ĪSUMĀ:
- Lietuvā no kompānijai "Orlen Lietuva" piederošā Būtiņģes termināļa šodien Baltijas jūrā noplūdusi nafta.
- Jūrā varētu būt nokļuvusi viena līdz divas tonnas naftas, kas sedz apmēram vienu kvadrātkilometru.
- Vējš un straumes naftas plankumu nes Latvijas virzienā, bet viļņi jūrā apgrūtina naftas savākšanas iespējas.
- Amatpersonas: incidents noticis, jo Būtiņģes terminālī atvienojusies šļūtene.
- Jūras spēku patruļkuģis un atbildīgā vienība otrdien sāks naftas savākšanu.
- VVD: vēja un straumes ietekmē nesavāktā nafta krastā nenonāks, bet pēc dažām dienām tiks ieskalota dziļāk jūrā.
Pēc amatpersonu teiktā, noplūdušās naftas daudzums neesot liels.
"Noplūdis neliels daudzums naftas. To mums pavēstīja Būtiņģes termināļa dežurants. (..) Pašlaik jūras glābšanas koordinācijas centrs koordinē palīdzības sniegšanu," ziņu aģentūrai BNS sacīja Lietuvas Jūras spēku Jūras glābšanas koordinācijas centra komandieris Eugenijus Vaļikovs.
Lietuvas vides ministra Simona Ģentvila preses sekretārs Marijus Gaiļus, atsaucoties uz kompānijas "Orlen Lietuva" sniegto informāciju, vēlāk pavēstīja, ka
noplūdušās naftas daudzums ir viena līdz divas tonnas.
Savukārt Lietuvas Vides aizsardzības departamenta Komunikācijas nodaļas vadītājs Arūns Maļinovskis pavēstīja, ka izplūdusī nafta jūrā sedz apmēram vienu kvadrātkilometru. Viņš piebilda, ka vējš un straumes naftas plankumu nes Latvijas virzienā.
"Vides aizsardzības inspektori ir sākuši izmeklēšanu un aprēķina videi nodarītos zaudējumus,"
piebilda Maļinovskis.
Pēc Vaļikova teiktā, izplūdušo naftu savākt devies Lietuvas Jūras spēku meklēšanas un glābšanas kuģis "Šakiai". Lai novērtētu naftas plankuma izmēru, nosūtīts Lietuvas Gaisa spēku helikopters.
Lietuvas vides ministrs Simons Ģentvils sociālajā tīklā "Facebook" ierakstījis, ka Būtiņģes terminālī atvienojusies šļūtene, tāpēc notikusi naftas noplūde. Ģentvilam neesot informācijas par noplūdušās naftas daudzumu.
Latvijas Aizsardzības ministrijas Preses nodaļas pārstāve Sandra Brāle teica, ka
Latvijas Jūras spēku patruļkuģis ir devies uz notikuma vietu, lai novērtētu situāciju, vai nepieciešams Jūras spēku atbalsts.
Ņemot vērā, ka naftas piesārņojums jau sasniedzis Latvijas teritoriālos ūdeņus, dots rīkojums Patruļkuģu eskadras krasta apsardzes kuģim KA-14 “Astra” un Jūras incidentu novēršanas vienībai doties uz notikuma vietu un otrdien no rīta sākt noplūdušās naftas savākšanas darbus. Tiek strādāts, lai noteiktu no Butiņģes termināļa Baltijas jūrā Latvijas ūdeņos nonākušā naftas piesārņojuma apjomu.
Valsts vides dienesta eksperti lēš, ka vēja un straumes ietekmē nesavāktā nafta krastā nenonāks, bet pēc dažām dienām tiks ieskalota dziļāk jūrā.
“Prognozes liecina, ka tuvāko piecu diennakšu laikā naftas pleķis virzīsies gar Latvijas piekrasti, jo tas jau ir nonācis Latvijas teritorijā – aptuveni 7 kilometrus no krasta. Piektajā dienā tas būs jau pie Ziemupes un tad, vadoties no valdošajiem vējiem, tas tika ienests tālāk jūrā. Līdz ar to tuvākajā laikā Latvijas piekrastē tas netiks izskalots. Ņemot vērā, ka tā ir jēlnafta, pašreizējā temperatūrā tās blīvums ir tuvu ūdens blīvumam. Tā būs nedaudz virs ūdens virsmas. Tālāk nogrims, vēja un viļņu ietekmē sadalīsies sīkākās daļās. Daļa, kas nogrims, gultnē nosēdīsies.
Nav izslēgts, ka kāda daļa stiprākas vētras ietekmē tika izskalota piekrastē, bet šobrīd grūti prognozēt, kādā apjomā,” Latvijas Radio pastāstīja VVD Zvejas kontroles departamenta direktore Evija Šmite.
Vides dienests novērtēs apjomu, kādā nafta nonākusi Latvijas teritorijā un kādi zaudējumi nodarīti Latvijas jūras videi. Pēc tam zaudējumu atlīdzība tiks pieprasīta par noplūdi atbildīgajam uzņēmumam Lietuvā.
Būtiņģes terminālis pieder Polijas kompānijas "PKN Orlen" meitasuzņēmumam "Orlen Lietuva", kas to izmanto vienīgi jēlnaftas importam sev piederošās Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīcas vajadzībām.