Pasažieri nezina savas tiesības; ES rīkos izglītošanas kampaņu

Lielākā daļa Eiropas Savienības (ES) iedzīvotāju nezina par savām tiesībām, izmantojot aviotransportu, autobusus, vilcienus, prāmjus, kā arī gadījumos, kad pazudusi viņu bagāža. Tā pēc sava pētījuma norāda Eiropas Komisija (EK), kas pagājušā nedēļā aizsāka pasažieru informēšanas kampaņu. Cilvēki jāinformē, ka, piemēram, reisa kavēšanās gadījumā pasažierim pienākas ēdināšana, bet ilgas kavēšanās vai reisa atcelšanas gadījumā - nakšņošana viesnīcā.

Pēdējo 30 gadu laikā Eiropa ir piedzīvojusi mobilitātes uzplaukumu un miljoniem iedzīvotāju ceļošana ir kļuvusi par realitāti. Tā izteicies par mobilitātes un transporta politiku atbildīgais EK pārstāvis Sīms Kallass.

ES ir pirmā teritorija pasaulē, kur visu transporta veidu pasažieriem ir visaptverošs tiesību kopums. Kallass uzsver, ka lai tiesības varētu izmantot, tās, pirmkārt, ir jāzina. Pagājušā nedēļā Eiropas Komisija (EK) uzsāka pasažieru informēšanas kampaņu, kas plānota divu gadu garumā. Par to stāsta Transporta komisijas pārstāve Helēna Kērnsa.

„Atvaļinājumu laiks tuvojas, un tas nozīmē, ka miljoniem Eiropas pilsoņu izmantos vilcienus, lidmašīnas, kuģus vai autobusus, lai nokļūtu savos brīvdienu galamērķos. Mēs zinām, ka lielākā daļa pasažieru ceļos bez problēmām, bet, diemžēl, reizēm lietas noiet greizi. Diemžēl, mūsu pētījumi rāda, ka divas trešdaļas pasažieru joprojām nezina par savām tiesībām. Tādēļ EK ir uzsākusi divu gadu informatīvo kampaņu, lai, izmantojot plakātus, brošūras, internetu un sociālos medijus, par tām informētu pēc iespējas vairāk cilvēku,” norāda Kērnsa.

Kērnsa visiem ES pilsoņiem, kas grasās ceļot, atgādina, ka pieejama arī telefona aplikācija „Your passenger rights at hand” jeb „Jūsu pasažieru tiesības pie rokas”. To var lejuplādēt bez maksas un šobrīd to izdarījuši jau vairāk kā simt tūkstoši cilvēku. Šī kampaņa paredzēta kā turpinājums pašreizējai kampaņai. Tās mērķis ir celt iedzīvotāju informētību par jaunajām kuģu un autobusu pasažieru tiesībām.

Saskaņā ar komisijas pētījumiem, tikai aptuveni trešdaļa iedzīvotāju zina savas tiesības ceļojot. Tāds pats daudzums aptaujāto arī norādījuši, ka zina savas līgumiskās tiesības, iegādājoties braukšanas biļeti.

Arī Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve Ilze Žunde iesaka būt uzmanīgākiem, iegādājoties biļetes. Centra darbinieki novērojuši, ka cilvēki, pērkot biļetes, rūpīgi neiepazīstas ar līguma nosacījumiem un svarīgām detaļām. Piemēram, vārda maiņas politika pasažiera slimības gadījumā atkarīga no pārvadātāja. Žunde iesaka pasažieriem būt uzmanīgiem, arī iegādājoties biļetes no starpniekiem.

Ja starpnieks nav Latvijā vai ES reģistrēts uzņēmums, vai arī šādu informāciju savā vietnē nav norādījis vispār, strīdu gadījumā pret starpnieku nevarēs vērsties. Šādi gadījumi ir viens no piemēriem, ar kādām sūdzībām pasažieri vēršas patērētāju tiesību aizsardzības centrā.

Žunde stāsta, ka biežākās sūdzības par viņu kompetencē esošo aviosatiksmi ir par reisu kavēšanos, to atcelšanu vai bagāžas nozaudēšanu. Žunde norāda, ka šādās situācijas pirmais solis ir meklēt informāciju pie pārvadātāja.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra pārstāve norāda, - ja lidojums kavējas vai atcelts ārkārtas apstākļu dēļ, pret pārvadātāju nevar vērsties. Tomēr, ja tā ir pārvadātāja vaina, pasažierim pienākas ne vien informācija, bet arī iespēja sazināties ar mājiniekiem, ēdināšana un naktsmītnes, kā arī kompensācija. Kompensācija pēc Eiropas Savienības likumdošanas pienākas arī bagāžas nozaudēšanas gadījumā, ja kompānijai iesniegti visi nepieciešamie dokumenti. Bagāža tiek uzskatīta par nozaudētu pēc 21 dienas.

Žunde stāsta, ka, veicot aviopasažieru aptaujas Latvijā, savas tiesības nezināja aptuveni 40% cilvēku. Tomēr cilvēki zinot, ka, pirmkārt, viņiem ir tiesības zināt savas tiesības.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti