ĪSUMĀ:
- Jūlija vētra un plūdi atklāja – ne vienmēr klienti izprot apdrošināšanas līgumu.
- Latvijas Banka piedāvā izmaiņas normatīvajos aktos, lai uzlabotu situāciju.
- Piedāvā noteikt - apdrošināšanas līguma noteikumi jāsagatavo vienkāršā, saprotamā valodā.
- Piedāvā apdrošināšanas polisē iekļaut personalizētu informāciju par riskiem, to definīcijām un izņēmumiem.
Latvijas Banka paziņojumā medijiem informēja, ka ir izstrādājusi priekšlikumus apdrošināšanas pakalpojumu pilnveidei un iepazīstinājusi ar tiem atbildīgās ministrijas – Ekonomikas ministriju un Finanšu ministriju.
Šobrīd apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai un apdrošināšanas līguma noslēgšanai valsts noteikusi detalizētas prasības. Apdrošinātājiem ir jāsniedz viegli lasāma, saprotama un salīdzināma apdrošināšanas produkta informācija, tajā skaitā jāsagatavo standartizēts īpašuma apdrošināšanas produkta informācijas dokuments. Savukārt klientiem ir pienākums ar šo informāciju iepazīties, lai izprastu līguma nosacījumus.
Lai vienkāršotu un padarītu klientiem skaidrākus un saprotamākus apdrošināšanas līguma noteikumus, Latvijas Banka ierosina noteikt prasību apdrošināšanas līguma noteikumus sagatavot vienkāršā valodā, pamatojoties uz Starptautiskās Standartizācijas organizācijas (ISO) standartu par vienkāršās valodas lietošanu.
Šobrīd praksē apdrošinājuma ņēmējiem personalizēta informācija, piemēram, konkrētā apdrošināšanas līguma riski, apdrošināšanas objekts un apdrošinājuma summa, tiek iekļauta apdrošināšanas polisē, savukārt apdrošināšanas līguma noteikumi visbiežāk ir vispārīgi un attiecināmi uz apdrošināšanas produktu kopumā – tie nav personalizēti.
Latvijas Bankas priekšlikums paredz noteikt prasību apdrošināšanas polisē iekļaut personalizētu informāciju par apdrošinātajiem riskiem, norādot arī to definīcijas un apdrošināto risku izņēmumus.
Tādējādi apdrošināšanas polisē vienkopus tiktu sniegta visa būtiskākā informācija par apdrošinātajiem riskiem, kas izriet tieši no noslēgtā apdrošināšanas līguma.
Apdrošinājuma ņēmējiem vieglāk saprotams un skaidrs ir tāds apdrošināšanas produkta informācijas dokuments, kurā atspoguļota būtiskākā apdrošināšanas produkta informācija viegli lasāmā, saprotamā un salīdzināmā veidā.
Jau šobrīd apdrošināšanas izplatītājam ir pienākums pirms apdrošināšanas līguma noslēgšanas iepazīstināt apdrošinājuma ņēmēju ar šo dokumentu, taču, lai šo prasību papildus akcentētu un uzsvērtu tās nozīmību, Latvijas Banka piedāvā noteikt apdrošināšanas izplatītājam pienākumu pierādīt šīs prasības ievērošanu, ja starp apdrošināšanas izplatītāju un apdrošinājuma ņēmēju ir radies strīds.
KONTEKSTS:
Pēc jūlijā piedzīvotajiem plūdiem Latvijas Banka atzina, ka tā izgaismojusi vairākas nepilnības apdrošināšanas jomā, ar apdrošinātājiem notikšot sarunas, bet piespiest apdrošinātāju maksāt, ja līgumā tomēr bijusi atruna par izņēmumiem – nevar pat tad, kad plūdu definīcijas izplūdušas.
Daudziem klientiem bija problēmas, jo izņēmumi norādīti mājaslapā, nevis līgumos, un arī Valsts prezidents norādīja, ka, piemēram, plūdu definīcija nedrīkst būt izplūdusi; aicina uz godīgumu.