Zvejas traleris „Daļņij Vostok” ar 132 cilvēku apkalpi nogrima netālu no Kamčatkas krastiem. Avārija notikusi tik pēkšņi, ka kuģim nav izdevies noraidīt SOS signālu.
Tikai daļai no kuģa apkalpes ir izdevies laikus uzvilkt glābšanas aprīkojumu un nolaist glābšanas laivas. Pārējie nonākuši ledainajā ūdenī, kur izredzes uz izdzīvošanu ir krietni mazākas. Krievijas ārkārtas situāciju ministrijas dati liecina, ka ir izdevies izglābt 63 jūrniekus, 54 ir gājuši bojā, bet vēl 15 cilvēku liktenis pagaidām nav zināms.
Uz kuģa atradās kopumā 132 cilvēki: 78 Krievijas pilsoņi, kuri bija pārsvarā Sahalīnas salas iedzīvotāji un 54 ārzemnieki. Pēc Krievijas varas iestāžu datiem, daži no komandas locekļiem bijuši nelegāļi.
Sākotnēji izvirzītas vairākas versijas par kuģa bojāejas cēloņiem. Viena no tām pieļauj, ka kuģis sadūries ar dreifējošu ledus gabalu un sadursmes brīdī kuģa korpusā radusies spēcīga sūce. Taču arvien biežāk izskan versija arī par kapteiņa kļūdu. Šādu iespēju pieļauj arī kuģa īpašnieku kompānijas „Magellan” pārstāvji, norādot, ka kuģa tehniskais stāvoklis ir bijis labs.
Pašlaik izdzīvojušās apkalpes sniegtā informācija liecina, ka avārijā ir vainojams kapteinis. Viņi esot izvilkuši pilnu trali, tas ir noripojis pa klāju uz vienu pusi un izraisījis strauju kuģa sasvēršanos.
“Šajā situācijā, es personiski, jautājumus par kuģa tehnisko stāvokli pat neizskatu. Es zinu, kas ir lielais autonomais saldējamais traleris – ar šī kuģa izturības rezervēm to vienkārši nevar nogremdēt,” saka “Magellan” pārstāvis.
Kuģa īpašnieku pārstāvis arī norāda, ka 48 gadus vecais kuģa kapteinis Aleksandrs Pritockis ir viens no Tālo Austrumu labākajiem kapteiņiem, kurš sasniedzis labākos nozvejas apjomus. Tieši tas, iespējams, arī kļuvis par avārijas iemeslu.
“Viņš agrāk strādāja uz cita mūsu kuģa. Mēs iegādājāmies šo jauno kuģi un pārcēlām viņu uz to kā labāko kapteini. Ja paskatīsieties pagājušo gadu, viņam ir vieni no lielākajiem rekordlomiem. Iespējams, tā arī ir problēma, ka kapteiņi, cenšoties panākt labākus rezultātus, iekrīt azartā un sāk riskēt,” spriež kompānijas pārstāvis.
Nogrimušais kuģis tika uzbūvēts 1989.gadā.
Traleris „Daļnij Vostok” līdz pat pagājušajam gadam ar nosaukumu "Stende" kuģoja Baltijas jūrā un bāzējās Rīgā.
Taču pēc tam kuģis tika pārdots un mainījis gan nosaukumu, gan atrašanās vietu, pārceļoties uz Krievijas tālajiem austrumiem.
Avārijas brīdī uz klāja atradās kopumā piecu valstu jūrnieki. Lielākā daļa apkalpes ir Krievijas pilsoņi, bet pārējo komandu veido jūrnieki no Birmas, Vanuatu, Ukrainas un arī trīs no Latvijas. Latviešu jūrnieku vārdi gan pagaidām netiek atklāti.
Latvijas Ārlietu ministrijas pārstāvis Ivars Lasis informē, ka vēstniecība Maskavā ir sazinājusies ar Krievijas Ārkārtas situāciju ministrijas pārstāvniecību Sahalīnā un guvusi apstiprinājumu, ka uz kuģa atradās trīs latviešu jūrnieki. Divi no viņiem ir drošībā un ir dzīvi, bet par vienu no jūrniekiem informācijas nav un “mēs turpināsim šo jautājumu skaidrot un precizēt”.
Krievijas izmeklētāji ir ierosinājuši krimināllietu par kuģošanas un zvejas noteikumu pārkāpumu, kas novedusi pie divu vai vairāku cilvēku bojāejas. Sagaidāms, ka jau vistuvākajā laikā tiks nopratināti gan kuģu īpašnieku kompānijas pārstāvji, gan izdzīvojušie ekipāžas locekļi.