Labrīt

Intervija ar ASV valsts sekretāra vecāko padomnieku Braienu Hūku par Irānu

Labrīt

Igaunijā uzsāk izmeklēšanu par iespējamu 7 miljardu eiro atmazgāšanu caur "Danske Bank"

Lietuvā varētu mudināt lielās pilsētas ierobežot dīzeļa automašīnu pārvietošanos

Lietuvā varētu mudināt lielās pilsētas ierobežot dīzeļa automašīnu pārvietošanos

Lietuvas valdība grib, lai valsts lielākās pilsētas no 2020.gada ierobežo ar dīzeļdzinējiem aprīkot automobiļu pārvietošanos. Lietuvas valdība arī sola finansiālu palīdzību. Šis priekšlikums ir daļa no tikko publicētā plāna par gaisa piesārņojuma mazināšanu Lietuvā, un tajā iekļautas arī citas interesantas idejas. Tiesa, lielākā daļa vieglo auto Lietuvā ir aprīkoti ar dīzeļdzinējiem, un pāris gadus pirms vēlēšanām daļa priekšlikumu ir politiski riskanti.

Lietuvas Vides ministrija pagājušajā nedēļā publicēja valdības nacionālo plānu par gaisa piesārņojuma samazināšanu, un šī mērķa sasniegšanai dokumentā minēta virkne priekšlikumu.

Viens no tiem seko lielu Rietumeiropas pilsētu piemēram. Vācijā Hamburgā maijā stājās spēkā aizliegums daļā pilsētas pārvietoties ar transportlīdzekļiem, kam ir dīzeļdzinēji un kas neatbilst patlaban augstākajiem – Euro 6 – emisijas standartiem. Februārī Romas mērs paziņoja, ka plāno aizliegt dīzeļa automašīnas Itālijas galvaspilsētas centrā no 2024.gada.

Lietuvas valdības plāns aicina valsts lielākās pilsētas apsvērt iespējas, kā ierobežot ar dīzeļdzinējiem aprīkotu auto pārvietošanos, sākot ar 2020.gadu. Apmaiņā Lietuvas valdība piecām pilsētām – Viļņai, Kauņai, Klaipēdai, Šauļiem un Panevēžai – grasās piedāvāt finansiālu atbalstu un stimulus to darīt. Tiesa, šis ir tikai sākotnējais plāns un vairāk detaļu tajā nav minēts.

Bijušais Lietuvas autožurnālists, kas tagad automašīnu jomā darbojas kā sabiedrisko attiecību speciālists, Pauļus Svikls par šiem plāniem ir skeptiski noskaņots: „Plānā rakstīs, ka valdība aicina pašvaldības domāt par veidiem, kā aizliegt dīzeļa automašīnas pilsētu centros. Tomēr detaļas nav skaidri izklāstītas. Tādēļ uzskatu, ka tie ir tikai vārdi. Divas no trim automašīnām Lietuvā ir ar dīzeļdzinējiem. Nedomāju, ka kādas pilsētas pašvaldība mēģinās aizliegt tik lielam daudzumam mašīnu iebrukt pilsētas centrā. Tas nebūtu iespējams.”

Tomēr kopumā Svikls atzinīgi vērtē plānu, kas izvirza prioritātes videi draudzīgāka transporta popularizēšanai, kaut tajā saskata atsevišķas problēmas. Piemēram, tā kā liela daļa Lietuvā importēto auto ir vairāk nekā desmit gadus veci dīzeļi, problemātisks var būt valdības plāns no nākamā gada ierobežot ar Euro 4 vai zemāku emisijas standartu dzinējiem aprīkotu auto reģistrāciju. Tas nozīmē, ka 12 gadus un vecākus auto var būt sarežģītāk piereģistrēt.

Bet no 2020.gadā auto nodoklis būs jāmaksā atkarībā no radītā piesārņojuma.

Tāpat nākamajos gados paredzētas subsīdijas elektroauto vai hibrīdauto iegādei. Bet interesants ir plānotais piedāvājums privātpersonām – ja tās nodos metāllūžņos savā īpašumā esošu vismaz 10 gadus vecu auto, tad valdība nodrošinās vienreizēju subsīdiju auto iegādei, kas ir ne vecāks par sešiem gadiem un nav dīzelis.

Valdība arī apsver akcīzes nodokļa palielināšanu dīzeļdegvielai, kuras cenas Lietuvā patlaban ir vienas no zemākajām Eiropas Savienībā.

„Patlaban dīzeļdegviela Lietuvā maksā mazāk nekā Latvijā un Igaunijā. Taču tas var mainīties, un Lietuvā dīzelis varētu kļūt dārgāks nekā citās valstīs,” norāda Svikls.

Tiesa, Lietuvas Vides ministrijas publicētie priekšlikumi ir tikai sākotnējais plāns un gaidāmas vēl garas diskusijas. Tādēļ vēl nav skaidrs, cik daudz no šī plāna un kad tiks apstiprināts.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti