Nedzirdīgajiem

Ielas garumā. Arhitektam Andrejam Holcmanim – 100

Nedzirdīgajiem

Panorāma

Aizliegtais paņēmiens. Operācija: «Jaunā dzīve ar vīrusu»

Kā skolu darbu Covid-19 draudu laikā organizē Dānijā?

Ārkārtējās situācijas dēļ Dānijā skolas tika slēgtas 13. martā, bet daļēji atsāka darbu 17. aprīlī. Pašreiz Dānijā skolu var apmeklēt skolēni līdz 5. klasei, kā arī pirmsskolas izglītības iestāžu audzēkņi. Gan skolēniem, gan skolotājiem jāievēro stingri higiēnas noteikumi. Par savu darbu intervijā Latvijas Televīzijas raidījumam "Aizliegtais paņēmiens" pastāstīja Linda Villadsena  - vēstures un mākslas skolotāja no Kopenhāgenas, kura pašreiz māca 5. klasi.

Nacionālās veselības padomes norādījumi Dānijas skolām, kas obligāti jāievēro:

Avots: https://www.mfa.gov.lv/konsulara-informacija/arvalstu-ieviestie-covid-19-izplatibas-ierobezojumi

  • vecāki nedrīkst drūzmēties pie skolas ieejas. Lai no tā izvairītos, bērnus var atvest uz skolu noteiktos intervālos. Tas pats attiecas uz pusdienām un starpbrīžiem, kuri jāplāno tā, lai bērni nepulcētos vienlaikus;
  • skolēniem jāspēlējas mazākās grupās, piemēram, pieciem skolēniem ārpus telpām un diviem vai trim skolēniem iekštelpās - un tikai tajā pašā klasē;
  • skolēni jāmudina pārvietoties tādās pašās mazās grupās gan skolas telpās, gan ārpus tām;
  • galdiem un krēsliem jābūt novietotiem tā, lai starp skolēniem mācību laikā būtu 2 metru distance;
  • skolēniem nav jāmaina klases, to var darīt tikai skolotāji. Katrai klasei nodarbībām jānotiek vienā un tai pašā telpā;
  • skolas dienas lielākajai daļai jānotiek ārpus skolas telpām;
  • jāplāno bezkontakta sporta nodarbības;
  • dažus mācību priekšmetus var nākties atcelt, ja nav iespējams garantēt pietiekamu drošību pret inficēšanos;
  • ekskursiju laikā ir jāizvairās no sabiedriskā transporta;
  • ārpusskolas aktivitātes jāorganizē tā, lai skolēni pēc iespējas vairāk būtu tajās pašās grupās kā stundu laikā. Tām pēc iespējas vairāk jānotiek ārpus telpām.

Kā jūsu skolā pašreiz tiek organizēts darbs?

Skolā, kurā strādāju, mācās ap 900 bērnu, bet pašreiz mācības apmeklē aptuveni puse no skolēniem - ap 500, un es pašreiz mācu 5. klases skolēnus. Skolas laiks gan ir saīsināts - bērni sāk dienu pulksten 8.30 un beidz 12.30. Iemesls tam ir tāds, ka daudziem skolotājiem jādodas mājās, jāgatavo uzdevumi vai jālabo mājasdarbi 6.,7.,8., un 9. klases skolēniem.

Tie bērni, kas apmeklē skolu, ir sadalīti pa klašu grupām, un vienā grupā ir maksimums 12 bērnu, uz kuriem ir viens skolotājs. Manā grupā gan esam divi skolotāji, jo grupā ir bērns ar īpašām vajadzībām. Šīm mazajām grupām ir ļauts uzturēties tikai vienā klases telpā, un katrai klašu grupai ārā ir īpaša zona, kur bērni var iet spēlēties, bet ne vienā laikā. Doma ir tāda, ja, piemēram, bērns vai skolotājs saslimst - ka infekcija neiziet ārpus šo 12 cilvēku grupas. 

