«Eurocontrol»: Eiropas aviācijas sektors aizvadījis izaicinošu vasaras sezonu

Eiropas Aeronavigācijas drošības organizācija ("Eurocontrol") apkopojusi operatīvos datus par 2024. gada vasaras sezonu aviācijas sektorā. Salīdzinot 2024. gada vasaras sezonu ar 2023. gada vasaras sezonu, satiksmes apjoms pieaudzis par 5 %, bet vienlaikus pieaudzis lidojumu kavējumu ilgums - vairāk nekā trešdaļa lidojumu kavējās vairāk par 15 minūtēm. 

Industrija joprojām izjūt Covid-19 sekas

"Eurocontrol" savā ziņojumā norāda, ka kopumā reisu kavēšanās aizvadītajā vasaras sezonā sasniedza 21,4 minūtes. Sliktais sniegums saistās ar vairāku faktoru kombināciju, piemēram, dažādu aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēju (ANSP) kapacitātes trūkums, kas saistāms arī ar gaisa satiksmes vadības dispečeru trūkumu. Tāpat šeit iezīmējas vēl viena nianse - aviācijas sektors joprojām turpina atkopties no Covid-19 radītās krīzes un speciālistu trūkums, iespējams, novedis pie neprecīzu plānu izstrādes, kas prognozēja mazāku lidojumu skaitu. Vienlaikus lielās Eiropas daļās lidojumu skaits ir pieaudzis par pat 20 % salīdzinot ar 2019. gadu, kad nozare uzrādīja visu laiku augstākos rādītājus.

Lidojumu skaits pieaudzis arī Baltijas sektorā

Baltijas valstis ir viens no apgabaliem Eiropā, kur satiksmes pieaugums ir no 10 % līdz 20 %. Rīgas lidojumu informācijas reģionā (RIGA FIR) un Tallinas lidojumu informācijas reģionā (TALLIN FIR) bija vērojams pieaugums par 13 %, bet Viļņas lidojumu informācijas reģionā (VILNIUS FIR) par 11 %.

Baltijas valstu aviācijas sektora atkopšanos strauji piebremzēja Krievijas sāktais karš Ukrainā. "Eurocontrol" preses dienests e-pasta vēstulē, atbildot uz portāla LSM.lv jautājumiem, norāda, ka pirms Krievijas iebrukuma Ukrainā, Latvija un Lietuva uzrādīja sekmīgus atkopšanās rādītājus, pārsniedzot vidējo rādītāju Eiropas līmenī.

Vienlaikus "Eurocontrol" norāda, ka lidojumu skaita procentuālais pieaugums skaidrojams ar to, ka 2023. gada dati, salīdzinot ar 2019. gadu, bija nelieli. 

"Mēs varam redzēt lidojuma skaitu palielināšanos, ja salīdzinām 2024. gadu ar 2023. gadu. Latvijas gadījumā plūsmas, kas uzrāda pieaugumu, ir pārlidojumu segmentā," 

vēstulē raksta "Eurocontrol" pārstāvji.

Lielākās plūsmas ir vērojamas lidojumos starp Somiju un Poliju, kur skaits dienas laikā ir teju dubultojies - no 10 lidojumiem līdz 18 lidojumiem.

Tāpat tiek norādīts, ka liela ietekme statistikā ir Ķīnas un Āzijas pārvadātājiem, kuri, piemēram, Latviju pārlido no Ķīnas uz Apvienoto Karalisti. 2023. gadā šādi lidojumi tika nodrošināti pa Dienvidu maršrutu, kas ved cauri Turcijai, bet šogad kompānijas pārsvarā izmanto Ziemeļu maršrutu, kurš ved cauri Latvijai. 

Gaisa satiksmes dispečeru streiki rada mazākas galvassāpes 

2023. gadā gaisa satiksmes dispečeru streiki vairākos Eiropas apgabalos radīja kavējumus, kuru kopējais skaits pārsniedza 3 miljonus minūšu (50000 stundas). 2023. gadā periodā no janvāra līdz oktobrim bija 35 dienas, kurās vismaz 50 % no lidojumiem tika ietekmēti streiku dēļ. Šogad attiecīgajā periodā ir bijis viens šāds streiks.

Kļūdu analīzei jāpalīdz sagatavoties nākotnei

"Eurocontrol" savā ziņojumā norāda, ka visām iesaistītajām pusēm ir jāapzinās sava loma un jādara viss, lai nepieļautu šīs vasaras sezonas kļūdas, kas daudziem rezultējās ne tikai sliktā lidojumu pieredzē, bet arī krietni apgrūtināja organizācijas darbu. 

"Papildus mūsu rekomendētajiem pasākumiem, vēlamies uzsvērt, ka organizācijām ir jāveic reformas, lai kopējā sistēma spētu labāk tikt galā ar vidēja un ilgtermiņa prognožu sagatavošanu, balstoties uz paredzamo satiksmes pieaugumu, bet vienlaikus būtu labāk sagatavota lēmumiem, kas var sekot, klimata pārmaiņu ierobežošanas politikai,"

vēstulē norāda "Eurocontrol". 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti