SPECIĀLI no Grieķijas: Arodapmācība barterā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Vai ir iespējams doties uz skolu un norēķināties par iegūtajām zināšanām un prasmēm nevis ar čaukstošiem eiro papīriņiem, bet gan, piemēram, ar ziediem, tēju vai rotaļlietām? Jā, tas ir iespējams! Pirms četriem gadiem Ņujorkā tika uzsākts alternatīvas arodskolas projekts, kas darbojas, pateicoties preču un pakalpojumu apmaiņas sistēmai jeb barteram. Šobrīd projekts tiek īstenots jau vairāk nekā 32 dažādās pilsētās visā pasaulē un kopš 2013.gada marta veiksmīgi darbojas arī Atēnās.

Atēnu arodskolas veidotājas 

Atēnu arodskolas projektu uzsāka divas entuziastes, bet šobrīd komandu veido piecas sievietes, kuras bija savstarpēji pazīstamas arī pirms tam. Viņas atzīst, ka skola palīdz iepazīt daudz jaunu cilvēku.

Anti Muriadu ir digitālā dizainere, viņai iepatikās ideja par alternatīvu un pašorganizējošu skolu.

„Domāju, ka projekts ir interesants eksperiments, vēl jo vairāk - man šķita, ka tā ir lieliska iespēja uz laiku atstāt digitālo pasauli un satikt īstus cilvēkus reālā dzīvē,” lsm.lv stāsta skolas dibinātāja Atēnās. 

Eleni Dziku ir psiholoģe, specializējusies dejas un ģimenes terapijā. Viņa atzīst lsm.lv, ka pievienojusies projektam, jo viņai simpatizējusi ideja par bartera izmantošanu zināšanu iegūšanā: „Tā ir iespēja iepazīt daudz cilvēku, atklāt dažādas vietas un arī izglītoties. Es uzticos ikvienam mūsu organizatoru komandā.”

Psiholoģe Marija Calmadza saka, ka pievienojusies projekta organizatoru komandai, jo viņai patīk satikt un iepazīt dažādus cilvēkus, iemācīties jaunas lietas un justies radošai.

Georgijai Muriadu, ražošanas un vadības inženierei, ideja par arodskolu iepatikusies, jau kopš pirmo reizi par to izdzirdējusi: „Tas ir lieliski - satikt jaunus cilvēkus, dalīties un mācīties no viņiem dažādas lietas. Gribētu, ka man būtu vairāk laika, ko varētu veltīt šai skolai.”

Bērnudārza audzinātāja Kristalija Bura piebilst lsm.lv, ka viņa jau pirms tam ir iesaistījusies dažādos projektos kā brīvprātīgā, un šī Atēnu arodskola viņai ir iespēja satikt jaunus cilvēkus un apgūt iepriekš nezināmas lietas ne tikai no lekciju pasniedzējiem, bet arī no organizatoru komandas.

Ikvienam ir, ko piedāvāt

Lai saplānotu lekciju laiku un vietu, vispirms ir vajadzīgs pasniedzējs, taču skolotāju meklēšana neietilpst organizatoriskajos pienākumos, jo cilvēki, izmantojot interneta mājaslapu, paši piesakās dalīties ar saviem hobijiem, interesēm un pieredzi. Persona, kura ir ieinteresēta būt par lektoru, aizpilda anketu, norādot tematu, par kādu vēlas runāt, preces vai pakalpojumus, kādus vēlas saņemt par savu darbu, auditorijas lielumu un arī laiku, kad apmācības var notikt.

Pieteiktā ideja tiek noraidīta tikai un vienīgi tajos gadījumos, ja stunda paredzēta politisko vai reliģisko ideju popularizēšanai vai arī produktu vai biznesa reklamēšanai.

Jāņem vērā arī tas, ka viena lekcija ilgst vienu līdz trīs stundas (pēc pasniedzēja ieskatiem), līdz ar to arodskolā nevar apgūt, piemēram, spāņu valodu, mājaslapas programmēšanu vai kostīma šūšanu, kam nepieciešams ilgāks laiks. Tiesa, ir iespējami divi vai trīs lekciju cikli, ja nav iespējams plānoto informāciju nodot divās stundās, piemēram, aikido cīņas mākslas pamatu apgūšanai tiek piedāvātas divas tikšanās.

Līdz šim notikušo stundu tematika ir raiba kā dzeņa vēders, piedāvājot iemācīt indiešu dejas prasmes, origami veidošanu, glazūrkēksiņu cepšanu, adīšanas un fotografēšanas pamatzināšanas, masāžas terapiju un izglītot par jaundzimušo zīdīšanu, dabiskām nesāpīgām dzemdībām un veģetārismu.

Tikpat daudzveidīgas ir norēķināšanās iespējas - pasniedzēji par savu veikumu vēlas saņemt smaidu, pārsteigumu, enerģiju, kādu citu pakalpojumu, piemēram, manikīru vai frizūras veidošanu, pārtikas produktus (rīsus, makaronus, melno šokolādi), grāmatas, braukšanas biļetes sabiedriskajā transportā, rotaļlietas, sveces, rakstāmpiederumus, kafiju, tēju, augus puķupodā, pierakstu kladi ar baltām lapām un daudzas citas lietas. Bieži vien parādās arī ieraksti, kur našķi vai dzērieni paredzēti visiem lekcijas apmeklētājiem, nevis skolotājam.

Saimnieciskie izdevumi un projekta budžets

Cik liela ir īres maksa par klasēm, kur notiek mācības? Izrādās, ka auditorijas telpas arī tiek nodrošinātas bez maksas. Divas no ēkām, kur notiek mācības, pieder Atēnu pilsētas pašvaldībai un tās ir nodotas arodskolas rīcībā, par to neprasot samaksu. Ir vēl vairākas organizācijas un uzņēmumi, kas arī ļauj rīkot mācības savās ēkās, par to naudu neprasot. Ir gadījumi, kad pasniedzēji paši var nodrošināt ar telpām, piemēram, glazūrkēksiņu cepšanas nodarbībā bija nepieciešama krāsns, tāpēc stunda notika skolotājam piederošā namā. Privātmājas un dzīvokļi gan nav piemēroti mācībām, tomēr, ja kāds vēlas, ir iespējams noorganizēt stundu brīvā dabā – pie jūras vai parkā, kafejnīcā vai arī savā darba vietā.

Arī par mājaslapas uzturēšanu nauda netiek maksāta, platforma tiek nodrošināta no Ņujorkas arodskolas organizatoru puses.

Anti, Eleni, Georgija, Marija un Kristalija darbu veic bez atalgojuma; viņas satiekas reizi mēnesī, sadala pienākumus un brīvajā laikā pēc darba vai mācībām uztur aktīvu arodskolas darbu, organizējot un koordinējot stundas.

Mārketinga budžets ir nulle; projekta reklamēšanai noder tādi sociālie tīkli kā "Facebook" un tviteris. Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka pasniedzēju ir vairāk nekā iespēju nodrošināt lekcijas, un dažiem jāgaida, piemēram, viens mēnesis, lai tiktu pie vārda. Studentu skaits gan ir neprognozējams, jo ne vienmēr atnāk visi tie, kuri ir reģistrējušies mācībām. Bieži gadās arī tā, ka kādai no lekcijām, kam tiek prognozēts mazs apmeklējums, ir daudz apmeklētāju, bet uz mācību stundu, kurai tiek sagaidīts liels interesentu skaits, ierodas mazāk nekā desmit cilvēku. Studentu limits atkarīgs gan no temata, gan arī no pasniedzēja vēlmēm. Piemēram, adīšanas nodarbībās skolotājs kvalitatīvi var palīdzēt ne vairāk kā desmit cilvēkiem, bet uz angļu valodas lekciju limits bija 40 studenti, jo arī telpa bija daudz lielāka. 

Te var atrast informāciju par projekta ideju, dažādām skolām no Vankūveras līdz pat Berlīnei, lekciju tematiem un arī iespēju nodibināt līdzīgu mācību iestādi ikvienā pilsētā.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti