Sadaļas Sadaļas

Turku opozīcijas laikraksts «Zaman» pēc nonākšanas valdības rokās maina kursu uz atbalstu Erdoganam

Turcijas lielākais opozīcijas laikraksts „Zaman” divas dienas pēc tam, kad tā vadību policijas reidā pārņēma varasiestādes, svētdien iznākušajā numurā mainījis kursu ar valdību atbalstošiem rakstiem, bet uz vāka - smaidošs Turcijas prezidenta attēls. 

Tikmēr bijušie laikraksta darbinieki jau izveidojuši jaunu laikrakstu. Turcijas premjers Ahmets Davutoglu pirms došanās uz samitu Briselē savukārt noraidīja apsūdzības par valdības lomu izdevuma pārņemšanā.

Pēc tam, kad vienu no Turcijas lielākajiem un opozīcijas laikrakstiem „Zaman” savā kontrolē pārņēma tiesas nozīmēti administratori un piektdien policija redakcijā sarīkoja reidu, svētdien iznākušajā numurā vairs nav atrodama kritika pret valdību.

Pēc vadības nomaiņas uz vāka atrodams smaidoša Turcijas prezidenta Redžepa Tajipa Erdogana attēls. Viens no galvenajiem stāstiem ir par viņa vizīti uz gandrīz jau pabeigto trešo tiltu pāri Bosfora šaurumam, kas savienos Stambulas Eiropas un Āzijas daļu.

Piektdien tika paziņots, ka tiesas iecelti administratori savā kontrolē pārņems laikrakstu, kas saistīts ar Erdogana kādreizējo sabiedroto un pašreizējo redzamāko pretinieku, trimdā ASV dzīvojošo garīdznieku Fetullu Gilenu, ko Ankara apsūdz sazvērestībā ar nolūku gāzt valdību.

Svētdien iznākušajā „Zaman” numurā nebija pieminēti protesti, ko laikraksta un Gilena atbalstītāji rīkoja gan piektdien, gan sestdien pie laikraksta reakcijas. Protestētāju pūļus ar asaru gāzi un ūdens lielgabalu izklīdināja policija.

Laikraksta interneta mājas lapa svētdien nedarbojās. To atverot, redzams uzraksts, ka vietne tiek atjaunota, un solījums, ka lasītājiem „cik drīz vien iespējams” būs nodrošināts „labākas kvalitātes un objektīvāks” serviss.

Laikraksta jaunā vadība, kas iecelta ar tiesas rīkojumu, sestdien atcēla izdevuma galveno redaktoru, bet darbinieki tika ielaisti ēkā pēc stingras policijas pārbaudes.

Viens no „Zaman” žurnālistiem ziņu aģentūrai AFP teica, ka svētdienas izdevumu nav gatavojuši laikraksta darbinieki. Viņš piebilda, ka viņiem arī liegta piekļuve iekšējiem serveriem.

Vienlaikus daļa no „Zaman” bijušajiem darbiniekiem jau izveidojuši jaunu laikrakstu „Yarina Bakis” - “Skatiens rītdienā”.

Svētdienas izdevumā uz vāka attēlots, ka policija ar asaru gāzi izdzenā protestētājus, kas pie laikraksta redakcijas bija sapulcējušies sestdien.

Raidsabiedrība BBC norāda, ka nav skaidrs, kādā veidā jauno laikrakstu izdevās publicēt tik ātri un kur to drukāja. Izskanēja, ka arī šī laikraksta izdošanu atbalsta Erdogana kādreizējais sabiedrotais un pašreiz redzamākais pretinieks, trimdā ASV dzīvojošais garīdznieks Fetulla Gilens, ko Ankara apsūdz sazvērestībā ar nolūku gāzt valdību. 

Bijušie laikraksta „Zaman” žurnālisti valdību apsūdz par centieniem iznīdēt opozīcijas medijus Turcijā. Bažas par izdevuma pārņemšanu un preses brīvību paudusi Eiropas Savienība, ASV, bet žurnālistikas un tiesību organizācijas notikušo asi kritizē.

Turcijas premjers Ahemts Davutoglu apsūdzības noraida. Viņš paziņoja, ka tas ir tiesisks process saskaņā ar izmeklēšanu par nelikumīgu „teroristu” organizācijas finansēšanu, un šajā procesā nav bijusi nekāda politiska iejaukšanās.

Davutoglu pirmdien ieradīsies Brisele uz ārkārtas samitu starp Eiropas Savienību un Turciju par migrācijas krīzes risināšanu. Eiropas Parlamenta prezidents Martins Šulcs tviterī paziņojis, ka samitā gatavojas pacelt jautājumu par laikraksta „Zaman” pārņemšanu, ko viņš nodēvēja par „vēl vienu triecienu preses brīvībai Turcijā”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt