Somija maksās iedzīvotājiem, lai viņi nodotu metāllūžņos savas vecās automašīnas

Latvijas valdībai būs jāmeklē iespēja sekmēt to, lai iedzīvotāji iegādātos jaunākus un videi draudzīgākus auto. Iespējams, ka varam mācīties no Somijas. Tur valdība plāno atjaunot programmu, kuras mērķis ir mudināt iedzīvotājus atbrīvoties no veciem auto un iegādāties jaunākus spēkratus.

Somija maksās iedzīvotājiem, lai viņi nodotu metāllūžņos savas vecās automašīnasUldis Ķezberis

Somijas valdība aizvadītajā nedēļā nāca klajā ar ieceri 2021. gadā īstenot tā dēvēto “Nauda par grabažām” programmu, kuras ietvaros iedzīvotāji savus novecojušos automobiļus nodos metāllūžņos, pretī saņemot valsts subsīdijas jaunāku un videi draudzīgāku braucamo iegādei.

Valdības plāns paredz, ka automašīnas īpašnieks, kurš nodos savu vismaz desmit gadus veco spēkratu utilizācijai, par to saņems atlaidi 1000 līdz 2000 eiro apmērā, lai varētu nopirkt jaunāku automobili.

Lai pretendētu uz valsts finansējumu, kandidātiem būs jāapliecina, ka viņi iegādāsies ar gāzi darbināmu auto, elektromobili, uzlādējamu hibrīdauto vai citu transportlīdzekli, kura CO2 izmešu daudzums nepārsniedz 95 gramus uz vienu kilometru.

Savukārt tie veco auto īpašnieki, kuri vēlēsies pārsēsties uz elektrovelosipēdiem vai sabiedrisko transportu, saņems 1000 eiro, vēsta Somijas sabiedriskā medija portāls “Yle.fi”. Programmai plānots atvēlēt 8 miljonus eiro.

Somijas Automobiļu federācijas izpilddirektors Peka Risa Latvijas Radio pastāstīja, ka Somijā ir ļoti novecojis autoparks.

Somi savas automašīnas nodod metāllūžņos tad, kad to vecums ir vidēji gandrīz 21 gads.

No visa Somijas autoparka aptuveni 2,8 miljoni ir pasažieru automašīnas. No tām vairāk nekā 800 tūkstoši ir vecākas par 15 gadiem. Tāpēc Somijas valdība mēģina vecās automašīnas aizvākt no ielām un ceļiem. Tam esot divi galvenie iemesli.

“Pirmkārt, tās rada daudz CO2 izmešu. Somija līdz 2030. gadam vēlas samazināt CO2 izmešu daudzumu par 50%, salīdzinot ar rādītājiem 2005. gadā. Otrkārt, arī automašīnu tirgotāji un importētāji ir ieinteresēti šajā programmā, jo kopš 2009. gada finanšu krīzes Somijā ir zemi jauno automašīnu pārdošanas apjomi. Tāpēc valdība gatavojas piešķirt 1000 eiro, bet automašīnu tirgotāji un importētāji investēs 500 eiro no katras pārdotās jaunās automašīnas, lai potenciālie pircēji saņemtu 1500 eiro par savas vecās automašīnas nodošanu metāllūžņos,” sacīja Risa.

Iepriekš programmu īstenoja 2015. un 2018. gadā. Abas reizes to pasludināja par veiksmīgu. 2015. gadā ar valdības atbalstu somi iegādājās 8000 automašīnas ar zemākām emisijām, bet pirms diviem gadiem – 6600 transportlīdzekļus.

Peka Risa norāda, ka no šīs programmas ieguvēji esot visi. Tā dodot iespēju daudziem somiem iegādāties pilnīgi jaunas automašīnas, kas ir ekonomiskākas un rada mazāk kaitīgo izmešu. Aptuveni 40% Somijas iedzīvotāju nekad iepriekš nav iegādājušies jaunus auto, jo tam nepietika finansējuma. Savukārt autodīleri priecājas, ka var pārdot vairāk jaunu automašīnu. Arī valdība esot ieguvēja. Kad līdzīga programma darbojās 2015. gadā, valdība tajā ieguldīja 8 miljonus eiro, bet nodokļos par jaunu auto pārdošanu iekasēja 17 miljonus eiro. Vēl 18 miljonus eiro ienesa pievienotās vērtības nodoklis.

Vienīgais mīnuss iepriekšējām programmām 2015. un 2018. gadā bijis uzstādījums, ka par naudu, ko saņēma par vecā auto nodošanu metāllūžņos, obligāti jāpērk jaunāka automašīna. Pašreizējā valdība uzstāj, ka programmai ir jānodrošina lielāka vienlīdzība, jo ne visi var atļauties iegādāties auto, stāsta Risa.

“Tāpēc šoreiz valdība piedāvā iespēju nodot metāllūžņos savu veco automašīnu un saņemt 1000 eiro, lai iegādātos elektrisko velosipēdu vai sabiedriskā transporta biļeti uz gadu,” skaidroja Risa.

Vaicāts, kādi papildu soļi būtu jāsper Somijas valdībai, lai veicinātu iedzīvotāju pāreju uz zaļāku transportu un tādējādi palīdzētu valstij samazināt CO2 izmešu apjomu, Risa atbildēja, ka būtu jāsniedz vēl plašāks atbalsts.

“Galvenais ir turpināt šāda veida palīdzību, jo transportlīdzekļi, kas rada maz kaitīgo izmešu, piemēram, elektromobiļi, joprojām ir ļoti dārgi.

Ļoti dārgas ir arī uzlādējamās hibrīdautomašīnas. Tāpēc ir nepieciešamas papildu subsīdijas. Viens no pasākumiem varētu būt autotransporta nodokļu samazināšana, lai samazinātos braucamo cenas. Otrkārt, būtu jāpaplašina elektromobiļu un hibrīdautomašīnu uzlādes staciju tīkls. Valdības plāns paredz, ka no nākamā gada tiks investēti papildu līdzekļi jaunu uzlādes staciju izveidei gan publiskajās vietās, gan privātīpašumos,” apgalvoja Somijas Automobiļu federācijas vadītājs.

Līdz šim elektromobiļi nav bijuši īpaši populāri Somijā. Kopš 2016. gada valstī ir reģistrēts tikai nedaudz vairāk par 5800 elektriski darbināmiem auto. Daudz izplatītākas ir uzlādējamās hibrīdautomašīnas. Pēdējo gandrīz piecu gadu laikā Somijā reģistrēti gandrīz 34 tūkstoši šāda veida automobiļi. Joprojām absolūtais vairākums Somijā reģistrēto jauno automašīnu darbojas ar fosilo degvielu.

KONTEKSTS:

Satiksmes ministrijas piedāvātā auto reģistrācijas nodokļa mērķis bija mazināt vecu un videi kaitīgāku auto apriti. Tam pretojās auto tirgotāji, norādot, ka netiek atvēlēta nauda, lai veicinātu dabai draudzīga transporta attīstību. Arī premjers Krišjānis Kariņš no "Jaunās Vienotības" atzina, ka ministrijām jāpārstrādā piedāvātais auto reģistrācijas nodoklis, lai radītu stimulējošu mehānismu ar ilgtermiņa ieguvumu videi un sabiedrībai. Valdībā noraidītais piedāvājums to neesot nodrošinājis.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt