Pētījums: Teju visa Krievijas manipulatīvā informācija Trampa uzvaras veicināšanai nākusi no 20 «Facebook» grupām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Krievija ir izmantojusi visas populārākās interneta platformas, lai ar miljoniem ierakstu, attēlu un videomateriālu veicinātu ASV prezidenta Donalda Trampa uzvaru 2016. gada prezidenta vēlēšanās. Šādi atzinumi atrodami jaunākajā Oksfordas universitātes un analītiskās kompānijas „Graphika” pētījumā, kas veikts pēc ASV Senāta izlūkošanas komitejas pasūtījuma.

Kopš ASV prezidenta vēlēšanām 2016. gadā ir pagājuši nedaudz vairāk kā divi gadi, un atklātībā joprojām nonāk arvien jauna informācija par Krievijas iejaukšanos Savienoto Valstu vēlēšanu procesā. Kamēr tiek gaidīti īpašā prokurora Roberta Millera izmeklēšanas par Krievijas iespējamo saistību ar Donalda Trampa kampaņu rezultāti, izdevuma "The Washington Post" rīcībā nonācis līdz šim apjomīgākais pētījums par to, kā veiktas Krievijas koordinētās ietekmēšanas kampaņas.

Oksfordas universitātes Skaitļošanas propagandas projekta un analītiskās tīkla firmas „Graphika” veiktajā pētījumā izpētīts, kā darbojusies Krievijas Interneta pētījumu aģentūra. Šī kompānija Savienotajās Valstīs oficiāli apsūdzēta kriminālos pārkāpumos, iejaucoties 2016. gada prezidenta vēlēšanu kampaņā.

Kā noskaidrots pētījumā, izanalizējot interneta platformu "Facebook", "Twitter" un "Google" sniegto informāciju, šī kompānija ir sadalījusi ASV iedzīvotājus interešu grupās, kurām nosūtīti mērķēti ziņojumi. Šo ziņojumu raksturs laika gaitā ir mainījies, pastiprinoties pirms svarīgiem politiskiem notikumiem, piemēram, kandidātu debatēm vai partiju nacionālajiem kongresiem.

Krievijas puse īpaši lielus centienus ir pielikusi, lai aktivizētu konservatīvi noskaņotos, īpaši republikāņu partiju atbalstošos vēlētājus ap tādiem amerikāņu sabiedrībā jūtīgiem jautājumiem kā ieroču kontrole un imigrācija. Vienlaicīgi konkurējošās grupās, piemēram, starp kreisi noskaņotiem afroamerikāņiem, sētas bažas un nepatiesa informācija par pašu vēlēšanu procesu. Šādām kampaņām pakļauti arī latīņamerikāņi, kristieši, geji, liberāļi, veterāni un citas sabiedrības grupas.

Pētījumā noskaidrots, ka manipulācija ir strauji pastiprinājusies jau 2014. gadā, turklāt tā izplatījusies dažādās platformās.

Taču vairāk nekā 99% no visa manipulatīvā satura, tostarp reakcijas uz rakstiem, dalīšanās ar tiem vai to „ielaikošana” jeb podziņas „like” nospiešana, ir nākuši no tikai 20 "Facebook" lapām, kuras kontrolējusi jau minētā Interneta pētījumu aģentūra.

Starp šādām lapām tiek minētas, piemēram, „Being Patriotic'' jeb ''Būt patriotiskam'', „Heart of Texas” jeb ''Teksasas sirds'' vai „Army of Jesus” jeb ''Jēzus armija''.

Un, ja rodas jautājumi par to, cik tad šādi konti spēj saražot informācijas, lai ietekmētu sabiedrisko domu ASV, atbildi var sniegt tikai daži skaitļi: 39 miljonus reižu ir nospiests „like”, 31 miljonu reižu ir notikusi dalīšanās ar šo saturu, 5,4 miljonus reižu lietotāji reaģējuši uz šo saturu, kā arī 3,4 miljonus reižu atstājuši savus komentārus. Pētījuma veicēji paziņojuši, ka šī Krievijas atbalstītā kampaņa ir sasniegusi kopumā 126 miljonus cilvēku sociālajā tīklā "Facebook" un vēl 20 miljonus platformā "Instagram".

Kā teikts pētījumā, iegūtos datus būtu bijis iespējams rūpīgāk izanalizēt un šādu sistēmu atklāt daudz ātrāk, jo visai acīmredzama esot Krievijas rubļu izmantošana reklāmu pirkšanā, Krievijas telefona numuru norādīšana kontaktos vai pat IP adreses, kas vedušas uz Sanktpēterburgu, kur arī atradās Interneta pētījumu aģentūra.

Sagaidāms, ka šis pētījums oficiāli tiks publiskots šīs nedēļas laikā. Pagaidām neviena no minētajām interneta platformām izskanējušo informāciju nav komentējusi. No komentāriem ir atteikušies arī Senāta izmeklēšanas komitejas pārstāvji.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti