Kopienu tiesa noraidījusi iespēju autoriem pelnīt par interneta saitēm uz viņu darbiem

Eiropas Kopienu tiesa pagājušajā nedēļā noraidījusi iespēju žurnālistiem un citiem autoriem saņemt atlīdzību, ja ar interneta saitēm uz viņu darbiem naudu pelna kāds cits. Zviedrijas žurnālisti, uz kuriem vistiešāk attiecas šis lēmums, to komentē izvairīgi. Tikmēr citu valstu praksē atrodami atšķirīgi viedokļi.

Eiropas Kopienu tiesa savā lēmumā norāda – izvietojot saites uz kādā citā interneta lapā publicētiem materiāliem, autortiesības netiek pārkāptas. Tajā pašā laikā tas var būt pārkāpums, ja materiāli bijuši publicēti ar ierobežotu piekļuvi. Piemēram, raksti interneta portālā, kuri pieejami tikai abonentiem.

It kā triviālā jautājuma izskatīšanu Eiropas līmenī pieprasīja Zviedrijas tiesa. Pirms četriem gadiem vairāki zviedru avīzes „Göteborgs-Posten” žurnālisti vērsās tiesā pret mediju analītikas kompāniju „Retriever”. Kompānija par maksu piedāvāja preses apskatus, kuros cita starpā bija arī saites uz šo žurnālistu rakstiem.

Šie autori uzskatīja – ja jau „Retriever” šādi pelna naudu, tad arī viņiem pienākas atlīdzība. Tiesas pirmā instance šādam viedoklim nepiekrita un spriedumā norādīja – saites uz avīzes interneta lapu ir izmantotas kā reference, tāpēc autortiesības nav pārkāptas.

Žurnālisti spriedumu pārsūdzēja, un 2012.gadā nākamā tiesas instance lūdza padomu Eiropas Kopienu tiesai. Proti, vai uz šādām saitēm attiecas autortiesības un kā šo vērtējumu ietekmē fakts, ka teksts, uz kuru aizved interneta lapas saite, jau ir pieejams visiem.

Eiropā pieņemtie autortiesību principi paredz, ka tieši autoram ir ekskluzīvas tiesības ļaut savu darbu publicēt, kā arī liegt sava darba izplatīšanu. Pagājušajā nedēļā pieņemtajā lēmumā Eiropas Kopienu tiesa skaidro, ka zviedru žurnālistu publikācijas internetā, protams, ir pakļautas autortiesību aizsardzībai. Taču šīs publikācijas jau ir brīvi pieejamas jebkuram interneta lietotājam. Tāpēc saites uz šiem rakstiem nekādā veidā nevar radīt piekļuvi jaunai auditorijai.

Tiesa par šo rakstu auditoriju būtībā ir uzskatījusi visus pasaules interneta lietotājus – tā tiesas lēmumu komentē Zviedrijas Žurnālistu savienības jurists Ulle Vilēfs.

Tikmēr Žurnālistu savienības priekšsēdētājs Jūnass Nordlings atgādina, ka ne jau pašas interneta saites ir problēma. „«Retriever» pārdod pakalpojumu, lai gan paši nav radījuši nekādu saturu. Tāpēc mums ir svarīgi pārbaudīt, kā daļu no šiem ienākumiem var saņemt tie žurnālisti un mūsu biedri, kuri ir šo rakstu autori,” tā norāda Nordlings.

Savukārt laikraksts „Göteborgs-Posten”, uz kura žurnālistiem attiecas lēmums, ir atteicies to komentēt.

Līdzīgos gadījumos citās valstīs tiesas gan ir spriedušas citādi. Francijā laikrakstu redaktori 2012.gadā piespieda interneta uzņēmumam „Google” samaksāt kompensāciju par saitēm uz mediju materiāliem. Līdzīgs gadījums ir bijis arī Vācijā. Un jaunais Eiropas Kopienu tiesas lēmums tā arī nav sniedzis skaidru atbildi uz jautājumu, vai ar interneta saišu palīdzību iegūti reklāmas ieņēmumi bar būt pamats atlīdzības prasībām no autoru puses.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt