Brisele jau iepriekš bija brīdinājusi par šāda soļa speršanu, savukārt Pekina solīja veikt atbildes pasākumus uz šādu Eiropas Savienības rīcību. Tādēļ izskanējušas bažas, ka šis konflikts var novest pie jauna tirdzniecības kara starp ES un Ķīnu.
Ķīna audzē savu tirgus daļu
Pagājušajā gadā Brisele sāka izmeklēšanu pret Ķīnas elektroauto ražotājiem, lai pārbaudītu, vai valsts piešķir subsīdijas elektrisko automobiļu ražotājiem. Izmeklēšanas gaitā secināts, ka Pekina negodīgi piešķīra subsīdijas Ķīnas elektroauto ražošanai. Tas savukārt rada riskus Eiropas elektroauto ražošanas nozarei.
Ķīnā ražoto elektroauto tirgus daļa Eiropas Savienībā ir augusi no 0,4% pirms pieciem gadiem līdz 8% pērn, un analītiķi prognozēja, ka 2027. gadā tā varētu sasniegt 20%.
Tagad uzliktās importa nodevas padarīs Ķīnas elektroauto dārgākus, tātad mazāk pievilcīgus Eiropas pircējiem.
Pasaules ekonomikas institūts Ķīlē prognozē, ka importa nodevu celšana varētu īstermiņā samazināt auto importu no Ķīnas par vairāk nekā 40%.
Paredzams, ka no 5. jūlija Ķīnas autoražotāja "BYD" elektroauto tiks aplikti ar 17,4% importa nodevu, autoražotāja "Geely" produkcijai tā būs 19,9%, savukārt Ķīnas autoražotāja "SAIC" produkcijai sasniegs pat 37,6%.
Pagaidu nodevas būs spēkā četrus mēnešus, bet ES dalībvalstīm šajā laikā būs jāpieņem lēmums par pastāvīgu nodevu režīmu, kas būs spēkā piecus gadus.
Brisele pieprasa godīgu konkurenci
Eiropas Komisijas viceprezidents ekonomikas jautājumos Valdis Dombrovskis ("Jaunā Vienotība") sarunā ar "Bloomberg" pauda viedokli, ka nav pamata iespējamajiem atbildes pasākumiem no Pekinas.
"Mūsu faktos balstītā izmeklēšana notika stingri atbilstoši Pasaules Tirdzniecības organizācijas un Eiropas Savienības noteikumiem. No šī skatpunkta mēs neredzam jebkādu pamatu atriebībai. Jebkurā gadījumā ir skaidrs, ka mums katram gadījumam jāpieiet atsevišķi."
Dombrovskis uzsvēra, ka ar šo lēmumu Eiropas Savienības mērķis nav slēgt tās tirgu Ķīnas elektroauto, bet tikai nodrošināt godīgu konkurenci un spēles noteikumus.
Viņš arī teica, ka sarunas ar Ķīnas iestādēm turpinās, lai panāktu abpusēji izdevīgu risinājumu. Taču Dombrovskis uzsvēra, ka nodevu piemērošana ir svarīga, lai nekropļotu bateriju elektroauto tirgu.
Kā atzīmē izdevums "Politico", Briseles pieņemtais lēmums ir atstājis spraugu hibrīdauto, kas ļauj ražotājiem pārdot tos Eiropas tirgū bez papildu izmaksām.
Ķīna varētu spert atbildes soļus
Pekina solījusi veikt atbildes pasākumus valsts interešu aizstāvībai. Iepriekš izskanējis, ka Ķīna varētu noteikt jaunas importa nodevas tādiem Eiropas produktiem kā konjaks vai cūkgaļa.
Ķīnas Tirdzniecība ministrijas amatpersona paudusi cerību, ka Pekina un Brisele sarunu gaitā vēl panāks vienošanos. Ķīnas Tirdzniecības kamera Eiropas Savienībā kritizējusi nodevu noteikšanu kā protekcionistisku un politiski motivētu, vienlaikus paužot cerību, ka sarunu ceļā izdosies panākt vienošanos.
Vācijas ražotājs "Volkswagen" ir kritizējis šo lēmumu, sakot, ka šādu nodevu piemērošana ilgtermiņā neveicinās Eiropas autobūves nozares konkurētspēju.
Ķīnas elektroauto ražotājs "XPeng" paziņojis, ka nemainīs savu darbības stratēģiju ārzemēs, bet cits ķīniešu elektroauto ražotājs "Nio" paziņojis, ka nemainīs savu automobiļu modeļu cenas Eiropas tirgū. Tas arī paudis cerību līdz šī gada novembrim panākt vienošanos ar Eiropas Savienību.
Ķīnas autoražotāji var meklēt aplinku ceļus
Par to, kā vērtēt Eiropas Komisijas lēmumu un kā Ķīnas elektroauto ražotāji var reaģēt uz šo lēmumu, prognozi telekanālam CNBC izteica biznesa konsultāciju uzņēmuma "Frost & Sullivan" pārstāvis Viveks Vaidja.
"Es domāju, ka Eiropa cenšas apturēt ūdens plūdus. Viņi ir izrakuši sev bedri, un tagad viņu virzienā plūst ūdens, un viņi mēģina to novērst ar lietussargu. Šīs nodevas būs tikai pagaidu risinājums.
Ķīnieši izgudros simt dažādus veidus, lai iekļūtu Eiropā. Jo viņi ir atraduši reģionu, kurā ir elektroauto draudzīgi klienti, elektroauto draudzīga politika, un ķīnieši ražo labākos elektroauto. Tāpēc viņi atradīs veidus, kā iekļūt Eiropas Savienībā."
Eksperta vērtējumā viens no šādiem tirgiem ir Taizeme. Tur, starp citu, ceturtdien Ķīnas elektroauto ražotājs "BYD" atklāja savu ražotni Bangkokas tuvumā. Kā apgalvo uzņēmums, tā spēs saražot 150 000 auto gadā.