«Re:Baltica»: Baltijas valstīs strādājošais «Baltnews» pieder Krievijas propagandas holdingam «Rossiya Segodnya»

Baltijas valstīs strādājošais  ziņu portālu tīkls "Baltnews" pastarpināti pieder Krievijas propagandas holdingam "Rossiya Segodnya". To gan mēģināts slēpt aiz garas reģistrantu ķēdes un it kā vietējas izcelsmes organizāciju izkārtnes, secinājis pētnieciskais žurnālistikas centrs "Re:Baltica".

Kam pieder "Baltnews" 

"Re:Baltica" izpētījis, ka "Baltnews" vietnes reģistrējusi firma "Media Capital Holding B.V." Nīderlandes uzņēmumu reģistrā norādītā adrese ved uz neuzkrītošu, sarkanbrūnu ķieģeļu divstāvu mājiņu Holandes mazpilsētas Hilversumas privātmāju rajonā. Pati firma reģistrēta 2013.gadā, un tās pamatkapitāls ir viens eiro.

Nīderlandē reģistrētās "Media Capital Holding B.V." vienīgā īpašniece ir Krievijā reģistrētā firma "Media-Kapital". Šī firma savukārt pieder avīzei "Maskavas ziņas", savukārt tās īpašniece ir Krievijas valdībai piederošā RIA Novosti" ziņu aģentūra. "RIA Novosti" ir "Rossiya Segodnya" daļa. Tās sastāvā ietilpst arī multimediju platforma "Sputnik" – un pastarpināti arī Baltijas portāli "Baltnews", kas tādējādi ir daļa no Krievijas kontrolēta mediju tīkla, norāda "Re:Baltica".

Tūlīt pēc portālu dibināšanas uz to norādīja arī Igaunijas Drošības policija KAPO.

Tās 2014.gada pārskatā minēts, ka "Baltnews" saņem finansējumu no Holandes kompānijas un to kontrolē ar "Russia Today" saistīti cilvēki. 

Par īpašniekiem runā izvairīgi

Pētījuma centrs norāda, ka Baltijas krievvalodīgajiem domātajā interneta vidē "Baltnews" sācis darboties pirms trīs gadiem. Tad arī radīta multimediju ziņu aģentūra "Sputnik" – mazākais brālis starptautiski zināmajai televīzijai "RT" (agrāk "Russia Today"). "Sputnik" atvēra birojus virknē pasaules valstu, arī Baltijas galvaspilsētās. Atšķirībā no "Sputnik", "Baltnews" saites ar Krieviju slēpa. 

Par īpašniekiem "Baltnews" runā izvairīgi. Lietuvas "Baltnews" vadītājs Anatolijs Ivanovs, kuram aizliegts iebraukt Latvijā, pa tālruni stāstīja, ka portāli ir daļa no lielāka holdinga, kas "plaši pārstāvēts Eiropā". Holdinga īpašnieki esot reģistrēti Holandē, bet konkrētus uzvārdus viņš aicina “apskatīties internetā”.

Ivanovs noslēpumaini minējis, ka viņiem esot savs biznesa “know-how”, bet “neesam idioti, lai to stāstītu”. 

Igaunijas portāla vadītājs Aleksandrs Korņilovs, kuram arī liegts iebraukt Latvijā, e-pasta vēstulē "Re:Baltica" raksta, ka portālu īpašnieks ir “holandiešu firma Kapital Media”. Savukārt Latvijas portāla vadītājs Andrejs Jakovļevs, atsakot interviju klātienē, telefona īsziņā atbild: "Lielāko naudas daļu pelnām Eiropā".

 

Starp autoriem arī Lindermans

Portālu saturu veido pārpublicējumi no "RIA Novosti" un "Rossiya Segodnya" meitas "InoSMI", kas krieviski tulko Rietumu mediju materiālus, kā arī vietējo mediju ziņu pārpublikācijas. Lai arī portāla "Baltnews" vietnēm Igaunijā, Latvijā un Lietuvā ir vienots nosaukums, katrai no tām ir atšķirīga vietējā komanda. Portāli krieviski atspoguļo vietējās aktualitātes, kā arī kopē Krievijas mediju ziņas. Tajos faktiski nav reklāmu, raksta "Re:Baltica".

"Re:Baltica" norāda, ka viena no "Baltnews.lv" publicēto rakstu autorēm ir Krievijas avīzes "Komsomoļskaja Pravda" žurnāliste Gaļina Sapožņikova. Viņa kopš 2008. gada ir vadījusi divus tā dēvētos diskusiju klubus "Impressum" un "Format A-3" valstīs, kuras Krievija uzskata par savu interešu sfēru – Baltijā, Moldovā, Ukrainā (arī Krimā).  Igaunijas Drošības policija KAPO, komentējot to saturu, norādījusi, ka diskusijās ar Krievijas līdzdalību tiek "izplatītas Krievijas ietekmes operāciju pamatdomas". 

Latvijas portālam regulāri raksta arī kādreizējais nacionālboļševiks Vladimirs Lindermans, pazīstams Latvijas krievu radikālis,

kas vairākkārt mēģinājis radīt jaunas organizācijas savu ideju popularizēšanai, raksta "Re:Baltica".

Regulārs autors ir arī Rīgā dzīvojošais sociologs Andrejs Solopenko, kuru 2015.gadā neielaida Eiropas Savienības Austrumu partnerības samitā Rīgā, uz kuru viņš bija akreditējies kā Krievijas Ārlietu ministrijas finansētā žurnāla "Baltijskij Mir" pārstāvis. Gadu iepriekš viņš ar Igaunijas prokrievisko aktīvistu Maksimu Revu kā "neatkarīgi starptautiskie eksperti" piedalījās tā saucamā Krimas referenduma novērošanā. Viņi kopā ar "Baltijskij Mir" redaktoru Dmitriju Kondrašovu uzdevās par nevalstisko organizāciju "Starptautiskais fonds Helsinki Plus".

"Re:Baltica" apkopotā informācija liecina, ka "Baltnews.lv" reģistrētais īpašnieks Latvijā ir SIA "Baltnews", un tas 2015.gadā strādāja ar 107 710 eiro apgrozījumu un peļņu 5226 eiro apmērā. Igaunijā "Baltnews.ee" reģistrētais īpašnieks ir "MTÜ Altmedia/Media Capital Holding B.V.", kas 2015.gadā strādāja ar 123 600 eiro apgrozījumu un peļņu 9140 eiro apmērā. Savukārt "Baltnews.lt" reģistrētais īpašnieks Lietuvā ir "Media Capital Holding B.V", kura finanšu rādītāji nav pieejami. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt