Hidžārbija – slavenā lelle musulmanietes tērpā

Vairākās valstīs diskutē par islāmticīgu sieviešu apģērbu, kas aizklāj konkrētas ķermeņa daļas. Tas dažviet tiek skatīts ar aizdomām. Arī Latvijā ir ierosināts sabiedriskās vietās aizliegt nēsāt seju aizsedzošu apģērbu.

Modes pasaulē savu vietu nostiprina hidžābs - atturīgs aizsedzošs apģērbs, ko musulmanietes valkā ārpus mājām un tādu vīriešu klātbūtnē, kuri viņām nav tuvi radinieki. Tas ir lakats vai šalle, kas nosedz galvu, kakla daļu un plecus. Nēsājot šādu apģērba gabalu, ir jābūt nosegtam arī visam pārējam ķermenim. Hidžābs simbolizē pieticību un sieviešu fizisku nošķiršanu no vīriešiem publiskās vietās.

Pagājušā gada decembrī nigēriete Hanīfaha Adama izveidoja „Instagram” kontu, kurā ievietoja bildes ar Bārbijas lelli, kurā valkā hidžābu ar pieticīgu apģērba komplektu. Viņas ideja bija radīt Bārbiju, kurā valkā islāma modi. Kontu viņa nosauca par Hidžārbiju. Pāris mēnešu laikā konts piesaistīja 37 tūkstošus sekotāju. Hanīfaha veido arī savu modes blogu.

 

Pirmo reizi lelle Bārbija parādījās 1959. gadā kā blondīne un brunete. Pirmo tumšādaino Bārbiju izveidoja pēc deviņiem gadiem. Pasaules kultūras kolekcijā ir arī Bārbijas indiāņu, aziātu un inuītu versijas. Taču līdz šim neviena no Bārbijas versijām nav atspoguļojusi musulmaņu modi. Tā kā ar šīm lellēm bieži vien spēlējas bērni, ir izveidota arī multiplikācijas filma.

Hanīfaha stāsta, ka iepriekš nebija redzējusi lelli, kas valkātu hidžābu. Viņa norāda, ka hidžābs ir ticības apliecinājums, nevis modes lieta. Tomēr Hanīfaha vēlas apvienot abus. Viņa uzskata, ka musulmaņu sievietes var palikt uzticīgas savai reliģijai un valkāt rakstainu vai krāsainu hidžābu, kas pieskaņots pārējam apģērbam.

Šis nav pirmais mēģinājums ievietot hidžābu modes žurnālu lappusēs. Septembra beigās kompānija „H&M” publicēja reklāmu, kurā modele valkāja hidžābu. Marija Idrissi ir modes zīmola pirmā musulmaņu modele. Viņa stāsta, ka ir svarīgi modes pasaulē iekļaut arī musulmaņu modeles:

“Es domāju, ka musulmaņu sievietēm ir jāparāda, ka mēs par sevi rūpējamies, jo, šķiet, liela daļa pasaules domā, ka mēs esam nevērīgas, tāpēc ka mēs aizklājam matus, bet tā nav. Tā ir daļa no mūsu reliģijas — par sevi parūpēties. ”

Janvāra sākumā „Dolce&Gabbana” laida klajā veselu kolekciju ar hidžāba šallēm, padarot to par augstās modes apģērba gabalu.

Visā pasaulē ik gadu musulmaņi tērē ap 266 miljardus dolāru apģērbam un apaviem. Tas ir vairāk nekā iztērē japāņi un itāļi kopā. Turklāt izdevumi katru gadu pieaug.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt