Pētījums: Šķēršļi elektroauto iegādei Latvijā – cena un ar vienu uzlādi nobraucamais attālums

Latvijas iedzīvotāju vidū joprojām valda dažādi mīti saistībā ar elektroauto iegādi. Iedzīvotāji kā galveno šķērsli elektroauto iegādei minējuši tā cenu, tāpat norādīts, ka ar vienu uzlādi nobraucamais attālums ir nepietiekams. Piektdien Rīgas Motormuzejā prezentētais pētījums "Auto pieejamības indekss" liecina – tikai 1% iedzīvotāju ir pieredze ar elektroauto, lielākā daļa to nav izmantojuši. 

Pētījums: Šķēršļi elektroauto iegādei Latvijā – cena un ar vienu uzlādi nobraucamais attālums
00:00 / 04:16
Lejuplādēt

Piektdien pētījuma prezentācijā klātesošos uzrunāja Klimata un enerģētikas ministrs Kaspars Melnis (Zaļo un Zemnieku savienība), kurš zināja teikt – elektroauto popularitāte aug, vislabāk strādā reklāma no mutes mutē. Turklāt aizvien labāk strādājot atbalsta programmas, kas devušas impulsu elektroauto iegādes pieaugumam.

Esošās atbalsta programmas šovasar tika paplašinātas, tostarp jaunu hibrīdauto iegādei un mazlietotu auto iegādei. Tāpat palielināta iespēja nodot vecos auto un stimulēt iegādāties jaunus.

Skaitļi rāda, ka šī gada 1. ceturksnī iegādāti vairāk nekā 2000 videi draudzīgu elektroauto un hibrīdauto, turklāt katrs trešais pieteikums nācis no goda jeb daudzbērnu ģimenēm – 34%, turklāt augustā un septembrī tie bija vairāk nekā 110 pieteikumi no kopējā iegādāto videi draudzīgo elektroauto skaita.

Tāpat top jauna modernizācijas fonda programma uzņēmējiem, kas šobrīd ir izstrādes stadijā, un līdz gada beigām to plāno palaist darbībā, sola ministrs.

Tikmēr "SEB bankas" veiktā aptauja parāda, ka vairumam cilvēku ir ierobežota pieredze ar elektroauto un tikai vienam procentam šāda pieredze bija. Banka izveidojusi "Auto pieejamības indeksu", kas tika prezentēts piektdien.

Kādi ir šķēršļi, un kas attur no elektroautoiegādes? 67% aptaujāto norādījuši, ka tā ir pārāk augsta auto iegādes cena, savukārt puse atzina, ka ar vienu uzlādi nobraucamais attālums ir nepietiekams. 52% aptaujāto pauda bažas par auto baterijas ilgmūžību, bet vēl 46% – uzskata, ka ir ierobežots publisko uzlāžu stacijas skaits, tikai 11% ir negatīvas atsauksmes.

Atvērtāki elektroauto iegādē ir jaunieši un jaunajos projektos dzīvojošie iedzīvotāji. Turklāt augstāka interese par elektroauto iegādi ir Rīgā, Pierīgā un Kurzemē, pārējos reģionos augstāka interese ir par dīzeļa dzinēju auto iegādi.
Kas motivētu iegādāties elektroauto? 44% aptaujāto teikuši, ka uzturēšanas izmaksas, gandrīz tikpat daudzi atzina, ka nepieciešams valsts atbalsts, bet ceturtā daļa norādīja, ka jābūt plašāk pieejamām uzlādes stacijām.

Kas notiek ar reālo pirktspēju? Pēdējo piecu gadu laikā jaunu auto cenas augušas par 20%, lietotu – par 5%, bet elektroauto cena augusi nedaudz. Bankas dati liecina, ka šogad gandrīz par ceturto daļu audzis piešķirtais finansējums elektroauto iegādei. 

Secinājums – lai iedzīvotāji būtu gatavi iegādāties elektroauto, galvenais ir pieredze, bet būtiskākais motivētājs – cena.
To piektdien uzsvēra arī Latvijas Elektroauto biedrības līdzdibinātājs Kārlis Mendziņš, kurš kliedēja vairākus mītus saistībā ar elektroauto. Piemēram, to, ka baterijas mūžs ir neliels. Pašlaik baterijas mūžs jau kalpojot ilgāk, nekā sākotnēji prognozēts, turklāt baterijai garantija ir ievērojami lielāka nekā pašai mašīnai.

Tāpat redzams, ka uzlādes vietu skaits audzis par 21%, bet uzlādes spraudņu skaits audzis par 39%. Mendziņš gan mudināja – valstij jārāda piemērs un valsts un pašvaldības autoparkiem jāpāriet uz elektroauto. Tāpat esot jāsniedz atbalsts uzņēmējiem, kas vēlas darboties šajā jomā. Redzams, ka aizvien vairāk uzņēmēju to dara, un Baltijā līderos ir Lietuva, kur 6,7% uzņēmumu jau pārgājuši uz elektroauto izmantošanu.

Latvijas Radio arī uzrunāja cilvēkus Rīgas ielās, vaicājot, vai ikdienā vajag elektroauto? Uzrunātie sacīja:

"Droši vien, ka vajag, bet vajag arī uzlādes stacijas, jo ar vienu auto nebūs līdzēts. Nepieciešams kāds valsts atbalsts, lai mudinātu iedzīvotājus iegādāties elektroauto. Man pašai ir pieredze, mēs gribējām iegādāties vismaz hibrīdauto, bet tas galīgi neatbilda mūsu ikdienas vajadzībām, tā kā tur vēl ir savi tehnoloģiskie izaicinājumi."

"Ikdienā tas palīdzēs uzlabot pasaules stāvokli, un gaisā būs mazāk izplūdes gāzu. Pats neesmu braucis, man ir 1999. gada ["Volkswagen"] "Passat". Bet es gribētu pamēģināt. Gan jau, ka tas nav tik sarežģīti. Vai tas uzlabotu vidi? Domāju, ka jā. Mazāk izplūdes gāzes, naftas, un pasaule kļūst zaļāka."

"Gan jau, ka būtu labāk izmantot elektroauto, nevis degvielas auto, bet tajā pašā laikā, lai ražotu elektroauto, ir liela ietekme uz klimatu un tādēļ jāskatās. Es vairāk esmu par to, lai izmatotu elektroauto. Bet vispār es ieteiktu vairāk izmantot sabiedrisko transportu."

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti