"Mēs komisijā 14 sēdes esam klausījušies, kādas izmaiņas projektā, – ir 116 izmaiņas bijušas plānošanā, projektēšanā vai prasībās, kas nākušas no "RB Rail". Nu mēs redzam sekas šīm prasībām. Sekas, kas ir radušās gan projektēšanas fāzē, gan arī būvniecības fāzē," komentēja Saeimas "Rail Baltica" izmeklēšanas komisijas vadītājs Andris Kulbergs ("Apvienotais saraksts").
Komisijas vadītājs atzīmēja, ka viņa ieskatā līdzīgā vizītē vajadzētu doties arī Ministru prezidentei un finanšu ministram, lai labāk izprastu projekta situāciju.
Abas lielās stacijas un tām blakus esošie objekti pagaidām ir vienīgie "Rail Baltica" būvlaukumi, kuros Latvijā norit aktīva būvniecība. Un galvenās problēmas tajos saistītas ar finansējuma trūkumu, jo Eiropas Komisija pateikusi, ka tās prioritāte ir pamata trase.
"Konkrēti Centrālajā stacijā degošākā sāpe ir principā pabeigt šo dienvidu daļu, lai mēs varam novirzīt esošo dzelzceļa satiksmi uz šo pusi. Attiecīgi mums ir jānodod ekspluatācijā pirmā stacijas kārta. Mums ir jāuzliek jumts, visas telpas jāaprīko tā, lai pasažieri var pilnvērtīgi izmantot šo vilcienu satiksmi. Iekāpšanu vilcienā, visus eskalatorus, visu pārējo. Tam minimālākajam apjomam, ko mēs šobrīd skatāmies, tam ir nepieciešami 114 miljoni eiro," atzina "Eiropas Dzelzceļa līniju" valdes priekšsēdētājs Ēriks Diļevs.
Tieši tāda pati – finansiāla – problēma ir arī pie lidostas. Tur stacijas daļā pirmās kārtas būvdarbi ir pabeigti. Un pagaidām darbi neturpinās, jo vienkārši nav naudas.
Pieejamais finansējums darbus vismaz kādu laiku ļauj turpināt tālāk no lidostas stacijas, taču, lai visu izdarītu līdz galam, trūkst vairāk nekā 200 miljonu eiro. Turklāt te nav ierēķināts inflācijas radītais sadārdzinājums. Tā kā naudas turpmākiem darbiem konkrēti stacijas daļā nav, sākts domāt arī par projekta iekonservēšanu uz ziemu.
"Ja ir sasalums un atkusnis pēc tam, jūs jau zināt, kā ūdens iedarbojas. Tāpēc nedrīkst kavēties, mēs ļoti gaidām no pasūtītāja šo instrukciju, lai varētu sākt būvdarbus," atzina Maija Baltgalve.
"Mēs darīsim to, ko mums uzdos. Bet, protams, mēs uzskatām, ka būtu daudz lietderīgāk turpināt būvdarbus un netērēt lieki naudu par konservāciju," viņa piebilda.
Lai atrastu papildu līdzekļus, ko novirzīt staciju izbūvei, mēģinās pārdalīt citiem projektiem paredzēto Eiropas Savienības naudu. Taču arī šādā gadījumā, visdrīzāk, nepietiks visam, kam nepieciešams.