Vai skolu apmeklē visi jaunāko klašu skolēni?

5. klašu grupā kopā ir apmēram 80 skolēni, no kuriem 12 līdz 15 pašreiz skolu neapmeklē, jo vecākiem ir nopietnas saslimšanas, piemēram, vēzis, tāpēc saslimšana ar jauno koronavīrusu ģimenei būtu pārāk liels risks.

Kādus priekšmetus tu tagad māci?

Tagad ir citādi, nekā bija. Pirms koronavīrusa pasniedzu mākslu un vēsturi, bet tagad visus priekšmetus, ko apgūst 5. klases skolēni. Arī tad, ja kāds skolotājs agrāk mācīja tikai 9. klasi, tagad māca no sagatavošanās grupiņas līdz 5. klasei.

Tu esi vēstures un mākslas skolotāja. Kā bērniem māci matemātiku?

Grupai, kuru mācu es, ir divi skolotāji, kuru specialitātes ir dāņu valoda, mūzika un māksla. Bet tā kā katram bērnam ir dators, veids, kā mācām bērniem matemātiku, angļu valodu un citas valodas - šo priekšmetu skolotāji bērniem ir sagatavojuši skaidrojošus video un uzdevumus tiešsaistē. Darbs netiek organizēts tā, ka pirmdien ir dāņu valoda, tad vācu valoda, bet pēc tam angļu valoda. Diena sākas un beidzas ar tiem pašiem skolotājiem, kas saka: “Vakar nepildījāt matemātikas uzdevumus, tāpēc šodien jums jāieskatās datoros, kādus uzdevumus sagatavojusi jūsu matemātikas skolotāja!” Pašreiz netiek organizētas arī sporta stundas. Mums ir paveicies, ka bērni var daudz kustēties, jo starpbrīžos ir pieejams futbola laukums.

Kā tagad tiek organizēti starpbrīži?

5. klašu grupā mums ir astoņas komandas, kur katrā ir 12 bērnu. Šīs astoņas komandas dala kopīgu āra atpūtas zonu, bet ir izveidots grafiks, lai visiem starpbrīdis nav vienā laikā. Piemēram, 1. komandai ir starpbrīdis no 9.00 līdz 9.30 un 2. komandai ir starpbrīdis no 9.30 līdz 10.00. Tad seko 3. komanda un tā tālāk, lai tikai viena bērnu grupa ar 12 bērniem būtu kopā. Šī bērnu grupa var kopā spēlēties un kopā uzvesties kā bērni, bet nedrīkst būt saskarsme ar citām komandām. Ja kāds bērns nevēlas, starpbrīdī var palikt iekšā, bet tad jāpaliek  savā klasē. 

Kā tiek organizēta bērnu ēdināšana?

Katru rītu pulksten 10.00 kafejnīcas darbiniece bērniem ir pagatavojusi nelielu uzkodu, kas tiek iepakota mazā plastmasas maisiņā un kuras izdalīšana notiek rindas kārtībā. Pusdienās bērniem ir no mājām paņemts ēdiens. Pirms ēšanas katrs bērns ar salveti notīra sava galda virsmu. 

Kā tiek organizēta iešana uz tualeti?

Uz katras tualetes kabīnes ir zīmes, kurai  grupai tā ir  paredzēta. Tualetes tiek tīrītas divreiz dienā. 

Vai bērniem ir viegli ieturēt divu metru distanci? Cik saprotu, galdi atrodas divu metru attālumā viens no otra?

Jā, bērnu galdi atrodas divu metru attālumā, un, kad bērni ir iekštelpās, mēģinām viņus turēt atstatus, bet, kad bērni ir ārā, ļaujam savā starpā saskarties un spēlēt ierastās spēles - viņu garīgās veselības dēļ. 

Vai tev kā skolotājai pašreiz jāievēro īpaši sanitārie noteikumi? Vai skolotājiem ir jānēsā maskas?

Nē, skolotājiem nav jābūt maskās, bet katrā klasē ir izlietne roku mazgāšanai, kā arī maza plastmasas kaste, kurā ievietoti dažādi dezinfekcijas līdzekļi higiēnas ievērošanai - salvetes, cimdi, dezinfekcijas šķidrums, ziepes, roku krēms. Mums ar bērniem ir rituāls, ka pirmā lieta, kas katru rītu jādara  - jādodas pie izlietnes nomazgāt rokas. Tad sākas rīta rutīna. Pirms sākas starpbrīdis, bērni atkal mazgā rokas. Pēc starpbrīža arī. Arī pirms ēšanas!

Kā bērni pašreiz jūtas?

Visām klasēm un visiem bērniem nav vienādas sajūtas. Man šķiet, ka manā -  5. klasē - bērni ir laimīgāki, nekā ierasts redzēt. Tā kā bērnu ir mazāk, skolotājs var pievērst vairāk uzmanības. Ja parasti vienā klasē uz skolotāju ir ap 24 bērni, tad tagad tikai 12, tāpēc klasē ir arī daudz klusāk un mierīgāk! 

Linda Villadsena

Kā tu jūties kā skolotāja? Vai tavs darbs ir ļoti mainījies?

Esmu ļoti apmierināta ar savu skolēnu darbu, jo pašreiz ar bērniem varu risināt saturīgākas sarunas. Bērni var uzdot jautājumus, un nav jāatbild, ka pašreiz tam nav laika, jo jāpieturas pie mācību programmas. Bet tas ir manas -  5. klases piemērs. Bērni, kurus agrāk mācīju, kas tagad neiet uz skolu (6. līdz 9. klase) - kļūst nomāktāki. Un tiem, kuriem ir garīgas problēmas, tās pašreiz saasinās, jo nav kontakta ar vienaudžiem. 

Kā tu tagad komunicē ar kolēģiem?

Lai organizētu sapulces, izmantojam "Microsoft Teams", bet, kad iespējams, satiekamies arī ārā, ieturot divu metru distanci. 

Vai pašreiz tev ir vairāk darba nekā iepriekš?

Jā, mums ir vairāk darba. Bet temps, kādā viss virzās, ir daudz lēnāks, tāpēc neesmu nogurusi. Un man nav sajūtas, ka daudz strādāju, lai gan tā ir. Zinu, ka strādāju vairāk nekā parasti, bet tā nešķiet, jo apkārt nav trokšņu, kņadas, un bērni tik daudz nestrīdas viens ar otru,  jo viņiem ir vairāk vietas. 

Tavuprāt, vai  lēmums aprīļa vidū daļēji atsākt skolu darbu bija pareizs? 

Manuprāt, tas tika izdarīts nedaudz par ātru, bet vispār uzskatu, ka tas bija labs lēmums, jo laiks, ko bērni pavada bez sociālā kontakta ar citiem bērniem, viņiem nenāk par labu. 

Pašreizējie noteikumi ir spēkā līdz 10. maijam. Kāda ir pašreizējā diskusija par to, kas notiks pēc tam? Vai plānots, ka skolu varēs atsākt apmeklēt arī pārējie skolēni? Vai tad  jūsu skola varētu izpildīt pašreizējos sanitāros pasākumus?

Valdība to pašreiz apspriež, bet domāju, ka nebūs izmaiņu -  tam ir par ātru. Mēs pirms nedēļas atvērām daļu klašu, bet zinām, ka vīrusa inkubācijas periods ir divas līdz četras nedēļas. Ja mēs maijā atvērtu visas skolas, tas būtu pārāk liels risks! Es tā domāju! 

Ja skola būtu jāatver arī pārējiem skolēniem, mēs nevarētu nodrošināt pašreizējo sanitāro noteikumu ievērošanu. Pašlaik spējam organizēt darbu tā, kā to darām, izmantojot visus skolas resursus  - gan telpas, gan skolotājus!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti