Dienas ziņas

Dienas ziņas

Dienas ziņas

Dienas ziņas

«Facebook» slēdz «Sputņik» propagandas lapas

«Facebook» slēdzis simtiem ar «Sputnik» saistītu lapu un kontu, tostarp Baltijas valstīs

Sociālais tīkls "Facebook" ceturtdien paziņoja, ka slēdzis vairākus simtus lapu un kontu, kas bijuši saistīti ar Krievijas propagandas mediju "Sputnik" un darbojušies Baltijas valstīs, Centrālajā un Austrumeiropā, Kaukāzā un Vidusāzijā, vēsta ziņu aģentūra BNS.

"Šodien mēs dzēsām 364 "Facebook" lapas un kontus par iesaistīšanos koordinētās neautentiskās darbībās kā daļai no tīkla, kas radies Krievijā un darbojās Baltijas valstīs, Vidusāzijā, kā arī Centrālās un Austrumeiropas valstīs," teikts "Facebook" paziņojumā.

No tām Latvijā darbojās 14 lapas ar kopējo auditoriju virs 40 000 lietotāju. Sešas lapas vēstīja par tūrismu, četras par Latvijas un Krievijas notikumiem, pa vienai - par medicīnu, sportu un ēdienu. Slēgta arī Rīgas mēram Nilam Ušakovam ("Saskaņa") veltītā lapa "Očki Ušakova" jeb "Ušakova brilles".

Dzēsto lapu un kontu veidotāji centās radīt iespaidu, ka ''šīs lapas un konti ir neatkarīgi, tomēr pēc tam, kad bija piesaistīta "Facebook" lietotāju uzmanība, izplatīja informāciju ar konkrētas ievirzes saturu, tostarp par noskaņojumu pret NATO".

"Mēs konstatējām, ka šīs lapas un konti īstenībā ir saistīti ar "Sputnik" darbiniekiem," žurnālistiem sacīja par kiberdrošības politiku atbildīgā "Facebook" amatpersona Nataniels Gleihers.

Baltijas valstīs, Centrālajā un Austrumeiropā, Kaukāzā un Vidusāzijā "Facebook" slēdzis 289 lapas un 75 kontus. Šīm lapām un kontiem bija 790 000 sekotāju, bet izdevumi par reklāmu bija 135 000 ASV dolāru (apmēram 120 000 eiro).

"Facebook" nav sniedzis informāciju, cik lapu un kontu slēgts katrā valstī.

"Facebook" paziņojumā teikts, ka "lapu administratori un kontu īpašnieki sākumā radīja iespaidu, ka tās ir neatkarīgas ziņu lapas vai vispārējo interešu lapas par tādiem tematiem kā laikapstākļi, ceļojumi, sports, ekonomika vai politiķi Rumānijā, Latvijā, Igaunijā, Lietuvā, Armēnijā, Azerbaidžānā, Gruzijā, Tadžikistānā, Uzbekistānā, Kazahstānā, Moldovā, Krievijā un Kirgizstānā".

"Par spīti tam, ka tika sniegti maldīgi dati par identitāti, mēs konstatējām, ka šīs lapas un konti bija saistīti ar Maskavā bāzēto ziņu aģentūru "Sputnik" un ka dažās lapās bieži tika ievietota informācija par tādiem tematiem kā pret NATO vērsts noskaņojums, protesta kustības un cīņa pret korupciju," sacīts paziņojumā.

Atbildot uz ziņu aģentūras BNS jautājumu, vai ir pazīmes, ka ar dažu šo lapu palīdzību mēģināts ietekmēt maijā Lietuvā gaidāmās prezidenta vēlēšanas, Gleihers sacīja: "Tādā laikā, kad tuvojas vēlēšanas, notiek zināma "pārklāšanās" ar tematiem, par kuriem runā priekšvēlēšanu diskusijās."

"Taču šīs ir plašākas operācijas. Ja runā konkrēti par "Sputnik" operāciju, kas turpinājās ilgāku laiku, šīs ir plašākas kampaņas," piebilda Gleihers.

Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "De facto" jau vēstīja, ka "Sputnik" materiālus Latvijā izplata savstarpēji saistītu anonīmu "Facebook" lapu tīkls. LTV izpētīja, ka vairākas šādas anonīmas izklaides lapas starp jokiem, uzmundrinošiem citātiem un dabasskatiem mēdz iespraust arī saites uz rakstiem. Un tās visas ved pie viena avota – Krievijas valsts aģentūras "Sputnik". Tādējādi šie it kā "dzīvesstila portāli" paslepus izplata Kremļa propagandu.

Pēc šī sižeta pie viltus lapu izpētes ķērās arī digitālās izpētes laboratorijas "DFR Lab" pētnieki.

"Pētījums radās pateicoties LTV raidījumam "De facto". Žurnālisti mūs informēja par četrām lapām, un kopā mēs spējām paplašināt šo četru lapu tīklu līdz septiņu vai astoņu lapu tīklam. Mēs par to paziņojām "Facebook", un izrādījās, ka arī viņi paralēli pamanījuši šo tīklu un tas patiesībā izrādījās daudz lielāks, nekā sākumā domājām," stāstīja "DFR Lab" pētniece Nika Aleksejeva.

Šis tīkls esot radies Krievijā, bet mērķēts lietotājiem citās valstīs. Kaut arī lapu administratori centušies slēpt savu identitāti zem viltus profiliem, "Facebook" guvis pārliecību, ka vairums no viņiem saistīti ar Krievijas ziņu aģentūru "Sputņik".

Pagājušā gada novembrī intervijā raidījumam "De facto" "Sputnik Latvija" redaktors Valentīns Rožencovs apstiprināja, ka izmanto šādu "Facebook" lapu tīklu sava satura popularizēšanai. Tagad viņš sarunai ar televīziju nepiekrita. Savukārt "Sputnik" preses dienests izplatīja kodolīgu komentāru:

"Šis lēmums ir acīmredzami politiskas dabas un praktiski uzskatāms par cenzūru - septiņas lapas, kas pieder mūsu pārstāvniecībām kaimiņvalstīs, ir bloķētas. "Sputnik" redakcijas nodarbojas ar ziņām un dara to labi. Ja šī bloķēšana ir "Facebook" vienīgā reakcija uz mediju darba kvalitāti, tad mums nav ko piebilst - viss tāpat ir skaidrs."

    Pasaulē
    Ziņas
    Jaunākie
    Interesanti