Stāsti

VID aicina sūtīt aizdomīgus čekus caur mobilo aplikāciju

Stāsti

Vaidavas ielā ieviesta jauna sabiedriskā transporta josla

Mūsdienās aizvien biežāk velosipēds tiek izmantots kā visai ērts transporta līdzeklis

Sofijas dome aicina bulgārus uz darbu doties ar divriteni

Lai popularizētu videi draudzīgi pārvietošanās veidu ar divriteni, Bulgārijas galvaspilsētas Sofijas dome nākusi klajā ar iniciatīvu ”Ar riteni uz darbu” – vairāki vadoši uzņēmumi vasaras sākumā saņēma bezmaksas velosipēdus, ar kuriem to darbinieki sešas nedēļas brauks pa pilsētu. Projekts tiek realizēts sadarbībā ar vācu kompāniju “T-Systems”, kas organizē riteņu nomu daudzās Eiropas valstīs, tai skaitā arī Latvijā.

Sofija pagaidām vēl jūtami atpaliek no tādām metropolēm kā Kopenhāgena, Parīze vai Berlīne, kur velosipēds ir celts goda vietā, ir izbūvēti simtiem kilometru veloceliņu un ikdienā ar divriteni brauc vai katrs otrais.

Lai gan pēdējos gados arī Bulgārijas galvaspilsētās ielās riteņbraucēju kļūst aizvien vairāk, to skaits joprojām ir visai pieticīgs - tikai 2% no miljona un divsimt tūkstošiem iedzīvotāju. Pēc speciālistu domām iemesli ir vairāki - automašīnu kults, tradīciju trūkums,un varbūt galvenais - nepiemērota ielu infrastruktūra, kas neļauj ātri pārvietoties no attālākajiem kvartāliem līdz centram. Ja vispārpieņemtā prakse ir veloceliņus izvietot starp braucamo daļu un ietvi, tad te nereti vienkārši tiek uzzīmētas līnijas uz trotuāra, labākajā gadījumā apejot stabus un bedres.

Velotransporta attīstība ir viens no jaunizvēlētā Sofijas galvenā arhitekta Zdravko Zdravkova efektīvas mobilitātes programmas stūrakmeņiem. Stājoties amatā, viņš uzsvēra nepieciešamību atvieglot gan privāto automobiļu, gan sabiedriskā transporta plūsmu, samazināt sastrēgumus un gaisa piesārņotību. Pilsēta tikai iegūtu, ja izdotos novirzīt mašīnu straumi ārpus vēsturiskā centra un atbrīvot to kājāmgājējiem un riteņbraucējiem.

“Pamatideja ir mainīt attieksmi pret apkārtējo vidi kopumā, tai skaitā transporta sistēmas modeli, kas līdz šim balstījās galvenokārt uz privātajām automašīnām. Paredzēts izbūvēt kvalitatīvus veloceliņus, kas atbilstu noteiktiem drošības kritērijiem un ļautu brīvi pārvietoties pa visu pilsētu,” stāsta Zdravkovs.

Braucot ar divriteni, modernais pilsētnieks vienlaikus nodrošina sev patīkamu fizisko slodzi, uzlabo dzīves kvalitāti, bet globālā ziņā dod savu ieguldījumu cīņā ar gaisa piesārņojumu un troksni. Tas ir izdevīgi ne tikai ekonomiski, jo ietaupa līdzekļus, kas parasti aiziet automašīnu uzturēšanai un benzīnam, bet arī laika ziņā – Sofijā, piemēram, gan tramvajs, gan trolejbuss kustas lēnāk par velosipēdu, kas sasniedz ātrumu vidēji 15 km/h. Labvēlīgāka vide dara cilvēkus pozitīvākus un darba spējīgākus, piesaista investīcijas un tūristus.

Jau jūnija beigās Bulgārijas galvaspilsētā sāks darboties riteņu nomas sistēma. Visiem, kas vēlas, būs iespējams ar speciālas mobilās lietojumprogrammas vai klienta kartes palīdzību jebkurā diennakts laikā izīrēt un izmantot pilsētas robežās kādu no piedāvātajiem 400 velosipēdiem. Uzņēmuma mājaslapa sniegs informāciju arī par tuvākajām stāvvietām un tur esošo braucamo līdzekļu skaitu.

Statistika rāda, ka riteņu zādzības notiek samērā reti un parasti ātri tiek atklātas. Vispopulārākie ir saliekamie modeļi un elektroriteņi, visi ir apdrošināti un apgādāti ar GPS sistēmu, kas ļauj jebkurā laikā noteikt tā atrašanās vietu. Nepieciešamības gadījumā velosipēdu stāvvietas varēs ātri pārvietot tur, kur gaidāma liela cilvēku plūsma – piemēram, notiek futbola sacensības vai koncerti. Pirmās trīsdesmit minūtes būs par velti, bet par katru nākošo stunda nebūs jāmaksā vairāk kā par biļeti tramvajā, trolejbusā vai metro.

Ideja ir visai pievilcīga, ņemot vērā, ka no 1. jūnija sabiedriskā transporta cenas Sofijā tika paceltas par 60%.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti