Krievijas naftas eksportam noteiktie ierobežojumi var novest pie vides katastrofas Somu līcī

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Krievijas naftas eksportam noteiktie ierobežojumi var novest pie vides katastrofas Somu līcī, vēsta Somijas nacionālā raidorganizācija, atsaucoties uz Somijas robežsardzes priekšnieka teikto. Tikmēr Helsinku Universitātes profesors izteicis bažas par apzinātas naftas noplūdes organizēšanu. Svētdien, 5. februārī, spēkā stāsies Eiropas Savienības (ES) mēroga embargo Krievijas degvielai, kā arī rietumvalstu vienošanās par cenas griestiem Krievijas naftas produktiem. 

Krievijas naftas eksportam noteiktie ierobežojumi var novest pie vides katastrofas Somu līcī
00:00 / 03:02
Lejuplādēt

Ar naftas produktu griestiem cer vēl vairāk samazināt Krievijas ieņēmumus

Somijas robežsardzes priekšnieks Tuomass Lūkonens norādīja, ka ir mainījies kravas kuģu profils, kas šķērso Somu līci. Ir notikusi pāreja no Rietumu kuģniecības kompāniju kuģiem uz citiem kuģiem. Lūkonens sacīja, ka robežsardze, kurai ir arī nozīmīga loma vides aizsardzībā, kopš kara sākuma pagājušā gada februārī ir pastiprināti uzraudzījusi kuģu satiksmi Somu līcī. 

Ja kara pirmajos mēnešos varēja manīt kuģu satiksmes samazināšanos uz un no Krievijas ostām, līdz vasarai atjaunojās normāls satiksmes apjoms. Katru nedēļu cauri Somu līcim iziet 60–80 naftas tankkuģi un simts citu kravas kuģu.

Helsinku Universitātes vides politikas profesors Veli-Pekka Tinkinens tikmēr norādīja, ka naftas eksports Krievijai kopš atkārtotā iebrukuma Ukrainā ir kļuvis vēl svarīgāks un līdz ar to – svarīgas kļūst arī valsts ostas gar Somu līci. Īpaši pieaudzis Krievijas naftas eksports uz Indiju. 

Viņš uzsvēra, ka rietumvalstu noteiktie ierobežojumi Krievijas jēlnaftai valstij atņem aptuveni 160 miljonus dolāru dienā. 

Paredzams, ka jaunie, tikko saskaņotie naftas produktu cenu griesti vēl vairāk samazinās ieņēmumus. Ierobežojumi noteikti, liedzot uzņēmumiem, kas galvenokārt darbojas rietumvalstīs, apdrošināt kuģus vai piedāvāt kredītus kompānijām, kas veic Krievijas naftas starpniecību par augstāku cenu nekā noteiktie cenu griesti.

Bažas, ka Krievija eksporta ierobežojumus apies ar nedrošiem kuģiem

Tādēļ Krievija veido savu ēnu floti, lai izvairītos no rietumvalstu noteiktajām sankcijām, iepriekš vēstīja mediji.

Tā kā pašai Krievijai nav pietiekami daudz tankkuģu, tā ir spiesta izmantot sliktā stāvoklī esošus kuģus, kurus apkalpo uzņēmumi no valstīm, kas nav pievienojušās sankcijām. Taču bieži vien šādi kuģi jau ir sasnieguši sava mūža beigas, un to spēja pārvietoties ziemā apgabalā, kur jūra var būt aizsalusi, rada jautājumus. 

Kompānijas "Oy Gard Baltic Ab" direktors Roberto Lencioni atzīmēja: "Sliktākajā gadījumā tas noved pie tā, ka tankkuģi, kas ir vecāki par 20 gadiem, šķērso Somu līci bez atbilstoša apdrošināšanas seguma."

Bažīgs ir arī Kjumenlākso reģionā esošās ostas pārstāvis Veli Matti Heininens. Viņš norādīja: "Visa satiksme, ja tā tiek veikta ar sliktā stāvoklī esošiem kuģiem, palielina bojājumu risku. Protams, tas rada bažas."

Somijas robežsardzes priekšnieks skaidroja, ka tankkuģu sliktajam stāvoklim papildu problēma ir arī tā, ka daudziem no tiem nav ledus klases, kurai būtu jānodrošina to pretestība sarežģītos ledus apstākļos. 

Lūkonens arī sacīja, ka Somu līcis ir salīdzinoši sekls un šaurs, un kuģu satiksme šeit ir ļoti intensīva pat globālā mērogā. 

Tas kopā ar ziemas apstākļiem izvirza papildu prasības kuģu apkalpēm un rada negadījumu risku, ja apkalpe neprot šeit orientēties, un, pēc robežsardzes aplēsēm, daļai no šiem kuģiem tagad ir apkalpes, kuras šeit iepriekš nav kuģojušas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti