Pagaidām piloti uzvarējuši strīdā par garajām darba stundām

Piloti iebilst pret jauniem noteikumiem, kas var likt viņiem strādāt līdz pat 10 stundām nakts maiņā, un saka, ka ierēdņi nav ieklausījušies zinātnieku viedoklī. Savukārt aviokompānijas saka - jaunie noteikumi ir kompromiss un striktākas prasības radītu viņiem lielus zaudējumus. Eiropas Parlamenta Transporta komiteja piekrita pilotiem un jaunos noteikumus noraidīja, taču strīds ar to vēl nav beidzies.

Ar īstām ovācijām Eiropas Parlamentā sanākušie lidmašīnu piloti un viņu atbalstītāji sagaidīja Transporta komitejas lēmumu. Tas paredz noraidīt Eiropas Komisijas un Eiropas Aviācijas drošības aģentūras izstrādātos noteikumus par to, cik daudz stundu dienā piloti drīkst strādāt.

„Šis lēmums nāk par labu ne tikai pilotiem, bet arī visiem pasažieriem, kas ceļo Eiropā. Šis lēmums skaidri parāda, ka arī Eiropas Parlamenta Transporta komiteja uzskata, ka šis priekšlikums nav labs. Tādēļ tas būtu jānoraida un jāuzlabo pirms atkal sūtīt uz parlamentu,” atzīst Eiropas Pilotu asociācijas prezidents Niko Forbahs.

Strīdīgie noteikumi, kurus parlamenta komiteja noraidīja, paredz, ka nakts reisos piloti drīkst strādāt līdz pat 11 vai dažos gadījumos 12,5 stundām. Tomēr zinātnieki saka, ka maksimāli pieļaujamais darba laiks naktī ir 10 stundas. Tāpat jaunā kārtība pieļauj, ka pilots var būt nomodā līdz pat 22 stundām diennaktī. Šis skaitlis veidojas, apvienojot maksimālo gaidīšanas un tam sekojošā lidojuma laiku.

„Ja zinātnieki, kuri specializējas miega jautājumos, teiktu, ka šāds priekšlikums ir labs, mēs ar to samierinātos. Bet eksperti saka, ka 10 stundas naktī ir maksimums, ko cilvēks var nostrādāt, kamēr priekšlikumā tiek pieļautas 11 vai par 12 ar pus stundas. Tādēļ mēs sakām, ka ir jāseko zinātnieku ieteikumiem un tie nebūtu jājauc ar komerciālām interesēm vai citiem jautājumiem,” strikts ir Forbahs.

Pilotu nogurums ir ļoti būtiska problēma Eiropā. Pirms trim gadiem Norvēģijā veiktā aptauja atklāja, ka puse no pilotiem ir aizmiguši pie lidmašīnas stūres. Savukārt četri no pieciem pilotiem ir sacījuši, ka regulāri ir jutušies pārāk noguruši, lai būtu lidmašīnas kabīnē.

Savukārt Eiropas Aviokompāniju asociācija uzsver, ka maksimāli pieļaujamo stundu skaita samazināšana nakts lidojumos apdraudēs starpkontinentālo reisu izpildi, jo, piemēram, lidojums no Frankfurtes uz Sanfrancisko ilgst vairāk nekā 10 stundas. Tomēr Eiropas Parlamenta deputāts no Vācijas Mihaels Kramers, lidsabiedrību un Eiropas Komisijas argumentiem nepiekrīt:

„Problēma ir, ka lidojums uz ASV Austrumu piekrasti aizņem 11 stundas un viņiem būs nepieciešams trešais pilots. Tas maksās 2 eiro no pasažiera. Bet es jums varu pateikt, ka aviokompānijas saņem 30 miljonus eiro no Eiropas nodokļu maksātājiem, nemaksājot atsevišķus nodokļus. Tādēļ, ja viņi starptautiskajiem lidojumiem pieliks 2 eiro, tas viņiem neko nemaksās. Tie ir vispār nieki. Drošībai, nevis peļņai ir jābūt prioritātei.”

Par šo priekšlikumu Eiropas Parlamentam vēl būs jābalso oktobra plenārsēdē. Ja arī tad deputāti noraidīs jauno kārtību, Eiropas Komisijai būs jāmēģina rast jaunu kompromisu. Pašreiz lidojumu drošību un pilotu darba stundu skaitu katra Eiropas valsts regulē atsevišķi un vienoto Eiropas noteikumu šajā jomā nav. Tādēļ var droši prognozēt, ka cīņas starp pilotu, pasažieru un aviokompāniju interesēm vēl turpināsies.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti