Ukrainas pretsitiens Krievijas propagandai – «Patiesības ministrijas» izveide

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Ukrainas Informācijas ministrija tika izveidota, lai pretotos Krievijas propagandai un pilnveidotu likumu normas, kas skar valsts informācijas politiku. Atsaucoties uz slaveno antiutopiju “1984”, tā uzreiz tika iesaukta par “Patiesības ministriju”.

Viņiem pieder šodiena, mums nākotne

Intervijā ziņu portālam “Meduza” Informācijas ministrs Jurijs Stecs, izteicās, ka “diemžēl daudzi žurnālisti lasa Orvelu, bet nelasa Čērčilu.” Atsauce domāta uz Lielbritānijas Informācijas ministriju, kura darbojās Pirmā un Otrā pasaules kara laikā un kuras darbība, pēc ministra domām, attaisnoja sevi. Viņš vēlas panākt to pašu.

“Taču pēc mana ieteikuma [žurnālisti] sāka lasīt Peļevinu un citus autorus.” stāsta Stecs. “Toties es turpināju iepazīties ar ASV antipropagandas politiku Vjetnamas, kā arī pirmā un otrā Irākas kara laikā. […] Tā ir mūsu galvenā atšķirība,” saka Stecs. Viņš gan atzīst, ka pats vēl nav lasījis Čērčilu.

Ministrija strādā pie vairākiem projektiem, piemēram, telekanāla svešvalodā “Ukraine Tomorrow”. Nosaukuma līdzība ar “Russia Today” ir apzināta. “Viņiem pieder šodiena, bet mums – rītdiena,” ziņojot par kanāla izveidi, teica Stecs.

Laiks cīņai ar Krieviju informācijas frontē

Cits projekts saistīts ar Krievijas anektēto Krimu, kura, pēc ministra domām, zaudē starptautisko mediju un politiķu uzmanību. “Katru dienu mēs ziņosim, kas notiek Krimā, un tā mēs katram tautietim un pārējiem ārzemēs atgādināsim, ka tā ir daļa no Ukrainas,” norāda Informācijas ministrijas vadītājs.

Taču vislielāko ievērību guvusi Ukrainas Informācijas armija jeb “iArmy”, kura aicina pievienoties cīņai pret Krievijas propagandu internetā. “Gada laikā mēs esam izveidojuši spēcīgu armiju, kura drosmīgi aizsargā mūs Donbasā. Tagad pienācis laiks apkarot krievu okupantus informācijas frontē,” lasāms vietnes angļu versijā.

Jau pirmajā dienā, 23. februārī, informatīvo cīnītāju armijai pievienojās aptuveni 35 000 cilvēku.

Uz jautājumu, cik tagad pievienojušies, Stecs atbild ar pretjautājumu: “Cik Latvijā iedzīvotāju?” Es atbildu, ka gandrīz 2 miljoni. “Mēs drīz pārsniegsim šo skaitli,” viņš nosmejas.

Sola neizmantot Kremļa propagandas paņēmienus

Jaunizveidota “armija” viesa bažas, ka Ukraina sākusi imitēt krievu propagandas metodes.

Jo īpaši tāpēc, ka pirmajās dienās izplatījās baumas, ka vietne apmāca veidot viltotus sociālo tīklu profilus – tādus pašus, kādus izmanto Kremļa troļļi. Ministrs to noliedz un baumas noveļ uz žurnālistiem.

Par pamatu šādām runām esot vēstule, kurā Informācijas armija saviem biedriem skaidro, kā darbojas Kremļa troļļi. Stecs apgalvo, ka žurnālisti, kā jau iepriekš teikts, to kļūdaini interpretēja kā instrukciju viltotu profilu veidošanā. Daļā gadījumu vainojama neuzmanība, daļā apzināta vēlme nomelnot.

Attiecīgā vēstule ar tulkojumu lasāma zemāk:

Ukrainas Informācijas spēku štābs.

Komentējot naidīgas ziņas, tev jāiegaumē, ka tevi jebkurā brīdī var nobloķēt par to, ka tu izplati patiesību. Tieši tā darbojas Kremļa informācijas aģenti.

Kremļa aģenti nekad neizmanto savus patiesos interneta profilus . Šiem mērķiem viņi izveido citus kontus. Lūk, instrukcija, kā tiek veidota krievu botu (viltotu sociālo tīklu profilu) armija.

Tiek reģistrēta jauna e-pasta adrese.
Tad tiek reģistrēts jauns profils sociālajos tīklos “ВКонтакте”, “Facebook”, “Однокласниках” un “Twitter”, izmantojot jauno e-pasta adresi.
Boti tiek nosaukti pēc iespējas ticamāk, izmantojot plaši izplatītus  krievu uzvārdus. Piemēram, Aleksandrs Ivanovs, Sergejs Ševčenko, Alla Grigorjeva u.c.
Sociālā tīkla profila anketa tiek aizpildīta pilnā apjomā.
Kā dzīvesvieta bieži tiek izvēlēta Ukrainas teritorija, galvenokārt kāda vieta Donbasā.
Tiek izmantots “avatars” – īsta cilvēka fotogrāfija. Kā likums, bilde tiek atveidota grafiskā redaktorā.
Profila fotoalbumā tiek izvietotas “dzimtās” pilsētas, dabas utml. fotogrāfijas. Šīs bildes var atrast sociālajos tīklos vai “Google” meklētājā.
Pēc tam tiek pārpublicēts saturs no populārām interneta vietnēm par vispārējām, ar politiku nesaistītām tēmām. Tiek veidoti autentiski ieraksti par kotletēm, kaimiņiem utml. Viss norāda uz to, ka tas ir “dzīvs” sociālo tīklu konts.
Boti piesaista sev draugus, taču ne vairāk par 10 dienā un ne vairāk par vienu 10 sekundēs, uzmantoties, lai sociālie tīkli nenobloķē. Jo botam vairāk draugu, jo lielāka uzticība viņam.
Boti pievienojas sociālo tīklu lapām vai grupām savā “dzimtajā” pilsētā.
Kā likums, boti draugu lokam nepievieno savus vai savu paziņu sociālo tīklu profilus.

Lai krievu “feiki” nenobloķētu tevi, mēs rekomendējam slēpt savu vārdu un personas datus.

Gaidi tuvākajā laikā nākamo uzdevumu.

Ar cieņu,

Ukrainas Informācijas spēku štābs.

Citā vēstulē Interneta armija izklāsta savu nostāju Ukrainas un Krievijas konflikta jautājumā, pēc tam mudina izplatīt attiecīgos uzskatus Kremļa propagandas TV kanāla “LifeNews” interneta vietnē. Vēl citos uzdevumos aicina dalīties ar Interneta armijas radīto mediju saturu un piesaistīt jaunus biedrus.

Žurnālistu darbā neiejaukšoties, taču valsti aizstāvēs

“Galvenā atšķirība starp mums un krieviem ir tāda, ka Krievijas specdienestu algotņi par informācijas izplatīšanu saņem naudu. Tas ir fakts,” stāsta Stecs. “Toties cilvēki, kas reģistrējušies mūsu platformā, nesaņem nekādu samaksu. Nodot informāciju tālāk ir viņu brīva griba, nevis pienākums,” viņš saka.

Informācijas ministrijas darbības laukā ietilpst arī atmaskot Kremļa troļļus, tāpēc norīkota cilvēku grupa, kura uzmana troļļu aktivitātes internetā.

Stecs parāda ekrānšāviņu, kurā redzami daudzi tvitera ieraksti. Lietotāji ir dažādi, bet saturs – burts burtā identisks: “Ņemcovu nogalināja „hoholi” greizsirdības dēļ. It kā esot kādam aizvīlis meiteni”.

“Izplatot šādus ekrānšāviņus, cilvēki redz, ka šie [ieraksti] ir safabricēti un patiesībā tas ir informācijas uzbrukums, jo tūkstošiem lietotāju nespēj vienlaicīgi publicēt vienu un to pašu ar identisku gramatikas kļūdu.”

Kad pajautāju, vai viņi uzmanīs arī Rietumu un Ukrainas mediju saturu, Stecs atbild, ka ministrija vispār neiejauksies žurnālistu darbā. “Mēs neesam uzraudzības iestāde. Mums ir citi uzdevumi,” viņš apgalvo. “Žurnālistu pienākums ir informēt sabiedrību. Mūsu uzdevums ir aizsargāt valsti,” atzīmē Stecs. Viņš gan nenoliedz, ka ministrijas un mediju darbības lauks nedaudz pārklājas, taču sola, ka neviens žurnālists netiks spiests sadarboties.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti