ĪSUMĀ:
- Izmeklēšana: 2018. gadā sabrukušā Dženovas tilta uzturētāji pieļāvuši nopietnus pārkāpumus.
- Valdība lems, vai uzņēmumam “Atlantia” turpināt uzticēt šādus pienākumus.
- Valdība izvērtēs, vai atklātie pārkāpumi ir pamats līguma laušanai.
- Uzņēmums līdz šim nav komentējis Itālijas premjera izteikumus.
- Tomēr iepriekš kompānijas pārstāvji ir nolieguši savu vainu.
- “Atlantia” ir lielākais no 26 lielceļu uzturētājiem un apsaimniekotājiem Itālijā. Kompānija varētu bankrotēt, ja tai atņemtu darbības licenci bez kompensācijām.
- Nesenas izmaiņas likumā samazina kompensācijas par līguma laušanu, ja ir pārkāptas saistības.
Automobiļu tilts Itālijas ziemeļos esošajā Dženovas pilsētā sabruka 2018. gada augustā, nogalinot 43 cilvēkus.
Itālijas transporta ministrijas izmeklēšana par Dženovas tilta sabrukšanas iemesliem ir atklājusi nopietnu un nepiedodamu nolaidību, tā intervijā laikrakstam “La Repubblica” paziņoja Konte.
Ņemot vērā konstatētos pārkāpumus, Kontes valdība drīzumā plāno izšķirties, vai tilta apsaimniekošanas un uzturēšanas uzņēmumam “Atlantia” turpināt uzticēt šādus pienākumus.
Itālijas premjers sacīja, ka valdības ekspertiem vēl ir jāizvērtē, vai ar konstatētajiem pārkāpumiem Dženovas tilta uzturēšanā pietiek, lai juridiski pamatotu līguma laušanu ar kompāniju “Atlantia”.
Šobrīd, kā norāda Konte, esot acīmredzams, ka kāds ir pieļāvis kļūdas un ir atbildīgs par nolaidību savu pienākumu pildīšanā.
Uzņēmums “Atlantia” līdz šim nav komentējis Itālijas premjera izteikumus. Tomēr iepriekš kompānijas pārstāvji ir nolieguši savu vainu.
Viņi uzstāj, ka tilts tika apsaimniekots saskaņā ar visām līgumā ievērtajām prasībām.
“Atlantia” ir lielākais no 26 lielceļu uzturētājiem un apsaimniekotājiem Itālijā. Tā pārziņā ir aptuveni 3000 kilometru lielceļu un tiltu visā valstī. Viens no uzņēmuma vadītājiem svētdien ir sacījis, ka kompānija, visticamāk, bankrotētu, ja valdība tai atņemtu darbības licenci, neizmaksājot pienācīgu kompensāciju.
Turklāt Itālijas valdība nesen ir apstiprinājusi izmaiņas noteikumos, kas būtiski samazina kompensācijas apmēru par līguma laušanu uzņēmumiem, kas pārkāpj savas saistības. Gadījumā, ja oficiālā Roma nolemtu pārtraukt sadarbību ar līdzšinējo sabrukušā Dženovas tilta un citu autoceļu uzturētāju, tad atbildību par šīm šosejām uz laiku uzņemtos valstij piederošais uzņēmums “ANAS”.
Itālijas ziemeļos nesen sabruka vēl viens tilta fragments. Tas notika aizvadītā gada novembrī tajā pašā Itālijas ziemeļu reģionā. Šo lielceļu pārvaldīja cits uzņēmums. Negadījumā neviens nav cietis, un par tā iemeslu tiek uzskatīts neierasti stiprs lietus, kas izsauca zemes nogruvumus.
Toreiz Itālijas ārlietu ministrs un Piecu zvaigžņu kustības līderis Luidži Di Maio sacīja, ka otra tilta sabrukšana tikai vēlreiz apliecina, ka apsaimniekotājiem, kuri nepilda savus pienākumus, būtu jāatņem darbības licence.
Tomēr eksperti norāda, ka Itālijas tilti un ceļi atrodas visai bēdīgā stāvoklī un būtu pienācis laiks tos rekonstruēt. Bet zemās ekonomikas izaugsmes un lielu parādu dēļ Itālijas valdībai šobrīd nav līdzekļu apjomīgām investīcijām infrastruktūrā.