Speciālisti- Lidmašīnas katastrofu pie Jaroslavļas izraisīja pilotu kļūda

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 11 gadiem.

Starpvalstu aviācijas komiteja uzskata, ka katastrofu izraisīja lidmašīnas pilotu kļūdainās darbības, kuri ieskriešanās laikā tieši pirms pacelšanās nospieduši bremzes pedāļus.

Starpvalstu aviācijas komiteja nākusi klajā ar ziņojumu par pirms diviem mēnešiem notikušās lidmašīnas "Jak -42" avāriju pie Jaroslavļas, kurā bojā gāja arī Latvijas hokejists Kārlis Skrastiņš. Speciālisti uzskata, ka katastrofu izraisīja lidmašīnas pilotu kļūdainās darbības, kuri ieskriešanās laikā tieši pirms pacelšanās nospieduši bremzes pedāļus. Pie tam, viņi neesot bijuši pietiekami apmācīti lidot ar šo lidmašīnas modeli.

 

Lidmašīnas "Jak -42" avāriju, kurā gāja bojā Jaroslavļas "Lokomotiv" hokejisti, viņu vidū arī Kārlis Skrastiņš, izraisīja apkalpes kļūda. Tāds ir Neatkarīgo valstu sadraudzības Starpvalstu aviācijas komitejas oficiālais slēdziens. Tas bijis tiešais katastrofas cēlonis. Pirms pacelšanās viens no pilotiem kļūdas pēc nospiedis bremžu pedāļus, uz tiem nepareizi novietojot kājas izlidošanas procesā. Kā norāda komiteja, pilots varējis arī nepamanīt pieļauto kļūdu. Tas nobremzējis šasijas riteņus, un tādēļ netika uzņemts pietiekams ātrums.

No katastrofas būtu bijis iespējams izvairīties, ja abi piloti būt pieņēmuši savlaicīgu lēmumu un patraukuši pacelšanos. Taču ekipāžas rīcības analīze parādījusi, ka piloti nav apsvēruši iespēju pacelšanos pārtraukt. Pie tam, melnajā kastē atrodamie ieraksti liecina, ka abu pilotu rīcība bijusi nesaskaņota.

Kurš- lidmašīnas komandieris vai otrais pilots- pieļāvis liktenīgo kļūdu, nav iespējams noskaidrot, jo "Jak-42" lidmašīnas nefiksē bremžu sistēmas parametrus. Starpvalstu aviācijas komiteja norāda, ka abi piloti iepriekš lidojuši ar "Jak-40" markas lidmašīnām, pie tam otrais pilots "Jak-42" kontroli sācis apgūt tikai nesen. Pastāv zināmas atšķirības starp abu modeļu vadīšanas niansēm. Izmeklēšana atklājusi, ka tādēļ bremzēšana pacelšanās laikā nav nemaz tik reta parādība starp "Jak-42" apkalpes locekļiem, kas uz jauno modeli nosūtīti no "Jak-40". Pie tam, lai gan abus pilotus nevar saukt par nepieredzējušiem, konstatētas nopietnas nepilnības viņu apmācības kursā lidošanai ar "Jak-42". Simulācijas apmācības veiktas formāli, ar lieliem pārtraukumiem, kas neveicināja pienācīgu prasmju iegūšanu šīs lidmašīnas vadīšanai.

Turklāt izmeklēšanā konstatēts, ka viens no pilotiem lietojis medikamentus, kas palēnina reakciju, un kurus nav atļauts lietot vadot lidmašīnu.

Tajā pašā laikā Starpvalstu aviācijas komiteja norāda, ka uz lidmašīnas ekipāžu netika izdarīts spiediens un pacelšanās notika plānotajā laikā. Arī tehniski lidaparāta rādītāji bijuši normas robežās.

Savukārt Krievijas prokuratūras Izmeklēšanas komiteja paziņojusi, ka ņems minētos secinājumus. Taču galīgais slēdziens par kāda vainu vai nevainīgumu tiks izdarīts, kad tiks apkopoti visi izmeklēšanas materiāli. Izmeklētāji norāda, ka līdz šim veikts vairāk nekā 50 ekspertīžu, kā arī nopratināti vairāk nekā 200 liecinieku.

Jāatgādina, ka Jaroslavļas aviokatastrofa notika pirms 2 mēnešiem- 7. septembrī. Vietējās hokeja komandas "Lokomitiv" lidmašīna avarēja pacelšanās laikā. Katastrofā bojā gāja gandrīz visi lidmašīnā esošie 45 cilvēki. Slimnīcā no gūtajām traumām mira arī "Lokomotiv" hokejists Aleksandrs Gaļimovs, bet vienīgais katastrofā izdzīvojušais apkalpes loceklis Aleksandrs Sizovs nesen tika izrakstīts no slimnīcas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti