Kā teikts likumprojekta anotācijā, šobrīd vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, vecāku pabalstu izmaksā 50% apmērā no pabalsta.
Vecāku pabalsta mērķis ir ienākuma atvietojums, tāpat kā citiem sociālās apdrošināšanas īstermiņa pabalstiem.
Vienlaikus ar vecāku pabalstu tiek izmaksāts arī bērna kopšanas pabalsts, kas, atsākot nodarbinātību, tiek izmaksāts pilnā apmērā un tā izmaksas tiek segtas no valsts pamatbudžeta.
Diskusijās ar sociālajiem partneriem un nevalstiskā sektora pārstāvjiem arvien vairāk izskan viedoklis, ka esošie nosacījumi attiecībā uz vecāku pabalsta izmaksu, atsākot nodarbinātību, nemotivē strādājošos vecāku pabalsta saņēmējus saglabāt legālu saikni ar darba tirgu bērna kopšanas laikā, un vairākos gadījumos vecāki izvēlas atrasties ēnu ekonomikā, nevis sakārtot darba attiecības legāli, lai nezaudētu vecāku pabalsta pilno apmēru.
Likumprojekts paredz noteikt, ka vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais,
laikposmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2025. gada 31. decembrim vecāku pabalstu izmaksā 75% apmērā no pabalsta.
Tādējādi tiktu palielināts finansiālais atbalsts tām ģimenēm, kuras izvēlas apvienot bērna kopšanu un nodarbinātību.