ĪSUMĀ:
- Ugunsgrēks izraisīja 2750 tonnu amonija nitrāta eksploziju.
- Šim amonija nitrātam Beirūtas ostas noliktavā nebija paredzēts nonākt.
- Kravu konfiscēja no Krievijas pilsonim piederošā kuģa “Rhosus” pirms 6 gadiem.
- Kuģis 2013.gada rudenī veda amonija nitrātu no Gruzijas uz Mozambiku.
- Tomēr tā vietā, lai dotos uz Mozambiku, kuģis noenkurojās Beirūtas ostā.
- Kapteinis: Beirūtā bija jāpaņem papildu krava, jālabo tehniskās problēmas.
- Jaunā krava tomēr bijusi par smagu, inspektori aizturējuši kuģi.
- Kuģa īpašnieks Igors Grečuškins nesamaksāja ostas nodevas.
- Ostas inspektori to arestēja, bet amonija nitrāta kravu pārkrāva noliktavā.
- Kuģis pirms pāris gadiem esot nogrimis ūdeņos turpat pie ostas.
- Osta apgalvo, ka vismaz 6 reizes varasiestādes brīdināja par kravu.
Ugunsgrēks vienā no Beirūtas ostas noliktavām otrdienas izraisīja 2750 tonnu amonija nitrāta eksploziju, uzskata varasiestādes. Sprādziens nopostīja pilsētas centru un ostu – Libānas ekonomikas un pārtikas importa artēriju. Amonija nitrāts glabājās noliktavā blakus valsts lielākajai graudu glabātuvei, iznīcinot arī 85% Libānas graudu krājumu.
Bet sākotnēji šim amonija nitrātam Beirūtas ostas noliktavā nemaz nebija paredzēts nonākt.
Kravu konfiscēja no Krievijas pilsonim piederoša kuģa “Rhosus” pirms sešiem gadiem. Saskaņā ar libāniešu un gruzīnu mediju vēstīto, amonija nitrāta kravas izcelsmes vieta ir Gruzijas pilsētas Rustavi, kur atrodas liela ķīmisko vielu ražošanas rūpnīca.
Kuģis “Rhosus” no Gruzijas ostas Batumi izbrauca 2013.gada septembrī.
Amonija nitrāta kravas galamērķis – Mozambika Āfrikā. Pa ceļam piestāja Atēnās. Tomēr Vidusjūrā, tā vietā, lai dotos uz Suecas kanālu un Mozambiku, novembrī kuģis noenkurojās Beirūtas ostā.
Kuģa kapteinis Boriss Prokoševs apgalvoja, ka kuģis piestāja Beirūtas ostā gan mehānisku problēmu dēļ, gan lai paņemtu papildu kravu, smagās tehnikas vienības. Tagad Prokoševs dzīvo Krasnodarā, Krievijā.
Jaunā krava tomēr bijusi par smagu. Ostas inspektori aizturējuši kuģi par ekspluatācijas noteikumu pārkāpumiem.
Kuģa īpašnieks Igors Grečuškins nesamaksāja ostas nodevas, inspektori to arestēja, bet amonija nitrāta kravu pārkrāva noliktavā.
“Libānas amatpersonu pirmā kļūda bija, kad kuģa īpašnieks vēlējās, lai mēs pārvedam kuģi uz Kipru. Bet viņš Beirūtā nebija samaksājis ostas nodevas vai soda naudas. Un tādēļ viņi arestēja kuģi. Viņi ļoti labi zināja, ka tur ir bīstama krava. Manuprāt, viņiem vēl vajadzēja samaksāt kuģa īpašniekam, lai viņš no ostas izvestu šo bīstamo kravu. Bet viņi tā vietā kuģim uzlika arestu,” stāstīja kuģa “Rhosus” bijušais kapteinis Boriss Prokoševs.
Visus šos gadus amonija nitrāts glabājās noliktavā, līdz otrdien uzsprāga.
Kuģis pirms pāris gadiem esot nogrimis ūdeņos turpat pie ostas. Aizturētas vairākas ostas amatpersonas, bet tās apgalvo, ka iestādēm šajos gados nosūtījušas vismaz sešas vēstules par nepieciešamību aizvākt amonija nitrātu no ostas, taču reakcija neesot sekojusi.