"Iepriekšējā sistēmā šādās skolās tika pasniegta matemātika meitenēm, fizika meitenēm un tā tālāk. Mēs gribējām to mainīt, jo izglītības programma kļūst pievilcīgāka tad, kad šie dabaszinātņu priekšmeti un svešvalodas tiek pasniegtas tikpat labi kā zēniem," stāsta skolas direktore Marija Etla.
Viņa kopā ar bijušo skolas vadītāju kardināli mainīja izglītības modeli.
Tagad tā ir atvērta gan meitenēm, gan zēniem, un liels uzsvars tiek likts uz to, lai iedrošinātu meitenes izvēlēties tādu profesiju, kur parasti ir maz sieviešu. Viena no tādām jomām ir datorprogrammēšana un IT.
Eiropas Dzimumu līdztiesības institūta apkopotā statistika liecina, ka vairumā Eiropas valstu pusaudzes neizrāda gandrīz nekādu interesi par karjeru IT jomā. Savukārt starp zēniem šādas profesijas izvēli apsver no 3% līdz 15%.
Skolotāja Ulrike Cvingere stāsta, ka, lai ieinteresētu abu dzimumu jauniešus apgūt eksaktās zinātnes, skola ir izveidojusi sadarbību ar Vīnes Tehnisko universitāti.
"Mūsu skolēni vienu dienu nedēļā var pavadīt universitātē. Līdz ar to jau 14 gadu vecumā viņi tiek uzlūkoti kā augstskolas studenti. Viņi var izmantot universitātes bibliotēku un visas laboratorijas. Viņiem pat ir studentu apliecība. Jauniešiem tas ļoti patīk. Tur ir forša vide, apkārt ir pieaugušāki studenti, kā arī ļoti labi pasniedzēji, kas tiešām zina, kā labi pasniegt eksaktos priekšmetus, izmantojot mūsdienīgākās metodes," norāda Cvingere.
Un tas nebūt nav viss. Skolas vadība ir pārliecināta, ka ir aktīvi jāstrādā arī ar sabiedrībā valdošajiem stereotipiem par to, kas ir sieviešu un vīriešu profesijas.
"Visos priekšmetos mēs tā vai citādi mēģinām iekļaut dzimumu aspektu. Mēs lietojam valodu, kas neatražo dzimumu stereotipus, mums ir daudz diskusiju par dzimumu vienlīdzības jautājumiem pilnīgi visos priekšmetos. Pat grāmatvedības nodarbībās ir iespējams iekļaut dzimumu līdztiesības aspektus. Piemēram, mācot algu aprēķināšanu, mēs varam apspriest arī ienākumu plaisu starp vīriešiem un sievietēm. Līdzīgi var rīkoties arī uzņēmējdarbības klasēs vai ekonomikas nodarbībās. Tā kā ir daudz dažādu priekšmetu, kur var iekļaut dzimumu līdztiesības jautājumus," saka Cvingere.
Eiropas Savienības statistika liecina, ka atalgojuma plaisa starp vīriešiem un sievietēm vidēji ir 16%. Un situācija gadiem gandrīz nemainās.
Eiropas Dzimumu līdztiesības institūta pētnieki norāda, ka viens no iemesliem tam, ka sievietes saņem zemāku atalgojumu, ir viņu trūkums labi apmaksātās profesijās. Daudzas no tām ir saistītas ar eksaktām zinātnēm, kur sieviešu īpatsvars ir tikai 14%.
Strādāt ar sabiedrībā valdošajiem stereotipiem nav vienkārši arī Austrijā. Galu galā, tā ir visai konservatīva katoļu valsts. Tomēr skolas direktore Etla saka, ka meiteņu vecāki pārsvarā ir ļoti atbalstoši.
"Manuprāt, meiteņu vecāki ir ļoti lepni par viņu sasniegumiem, par to, ka viņu meitām tik labi sokas matemātikā, svešvalodās un citos priekšmetos. Viņi saprot un atbalsta mūsu mērķi panākt, lai šiem bērniem būtu laba karjera un viņi spētu sasniegt pēc iespējas augstākus amatus," stāsta Etla.
Bet sūdzības lielākoties nāk no zēnu mātēm.
"Zēni pirms nokļūšanas mūsu skolā lielākoties nav dzīvojuši vienlīdzīgo iespēju vidē. Tas viņiem ir kaut kas jauns. Un viņi negrib zaudēt zināmas privilēģijas.
Tādēļ mēs vienmēr liekam lielu uzsvaru uz darbu ar vecākiem, lai viņi saprastu, ko mēs patiesībā darām. Lai viņi zinātu, ka mēs nemēģinām apspiest viņu mazos zēnus, bet gan gribam sagatavot viņus dzīvei līdztiesīgā sabiedrībā," norāda skolas direktore.
Pašlaik Hertas Firnbergas biznesa un tūrisma skola ir viena no labākajām arodskolām Austrijā. Iespējams, arī tas ir iemesls, kādēļ šī skola var atļauties izaicināt valdošos priekšstatus un cīnīties par līdztiesīgas sabiedrības veidošanu.