«airBaltic» vasaras sezonā izīrēs 14 «Airbus» lidmašīnas, gadu plāno noslēgt ar 700 miljonu apgrozījumu

Kāpināt lidsabiedrības apgrozījumu par 200 miljoniem līdz 700 miljoniem eiro, piedāvāt bezmaksas internetu lidojuma laikā, jaunas lidmašīnas un Baltijā lielākā lidmašīnas apkopju angāra būvniecības sākums – tie ir tikai daži no Latvijas nacionālās lidsabiedrības "airBaltic" plāniem, ko paredzēts realizēt jau šajā gadā. Uzņēmuma rīkotajā mediju dienā žurnālisti tika iepazīstināti arī gaisa kuģu apkopes procesu, kurš notiek  starptautiskās lidostas "Rīga" angāros.

ĪSUMĀ: 

  • Kopumā "airBatic" 2023. gada vasaras sezonā nomās līdz astoņām lidmašīnām.
  • 14 "airBaltic" lidmašīnas būs iznomātas Rietumeiropas pārvadātājiem.
  • Uzņēmums cer sasniegt 700 miljonu apgrozījumu.

"airBaltic" plāno sasniegt 700 miljonu apgrozījumu

1. maijā apritēs gads, kopš "airBaltic" atvēra pirmo bāzi ārpus Baltijas – Tamperes lidostā Somijā. Analizējot pieejamos datus, aviokompānija ir apmierināta ar bāzes sniegumu un šajā sezonā atvērs vēl divus jaunus maršrutus, savienojot Somiju ar Rietumeiropu. 

"Šajā vasaras sezonā mēs ieejam daudz spēcīgāki nekā pērn. Arī rezervāciju apjomi ir daudz lielāki. Ja runājam par iemesliem, tad pērn šajā laikā mēs centāmies nostabilizēt tirgu, kas bija sašūpojies pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā," situāciju raksturoja "airBaltic" izpilddirektors Martins Gauss, piebilstot, ka rezervāciju apjomi ir teju dubultojušies. 

Arī no Rīgas vasaras sezonā tiks piedāvāti jauni galamērķi, kas palīdzēs sasniegt uzņēmuma mērķi – 700 miljonu eiro apgrozījumu. Pērn lidsabiedrības apgrozījums bija 500,17 miljoni eiro, kas ir 2,5 reizes vairāk nekā 2021. gadā. Uzņēmums joprojām strādāja ar zaudējumiem, kas sasniedza 54,219 miljonus. 

Satiksmes ministrijā (SM) uz lūgumu komentēt "airBaltic" finanšu situāciju, norādīja, ka pašlaik uzņēmums darbojas ļoti labi un aviokompānijas izvirzīto mērķu sasniegšanā ir ieinteresēti ne tikai akcionāri, bet arī Latvijas valsts. 

"Mēs redzam, ka šobrīd uzņēmumam nav nepieciešami papildu ieguldījumi no valsts un akcionāru puses. Uzņēmums ir spējīgs iztikt ar tiem līdzekļiem, kas ir uzņēmuma rīcībā.

Protams, redzam, ka globālie procesi ne vienmēr ir prognozējami, tad, ja mēs domājām, ka sliktākais, kas var notikt, ir Covid-19, tad pērn nāca karš Ukrainā, kas ļoti būtiski ietekmēja "airBaltic" tranzīta plūsmu pārtraukšanos un izmaiņas," Latvijas Televīzijai atklāja ministrijas valsts sekretāres vietnieks Dins Merirands.

Uzņēmums jau vairākus gadus strādā pie tā, lai izlaistu obligācijas un varētu kotēties biržā. Lai varētu uzsākt šo procesu, uzņēmumam ir jābūt pozitīvai naudas plūsmai. Obligāciju izlaišana, kā norādīja gan ministrijā, gan uzņēmumā, plānota, lai pakāpeniski atmaksātu valsts ieguldījumu uzņēmumā. 

Runājot par biržu, kurā kotēt akcijas, "airBaltic" vadītājs norādīja, ka tās tiks kotētas gan "Nasdaq Riga", gan arī starptautiski, taču par starptautiskā sadarbības partnera izvēli vēl esot pāragri spriest. Gauss arī teica, ka provizoriski tas varētu notikt nākamā gada septembrī, ja nenotiks kaut kas neparedzēts.

Ar ko lidosim šogad?

"Airbus A220-300" dzinēju apkopei nepieciešamie termiņi tagad ir garāki, un pašlaik no 39 lidmašīnām, kas ir uzņēmuma flotē, 11 nevar veikt lidojumus, jo nepieciešama apkope. Daļa dzinēju ir sagatavota nosūtīšanai uz uzņēmuma "Pratt&Whitney" rūpnīcu ASV, bet daļa jau atrodas pie dzinēju ražotāja, kurš nespēj savlaicīgi pietiekoši ātri izpildīt darbus.

Uzņēmums norādīja, ka šie ir jaunākās paaudzes dzinēji un problēmas, kas rodas to apkopē, kurā izmantotas jaunākās tehnoloģijas, ir tikai likumsakarīgas un ar laiku tiek atrisinātas arvien veiksmīgāk.

"Gluži kā jebkurā līgumā, arī šeit ir atrunātas abu pušu tiesības un pienākumi. Esam panākuši savstarpēju vienošanos par zaudējumu kompensāciju, kas rodas no dzinēju ražotāja puses,"

pauda "airBaltic" operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis, sakot, ka kompensācija nodrošina izmaksu segšanu, kas rodas no tā, ka citas aviokompānijas lido ar "airBaltic" kodu. 

"Mums ir divas opcijas – atcelt lidojumus vai vērsties pie citu valstu aviokompānijām, lai noslēgtu īstermiņa nomas līgumus,"

norādīja "airBaltic" izpilddirektors. 

Lidsabiedrība, uzsākot lidojumus pēc vasaras sezonas grafika, parakstījusi īstermiņā nomas līgumus par gaisa kuģu nomu no  "XFly", "Danish Air Transport", "Cyprus Airways" un lidsabiedrību "Carpatair", par kuras lidmašīnām pērn tika saņemts ļoti daudz sūdzību. Nomas līgums paredz izmantot daļu no šīm lidmašīnām līdz maija beigām, bet daļu – līdz vasaras sezonas beigām. Savukārt ar uzņēmumu "Avion Express" noslēgts līgums par četru lidmašīnu nomu visas vasaras sezonas garumā. 

Vienlaikus uzņēmums, lai pildītu savas saistības ar Rietumvalstu aviokompānijām, piemēram, Skandināvijas uzņēmumam "SAS" un Vācijas nacionālās lidsabiedrības "Lufthansa" grupā ietilpstošajam "Eurowings" un "Swiss" izīrējis kopumā 14 "A220-300" modeļa gaisa kuģus.

"Mēs iznomājam savas lidmašīnas citiem pārvadātājiem, jo, pirmkārt, to paredz mūsu noslēgtais ilgtermiņa līgums, par kura laušanu mums būtu jāmaksā soda nauda. Otrkārt, šis ir veids, kā iegūstam papildu naudu uzņēmumam, jo A220-300 modeļa lidmašīnas tiek izīrētas par lielāku summu nekā tās, ko īrējam mēs.

Protams, mēs vēlētos visus savus pasažierus pārvadāt ar mūsu lidmašīnām, bet īstermiņā tas nav iespējams," situāciju skaidroja Gauss. 

Uzņēmumā norādīja, ka aptuveni 13% no pasažieriem pārvadās ar citu pārvadātāju gaisa kuģiem. Par uzņēmumu atbildīgajā Satiksmes ministrijā Latvijas Televīzijai norādīja, ka cieši sadarbojas ar uzņēmumu, lai nodrošinātu pasažieriem pēc iespējas labāko servisu. 

"Mēs saprotam "airBaltic" ideju, piemērojot šādu darbības veidu. Tajā pašā laikā mēs uzsveram,  – nevajadzētu būt situācijām, kad pasažieri saņem būtiski sliktāku pakalpojumu.

Es ceru, ka "airBaltic" guvis pieredzi no pērnā gada vasaras un lidmašīnas, kas tiks nomātas šajā sezonā, būs tādas, kas nodrošina pasažieriem līdzvērtīgu pakalpojumu, neskatoties uz to, ka tas ir cits gaisa kuģis," norāda SM valsts sekretāres vietnieks.

Uzņēmums plāno attīstīt lidmašīnu apkopju segmentu

"airBaltic" rīkotā mediju diena notika vienā no lidmašīnu apkopes angāriem, kurā vieta ir trim lidmašīnām. Lai spētu veikt apkopes ne tikai "airBaltic" flotē ietilpstošajām lidmašīnām, bet šo pakalpojumu piedāvātu arī citiem "A220-300" klientiem, plānots investēt 60 miljonus eiro no uzņēmuma budžeta, lai lidostas "Rīga" teritorijā būvētu lidmašīnu apkopes angāru, kurā vienlaikus varēs atrasties pat astoņas lidmašīnas. 

Uzņēmumā norādīja, ka, palielinoties "A220-300" lidmašīnu skaitam, pieaug arī nepieciešamība pēc apkopēm. Pērnā gada nogalē "airBaltic" mehāniķi veica plānotu tehnisko apkopi un dzinēja nomaiņu Francijas aviokompānijas "Air Austral" lidmašīnai. Šī bija pirmā šāda apkope citas aviokompānijas lidmašīnai.

Tehniskajā angārā izvietotas divas lidmašīnas, ap kurām rosījās mehāniķi.

"Lidmašīnas, kas redzamas angārā, ir sešus gadus vecas un šāda veida apkopi piedzīvo jau otro reizi, un ar katru apkopi darāmo darbu saraksts kļūst garāks, jo lidmašīna vienkārši noveco,"

runājot par lidmašīnām, norādīja "airBaltic" operatīvās vadības direktors Pauls Cālītis.

Vaicājot par dzinēju remontēšanu un apkopi Latvijā, gan Cālītis, gan Gauss uzsvēra, ka to varētu veikt, bet pašlaik uzņēmumam nav atbilstoša aprīkojuma, lai apkopes veiktu, kā arī ir jāsaņem ļoti daudz atļauju no ražotāja.

Tiesības veikt "A220-300" lidmašīnu apkopi uzņēmums ieguva 2019. gadā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti