Skandināvu aviokompānijas SAS vadība šodien vēl turpina pārrunas ar arodbiedrībām par taupības pasākumiem. Ja neizdosies vienoties ar darbiniekiem par samazinājumiem un ar bankām par papildu aizdevumiem, tiek pieļauta uzņēmuma bankrota iespēja. Šorīt visi paredzētie SAS reisi ir izlidojuši, taču pasažieri jau sāk satraukties par aviokompānijas nākotni.
*
Pēc visu nakti ilgušām pārrunām ar skandināvu arodbiedrībām Kopenhāgenā SAS nākotne joprojām ir neskaidra. Ar vienu no strādnieku organizācijām Dānijā tā arī nav panākta vienošanās, un bez tās vērienīgie taupības pasākumi nav iespējami.
Zviedru lielākie laikraksti prognozē, ka arodbiedrība vienošanos galu galā parakstīs. Taču tajā pašā laikā mediji jau publicē padomus pasažieriem par to, kā rīkoties SAS bankrota gadījumā.
Zviedrijas radio ekonomikas komentētājs Sorens Granāts uzsver, ka pašreiz runa ir tikai par uzņēmuma glābšanas plānu īstermiņā. Un vienošanās ar arodbiedrībām ir tikai pirmais solis.
Ja tagad visi parakstīs vienošanos, tad tālāk bankām, kuras aizdod naudu, lai uzņēmums varētu turpināt darboties, būs jādod sava piekrišana. Tāds ir noteikums. Pēc tam spriedīs valde, un tai būs jāapstiprina šis plāns. Tad visi būs vienisprātis, un tad varēs teikt, ka akūtā krīze ir pārvarēta. Uzņēmumam būs līdzekļi, lai turpinātu strādāt – varēs iepirkt degvielu, un viss darbosies.
Taupības plāni ļaus SAS nogriezt izdevumus par trim miljardiem zviedru kronu. Darbiniekiem tas būs sāpīgs process. Piemēram, zviedru piloti saskaņā ar šonakt parakstīto koplīgumu zaudēs viena mēneša algu gadā. Cilvēkiem nāksies arī strādāt vairāk stundu nedēļā kā līdz šim. Tas negatīvi ietekmēs pasažieru drošību un darbinieku veselību, tā intervijā Zviedrijas radio uzsver SAS pilots Torštens Elfhāgs, kurš piedalījās šīs nakts pārrunās.
Mēs esam konstatējuši, ka darbinieki biežāk slimo. Mēs redzam ka arvien vairāk cilvēku tuvojas tai darbas nastas robežai, kādu cilvēks vispār spēj izturēt. Un tagad mēs vēl vairāk pietuvojamies šai robežai. Tagad notiek tas, par ko esam brīdinājuši jau sen – mēs virzāmies pretī galējai robežai, sešdesmit stundu darba nedēļai.
Arodbiedrības sarunu gaitu ar SAS dēvē par unikālu gadījumu Zviedrijas darba tirgū. Šādi diktēt savus noteikumus neesot atļāvies neviens darba devējs kopš deviņpadsmitā gadsimta beigām. Tomēr alternatīva SAS darbiniekiem būtu zaudēts darbs. Jaunie koplīgumi nevienu nepriecē, taču vismaz tuvākajā laikā tie garantē to, ka SAS lidmašīnas turpinās lidot un darbinieki saņems algas.