SPECIĀLI NO GRIEĶIJAS: Izglābušies pasažieri atceras šausmas un prāmja slikto stāvokli

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

"Ar savu dzīvi atvadījos vairākkārt,” tā par traģēdiju uz prāmja "Norman Atlantic" Adrijas jūrā stāsta ne viens vien izdzīvojušais. 

Ugunsgrēks uz prāmja, kas izcēlās naktī uz svētdienu, jau ir aiznesis vismaz desmit cilvēku dzīvību. Taču vēl daži desmiti skaitās bezvēsts pazudušie. Un tas var liecināt par to, ka upuru skaits var pieaugt.

Pašlaik cilvēku glābšanas operācija  ir beigusies un vairāk nekā 400 izglābto atgriežas mājās.

Militārajā lidostā "Elefsis" netālu no Atēnām viņus sagaidījusi arī Latvijas Radio korespondente Ella Semjonova.

Pirmdien desmitos vakarā pagājušas gandrīz divas trauksmes pilnas diennaktis kopš brīža, kad uz prāmja „Norman Atlantic”, kas devies no grieķu pilsētas Patras uz Itālijas pilsētu Ankona, izcēlās ugunsgrēks. Iepretim militārajai aviobāzei "Elefsis" šajā vēlajā stundā pulcējas vairāk nekā simts cilvēku - žurnālisti un radinieki, kas gaida ziņas par prāmja pasažieriem.

Zināms, ka tagad ieradīsies 43 šajā traģiskajā negadījumā cietušie. Taču daudzi nezina, vai to starpā būs arī viņu tuvinieki, piemēram,  Atanasioss Combanidis, kas intervija Latvijas Radio stāsta, ka viņa brālis arī ceļojis ar šo reisu. Taču kāds ir brāļa liktenis, vēl aizvien nav zināms.

„Mums nav pilnīgi nekādas informācijas – telefons neatbild. Esam apzvanījuši visus, taču neviens neko nezina. Vai brālis dzīvs vai miris, vai viņš ir kādā sarakstā – nav zināms. Tā nu mēs viņu meklējam, tāpēc esam šeit,” stāsta Combanidis.

Pēc mirkļa paziņo to pasažieru vārdus, kas ir nupat atlidojuši un ir gatavo doties mājās. Latvijas Radio uzrunātā vīrieša brāļa to starpā nav. Vēl kāda sieviete saļimst un sāk raudāt – arī viņa nesagaida sava tuvinieka vārdu šajā sarakstā.

Drīz vien ierodas arī izglābtie prāmja pasažieri. Ar prieka asarām acīs viņus sagaida un apskauj vecāki, brāļi, māsas, vīri, sievas, bērni. Daudzi atsakās runāt ar žurnālistiem, daži emocionāli pieprasa pārtraukt viņus filmēt. Tomēr ir arī tie, kas paši gatavi pastāstīt par dramatisko pieredzi.

„Periodiski sākās panika, it īpaši laikā, kad tuvojās helikopteri. Jāsaka, ka helikopteri centušies mums palīdzēt ļoti smagos laika apstākļos. Turklāt viņiem nācās operēt ļoti šaurā telpā uz klāja – piecu-sešu kvadrātmetru platībā. Mēs centāmies izvairīties no indīgās gāzes. Dūmi un ugunsliesmas bija itin visur. Šajā ziņā mums paveicās, ka pūta stiprs vējš, jo bija dažas vietas, kur mēs varējām elpot. 17 stundas mēs stāvējām zem lietus, pilnība izmirkuši un gaidījām palīdzību,” stāsta kāds pasažieris.

Šis vīrietis ir militārajā formastērpā, uz krūts izšūts itāļu uzvārds. Tomēr īstenībā viņš nav nedz  itālis, nedz arī karavīrs. Šo formastērpu izmirkušā apģērba vietā viņam, līdzīgi kā citiem cietušajiem, devuši itāļu glābēji.

Traģēdijas cēloni tagad skaidros izmeklētāji. Ugunsliesmas, visticamāk, sākumā pārņēmušas garāžas nodalījumu, kur atradās ap divsimt dažādu mašīnu un aptuveni divdesmit kravas mašīnas, kas vedušas olīveļļu. Var viegli iedomāties, ar kādu ātrumu izplatījās uguns. Tikpat ātri sāka izplatīties panika starp pasažieriem. Uz prāmja atradās aptuveni pustūkstotis cilvēku. Viens no izglābtajiem prāmja pasažieriem, smagās mašīnas šoferis Konstantinoss Cirikoss saka, no dzīves atvadījies vairākkārt.

„Bija grūti, esmu sasitis savas kājas. Man ir radušās problēmas ar elpošanu, jo 24 līdz 30 stundu laikā esmu saelpojies dūmus. Bet gribu teikt tieši: uz kuģa nebija pat trauksmes signāla, lai mēs pamostos četros no rīta, viņi neizlaida nevienu litru ūdens no speciālās ugunsdzēšanas sistēmas,” stāsta Cirikoss.

„Mēs, smago mašīnu vadītāji, paši izgājām ārā, sitām pa durvīm un kliedzām, lai pamodinātu cilvēkus. Cilvēki izgāja uz klāja. Pēc tam visa ekipāža palikusi neredzama. Mēs paši atvērām glābšanas laivas. Aizgāja pirmie cilvēki, bet mēs palikām gaidīt uz klāja, kamēr pūta [pēc Boforta skalas] 10 balles stiprs vējš, lija lietus un periodiski sniga sniegs.  Es redzēju, kā pa speciālo nolaišanas cauruli nolaižas trīs cilvēki, viens no kuriem ir miris,” atminas šoferis.

Neapmierinātību ar pašu prāmi pauž ari Efrosini Bezati, kas ir kravas mašīnas vadītāja.

„Vismaz trīs no mirušajiem ir mani kolēģi, smago mašīnu vadītāji, jo viņi bija gulējuši savās mašīnās. Pārējie panikā lēkuši jūrā. Nakts laikā bijuši ļoti stipri viļņi un, protams, tas nebijis nekāds glābiņš,” saka izglābusies sieviete.

„Kuģis bijis briesmīgajā stāvoklī, mēs to zinājām. Kuģis no mehāniskās puses nebija sagatavots ceļojumam, taču tas ticis palaists jūrā. Kajītes bija ļoti sliktā stāvoklī, netīras. Tāpēc es gribēju iet nomazgāties un nokāpt lejā, savā mašīnā, lai gulētu tur. Pēc tam viss attīstījās ļoti ātri, taču neviens mums nevarēja neko paskaidrot,” uzver Bezati.

Glābt cietušos uz prāmja svētdienas rītā devušies vairāki militārie kuģi un helikopteri no Itālijas un Grieķijas, ka arī kuģi no citu valstu komercreisiem, kas tobrīd atradās uguns aptvertā kuģa tuvumā. Glābšanas darbus apgrūtināja smagi laika apstākļi - stiprs vējš ar lietu un krusu. Jūras viļņu augstums sasniedzis septiņus metrus.

Izglābusies Efrosini Bezati, savu tuvinieku apskauta, stāsta: „Līdz rītam es zaudēju visas savas mantas un es aizņēmos mobilo telefonu no sava kolēģa. Tā es varēju sazināties ar savu ģimeni. Es sazvanījos ar saviem bērniem un arī ar saviem vecākiem, lai pateiktu viņiem, ka es varu arī neatgriezties mājās un es jūs ļoti ļoti mīlu. Tieši tik bīstama bijusi  šī situācija.”

Lielāko daļu cilvēku pārveda ar helikopteru palīdzību, daļa mēģinājusi nokļūt glābšanas laivās. Viens no pasažieriem - 62 gadus vecs vīrietis centies sasniegt vienu no laivām, taču neveiksmīgi. Sievas acu priekšā viņš sasitis galvu un gājis bojā. Pagaidām zināms, ka dzīvi zaudējuši vēl vismaz deviņi cilvēki. Taču jau tagad ir apzināts, ka kuģis pārvedis vairāk cilvēku, nekā norādīts dokumentos. Bet konkrētais skaitlis nav zināms. Līdz ar to turpinās bojāgājušo meklēšana.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti