

Latvija 2024. gadā no 18. līdz 21. jūlijam pirmo reizi rīkos pasaules rallija čempionāta (WRC) posmu. Sagaidāms, ka Latvijas ātrie ceļi būs izaicinājums dalībniekiem, kuru starpā būs arī 2023. gada Eiropas vicečempionu ekipāža Mārtiņš Sesks/Renārs Francis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti