Kaimiņvalstu spiediens uz Kataru atslābst; prasība slēgt «Al Jazeera» atcelta

Četras arābu valstis, kas turpina Kataras boikotu, apsūdzot to ekstrēmistu atbalstīšanā un pārāk tuvās attiecībās ar Irānu, vairs nepieprasa Dohai ievērot sarakstu ar 13 īpašajām prasībām, kuras tās iesniedza pagājušajā mēnesī.

Saūda Arābija, Bahreina, Apvienotie Arābu Emirāti un Ēģipte prasības samazinājušas uz pusi un tagad vēlas panākt, lai Katara ievēro sešus pamatprincipus

– tostarp apkarot terorismu un ekstrēmismu, pārtraukt provokācijas un kūdīšanu. Taču vairs neprasa slēgt satelīttelevīzijas kanālu “Al Jazeera” un tā filiāles. “Al Jazeera” līdzīgi kā BBC un CNN ir starptautisks ziņu medijs, un tieši Katara ir tā finansētāja.

Katara nepiedzīvoja tos protestus, revolūcijas un pārmaiņas, ko citās arābu valstīs atnesa tā dēvētais arābu pavasaris. Kataras 300 000 pilsoņu ir visbagātākie cilvēki pasaulē un netiek aplikti ar nodokļiem. Tiesa gan – pārējie 90% darbaspēka ir imigranti. Kataras ietekmi reģionā neproporcionāli palielinājis tās pirms 20 gadiem izveidotais TV kanāls “Al Jazeera”. Sākotnēji tas raidīja tikai arābu valodā – tagad arī angļu un citās. Vasaras sākumā četri Kataras kaimiņi– Saūda Arābija, Ēģipte, Apvienotie Arābu Emirāti, Bahreina – izvirzīja Katarai 13 prasības - viena no kurām bija slēgt TV kanālu “Al Jazeera”.

“Manuprāt, tas ir diezgan neticami. Tas ir kā Vācija prasītu Lielbritānijai slēgt BBC – tas ir gandrīz tāda veida absurds,” komentē “Al Jazeera” angļu dienesta izpilddirektors.

“Al Jazeera” Berlīnes biroja vadītājs Aisa Taibi skaidro – kāpēc notiek šāda vēršanās pret viņa TV kanālu. “Iemesls ir tas, ka “Al Jazeera” publicē informāciju, kas aizskar sistēmu, diktatūras reģionā. Arābu pasaule, mēs, ciešam no diktatūrām, un mēs joprojām vēl esam tikai ceļā uz demokrātiju,” saka Taibi. “Tas, kas notika arābu pavasarī, un loma, ko “Al Jazeera” spēlēja, publicējot informāciju cilvēkiem, pie kā viņi šajā reģionā nav pieraduši – tas padara situāciju sliktāku šīm sistēmām,” saka Taibi.

Lai gan pati “Al Jazeera” finansētāja - Katara - nelepojas ar saviem sasniegumiem demokrātijā, tomēr tieši tās TV kanāls “Al Jazeera” ironiskā kārtā ir bijis viens no Arābu pavasara veicinātājiem.

“Al Jazeera” tiešajā ēterā toreiz notikumus Tunisijā parādīja ēģiptiešiem, kas tos apsprieda sociālajos tīklos un izgāja ielās. Lībieši skatījās, ko dara ēģiptieši, un sīrieši – uz visiem pārējiem un arī devās ielās.

“Mēs esam pilnīgi pārliecināti, ka mēs turpināsim darīt savu darbu. Neviens nevar mūs apturēt. Es te jūsu priekšā būšu un ticu, ka “Al Jazeera” turpināsies, jo tās ir principiālas tiesības uz patiesas informācijas publicēšanu. Ja “Al Jazeera” tiks slēgta – cerēsim, ka tas nekad nenotiks – tā būtu katastrofa arābu pasaulei,” norādīja Taibi.

Gan Rietumu valstis, gan starptautiskās mediju brīvības organizācijas paudušas atbalstu “Al Jazeera”. Visticamāk, ka pret-Kataras koalīcijai neizdosies panākt TV  kanāla slēgšanu, šī prasība pat tagad jau mīkstināta.  Tomēr gaidāms, ka turpināsies tās žurnālistu vajāšanas un aresti – starp tiem bijis arī latviešu izcelsmes žurnālists Pēteris Greste, kurš Ēģiptes cietumā pavadīja vairāk nekā gadu. Viens no “Al Jazeera” žurnālistiem joprojām atrodas cietumā Ēģiptē.

Jau vēstīts, ka  Saūda Arābijas, Apvienoto Arābu Emirātu, Bahreinas un Ēģiptes valdības 5. jūnijā sarāva diplomātiskās attiecības ar Kataru un noteica citas sankcijas. Oficiālā Doha tiek vainota par ekstrēmisma atbalstīšanu un pārāk ciešām attiecībām ar Irānu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti