Somijā par ātruma pārsniegšanu ir dienas naudas soda sistēma, un šie naudas sodi ir saistīti ar autovadītāja ienākumiem. Jo vairāk ātrums pārsniegts un jo lielāki ienākumi – jo lielāks ir arī sods.
Policijas pārstāvis skaidroja: "Ja esi labā darbā un tev ir diezgan lieli ienākumi, sods ir lielāks."
Fotogrāfs Roni Rekomā saņēmis 27 dienu sodu par braukšanu ar ātrumu 99 km/h pa ceļu, kur atļautais ātrums bija 50 km/h. Rezultātā – sods 594 eiro. Bet tas ir tāpēc, ka pagājušajā gadā viņš maz pelnīja. Šodien sods būtu pāri 2000 eiro.
"Man paveicās, jo pagājušajā gadā bija Covid-19, un es nestrādāju, jo viss mans darbs tika vienkārši slēgts – tāpēc es nepelnīju daudz naudas. Šogad situācija būtu citādāka," sacīja Rekomā.
Soda atkarība no ienākumiem nozīmē, ka tie var ievērojami atšķirties. Kādam tie ir 54 000 eiro. Bet piemēram, slavenā somu uzņēmuma "Nokia" direktoram, kurš savulaik tika pieķerts, braucot ar ātrumu 75 km/h pa 50 km/h ceļu, bija jāmaksā 116 000 eiro, un tas nav visu laiku rekords.
"Varbūt jums patīk mazliet izrādīties, un tad, manuprāt, ir godīgi, ka esat ieguvis lielu sodu," sacīja kāda somiete.
"Ja jums ir daudz naudas, tad ir kārdinoši pārkāpt ātrumu, ja sods ir mazs pret jūsu ienākumiem," skaidroja Somijas iedzīvotājs.
Taču, vai lielie sodi ir uzlabojuši drošību uz ceļiem, somi līdz galam nav pārliecināti. Somijā uz ceļiem mirst proporcionāli mazāk nekā Francijā vai lielākajā daļā Eiropas valstu, bet vairāk nekā Vācijā vai Īrijā, kur naudas sodi nav atkarīgi no ienākumiem.
Līdzīga progresīvā sodu sistēma ir arī Šveicē. Visu laiku lielākais sods bija kādam zviedram, kurš Šveicē pieķerts par braukšanu ar ātrumu 290 km/h. Sods bija viens miljons Šveices franku.
Sods par ātruma pārsniegšanu, braucot Eiropā, svārstās no 30–35 eiro, kas ir bāzes likmes Vācijā un Itālijā, līdz 600 eiro tādās valstīs kā Spānija un Vācija. Bet Itālijā sods var sasniegt 21 714 eiro – ja ātrums pārsniegts par 40 līdz 60 km/h. Ja sods tiek samaksāts ātri, tad dažviet iespējams tikt pie atlaides.