"Mēs uzskatām, ka varam iegūt kopumā no sešiem līdz deviņiem miljoniem tonnu," norādīja "Scandinavian Ocean Minerals" pārstāvis Peters Linbergs.
"Mēs katru gadu varam saražot apmēram 300 tūkstošus tonnu mangāna un apmēram tādu pašu daudzumu dzelzs. Tur ir arī silīcijs un citas vielas, un pietiekami daudz, lai ieguve būtu ilgstoša."
Jau iepriekš bija zināms, ka uz Baltijas jūras gultnes, tai skaitā arī Latvijas teritoriālajos ūdeņos, atrodas dzelzs un mangāna rūdas konkrēcijas. Taču līdz šim nebija pietiekami attīstīta to ieguves tehnoloģija, tāpēc šādi projekti nebija ekonomiski izdevīgi.
Zviedrijas uzņēmums iežu gabaliņu ieguvei izmanto sūkšanas iekārtu ar 10 metrus platu uzgali. Rūda tiek uzkrāta un šķirota kuģī, bet pārējie nogulumieži kopā ar skābekli saturošu ūdeni tiek novadīti pie jūras gultnes.
Taču procesa sarežģītība nav vienīgā problēma, un trauksmi ceļ vides aizstāvji. Pagaidām esot pārāk maz informācijas par šādu darbību ietekmi uz jūras ekosistēmu.
Savukārt uzņēmums sola īstenot valstī vienu no jebkad plašākajiem zemūdens pētījumiem. Ja tiks konstatēti nopietni riski, projektu apturēs.