"Kimči pērk ļoti labi. Šis ir taisīts kā latviešu [produkts]. Ar latviešu kāpostiem, klāt ir citas sastāvdaļas. Mūsu kāposts, čili pasta, ķiploks, paprikas pulveris, ingvers, sāls. Īstais kimči ir vēl stiprāks. Visu laiku ir vieni un tie paši klienti, kas nāk pakaļ kimči. Neskatoties uz to, ka tas ir ļoti stiprs, viņu pērk arī sievietes. Es domāju, ka tas ir rudenīgais ēdiens, vasarā tas nemaz tik labi negāja. Tas ir stiprinošs rudens laikam un pret visādiem vīrusiem," tā par pēdējos gados popularitāti guvušo korejiešu virtuves ēdienu saka Silva, kas tirgo zemnieku saimniecības "Vārpas" ražotos produktus Imantas tirgū.
"Vārpas" kimči sāka ražot pirms diviem gadiem, un šis produkts tagad jau aizņēmis stabilu vietu plauktos. Tagad "Vārpas" kaļ eksporta plānus, stāsta saimnieks Zigmārs Rankevics: "Šis būtu produkts [tajās valstīs], kur cieņā ir austrumu virtuve, jo šis nāk no Austrumu ēdienu kultūrām. Tur, kur cieņā ir pikanti un asi ēdieni. Sākumā [eksporta mērķis] varētu būt Eiropa un Āzija, tā varētu būt Francija, Zviedrija, Vācija un vēl citas valstis."
Potenciālie sadarbības partneri kimči piedāvā ražot no bioloģiski audzētiem kalē kāpostiem. Pagaidām šī iecere ir idejas līmenī un plašāk varēšot runāt tad, kad būs taustāmi rezultāti.
Lielākos apjomos kimči ražo SIA "Dimdiņi", kas pirmie Latvijā tos sāka gatavot rūpnieciskos apjomos. Uzņēmuma eksporta vadītājs Mareks Romanovs stāsta, ka šis produkts kļūst aizvien populārāks. "Dimdiņi" to eksportē gan uz kaimiņvalstīm, gan Vāciju, Angliju, Dāniju un citām valstīm – vismaz 10–15 paletes nedēļā.
"Man šķiet, ka tas ir mūsdienu trends, kad kādi produkti iznāk ārā no interesantām virtuvēm un, iespējams, reģioniem. Līdzīgi kā mums ir skābēts kāposts, šis ir tāds pats skābēts kāposts, tikai korejiešu gaumē.
Korejā par kimči dēvē daudzus produktus, kimči taisa no sēnēm, no gurķiem, bet populārākais ir no Ķīnas kāposta un Korejas virtuvē bez kimči neiztikt," saka Romanovs.
"Dimdiņi" kimči gatavo no pašu audzētiem Ķīnas kāpostiem, bet iecerēts arī izmēģināt galviņkāpostus. Romanovs uzskata, ka šī produkta potenciāls tirgū ir liels. Nesen, piedaloties starptautiskā izstādē Francijā, pat saņēmuši uzslavas no korejiešiem.
"Nāca klāt korejieši, brīnījās un skatījās, ka mums arī ir tāds produkts. Un vienā no izstādēm paši korejieši atzina, ka esam izgatavojuši lielisku Eiropas kimči. Vienīgais, ko samazinājām, – tas ir čili piparu daudzums. Un mēs to uztaisījām vegāniskāku, jo izņēmām laukā no produkta garneļu mērci, to radījām mūsu izturības līmenim pret aso," stāsta Romanovs.
Kimči popularitāte aizsākusies līdz ar sociālo tīklu uzplaukumu, un tas kļūst aizvien populārāks, uzsver ēdienu recepšu blogere Jolanta Roze:
"Ja iepriekš mēs neko daudz nezinājām par Korejas virtuvi, tad šobrīd kimči ir populārākais ēdiens. Cilvēki aizvien biežāk mājās paši gatavo kimči versiju, lai ir kaut kas interesantāks, nevis latviešu tradicionālie kāposti. Jo ideja ir diezgan līdzīga, tikai sastāvdaļas ir nedaudz citas, vairāk eksotiskas."
Roze domā, ka kimči mūsu virtuvē ir uz palikšanu. Ražotājus tas nebaida, jo, kā piebilst "Vārpas" saimnieks, Ziemassvētku laikā skābētie kāposti tiks pārdoti piecas reizes vairāk nekā kimči – viņš par to ir pārliecināts.