Panorāma

Skatītāju gaidītais balets «Gulbju ezers» piedzīvos pirmizrādi

Panorāma

Bērnudārzos 1. septembris šogad bez vecākiem

Karaliskie gaisa spēki pabeidz misiju Lietuvā

REPORTĀŽA no Šauļiem: Karaliskie Gaisa spēki noslēdz patrulēšanu Baltijas gaisa telpā

Šauļu militārajā bāzē patrulēšanu Baltijas gaisa telpā noslēguši Lielbritānijas Karaliskie Gaisa spēki, kas šo uzdevumu nodevuši Itālijas Gaisa spēkiem. 

Lielbritānijas Karaliskie Gaisa spēki misiju Lietuvā rotācijas kārtībā sāka šā gada pavasarī – Covid-19 pandēmijas pašā karstākajā brīdī. Karaliskie Gaisa spēki ar 150 cilvēku lielu komandu Lietuvā atgriezās pēc sešu gadu pārtraukuma un

par drošību rūpējas ar vairākiem "Eurofighter" tipa iznīcinātājiem, kas spēj no Viļņas līdz Tallinai nokļūt vien 15 minūšu laikā.

Viens no komandas galvenajiem uzdevumiem ir Baltijas gaisa telpas sargāšana, lai tajā neielidotu lidmašīnas, kurām šeit nav jāatrodas.

"Ikviena valsts vēlas savu gaisa telpu saglabāt drošu, tāpēc ikviena NATO valsts gaisa telpa ir vienlīdz svarīga. Mēs rūpējamies par to, lai lidmašīna tiktu identificēta un tā ievēro drošu kursu," stāstīja Karalisko Gaisa spēku vienības komandieris Stjū Gvinuts.

Aprīlī, kad briti ieradās Šauļu bāzē, Lietuvā situācija ar Covid-19 bija smagāka nekā Lielbritānijā. Tāpēc sākotnēji ir bijis grūti pielāgoties situācijai un darbs bāzē vismaz uz zemes ritēja lēnāk, nekā ierasts.

"Mana darba izaicinājums Covid-19 laikā ir rūpēties par ikvienu cilvēku, jo šajā laikā mūsu komanda uztraucas par mājiniekiem nedaudz vairāk nekā ikdienā," teica Gvinuts.

Lai kļūtu par reaktīvās lidmašīnas pilotu, ir nepieciešams sekmīgi iziet apmācības, kas ilgst vidēji piecus gadus, un tas ir saprotams, jo pilotam ir jābūt spējīgam ne tikai īsā laika periodā reaģēt uz potenciālo pārkāpumu un pieņemt atbildīgus lēmumus, bet sekmīgi sadarboties ar citu valstu pilotiem.

"Mēs esam ātrās reaģēšanas vienība, tāpēc nav zināms, kad atskanēs signāls un būs jāpaceļas gaisā. Kad pacelies gaisā, tu īsti nezini, ko sagaidīt un kas ir mērķis.

Tieši tāpēc mēs katru dienu trenējamies atpazīt dažādas lidmašīnas. Tas ir ļoti interesanti. Nereti šie lidojumi notiek kopā ar Spānijas un Francijas pilotiem, ko mēs, piemēram, Lielbritānijā ikdienā nedarām," atzina viens no Karalisko Gaisa spēku pilotiem.

"Eurofighter" pilotu lielākie sabiedrotie ir gaisa satiksmes kontrolieri, kuri arī ziņo par aizdomīgām lidmašīnām, ar kurām neizdodas nodibināt kontaktus. No brīdinājuma sirēnas atskanēšanas līdz pacelšanās brīdim ir vien pāris minūtes, un lidojuma laikā tieši satiksmes kontrolieris ir tas, kurš šo "gaisa policistu" virza uz mērķi.

"Lidojuma laiks ir dažāds. Mēs varam pagarināt lidojuma laiku, ja mēs uzpildām lidmašīnas gaisā, bet bez uzpildes mēs varam lidot līdz pat divām stundām, bet tas ir atkarīgs no tā, ko mēs darām," stāstīja pilots.

Baltijas gaisa telpas patrulēšanas misija aizsākās 2004. gadā, tomēr lielāku nozīmi ieguva 2014. gadā pēc tam, kad Krievija anektēja Ukrainai piederošo Krimas pussalu. NATO lidmašīnas bieži pārtver Krievijas Gaisa spēku lidmašīnas Baltijas valstu robežu tuvumā, kuras savu lidojumu gaitā neievēro lidojumu starptautiskās normas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt