ES vēlas būtiski palielināt dzelzceļa lomu cilvēku un kravu pārvadājumos

Līdz 2050. gadam transporta jomā CO2 izmešiem būtu jāsarūk par 90%. Šādu ambiciozu mērķi nesen izvirzīja Eiropas Komisija. Transports visā Eiropā, tostarp mūsu valstī, ir diezgan nozīmīgs vides piesārņojuma avots. Tāpēc nākamajos gados ir paredzēts jūtami palielināt dzelzceļa lomu cilvēku un kravu pārvadājumos, kā arī padarīt pieejamākus elektromobiļus un popularizēt riteņbraukšanu.

ES vēlas būtiski palielināt dzelzceļa lomu cilvēku un kravu pārvadājumosArtrjoms Konohovs

Vilcieniem vajadzētu kļūt par galveno sabiedriskā transporta veidu, ja brauciena attālums ir īsāks par 500 kilometriem (km). Tas ir viens no mērķiem, ko Eiropas Komisija izvirzīja jaunajā transporta stratēģijā. Pa dzelzceļu būtu jāpārvadā arī vairāk kravu, jo vilcieni, it sevišķi elektriskie, ir viens no „zaļākajiem” transporta veidiem.

Lai sasniegtu šo mērķi, Eiropas Komisija plāno novirzīt Eiropas Savienības fondu līdzekļus ātrgaitas dzelzceļa līniju būvniecībai. Līdz 2030. gadam Eiropā ir jābūt divreiz lielākam ātrgaitas dzelzceļa līniju garumam nekā pašreiz. Te savu lomu spēlēs arī projekts „Rail Baltica”, kas savienos Tallinu, Rīgu, Kauņu un Varšavu.

Eiropas Komisijas priekšsēdētājas izpildvietnieks Franss Timmermanss atzina, ka vajadzība pēc pārvietošanās un transporta nākotnē tikai pieaugs. Tādēļ padarīt šo nozari "zaļāku" nemaz nav tik vienkārši.

"Galvenais izaicinājums mums ir, no vienas puses, apmierināt eiropiešu vajadzību pēc pārvietošanās un, no otras puses, samazināt CO2 emisijas.

Tam nepieciešama visaptveroša pieeja, kurā ņemts vērā viss, kas saistīts ar nepieciešamību pēc transporta,” sacīja Timmermanss.

Jau tagad dažas aviokompānijas piedāvā apvienot vienā biļetē braucienu ar lidmašīnu un vilcienu. Šādu pakalpojumu nodrošina, piemēram, „Air France” un „KLM”.

Nākotnē līdzīgiem risinājumiem vajadzētu kļūt arvien izplatītākiem, uzskata Timmermanss.

"Ir tikko beidzies siltākais novembris meteoroloģisko novērojumu vēsturē. Tas vēlreiz pierāda, cik svarīgi ir turpināt cīnīties ar klimata krīzi. Transports ir viena no nozarēm, kur jāpieliek lielākas pūles, jo emisijas šajā jomā pieaug. Lai 2050.gadā sasniegtu klimatneitralitāti, mums jāatrod veids, kā samazināt emisijas šajā nozarē,” sacīja Timmermans.

Transporta komisāre Adina Valeana uzskata, ka moderno tehnoloģiju ieviešana palīdzēs padarīt transporta sistēmu efektīvāku un ērtāku. Piemēram, pasažieriem vajadzētu būt iespējai vienā vietā iegādāties biļetes dažādiem transporta veidiem no dažādiem uzņēmumiem. Līdz šim apvienot vienā biļetē braucienu, piemēram, ar vilcienu un ar prāmi gandrīz nav iespējams.

"Es vēlos skaidri pateikt, ka visiem transporta veidiem ir sava vieta mūsu transporta sistēmā. Tie savieno mūsu pilsētas, ciematus un salas un turpinās to darīt arī nākotnē. Bet katram no šiem transporta veidiem ir pienākums pielāgoties nākotnei, ieviešot jaunas digitālās un viedās tehnoloģijas, lai mūsu transporta sistēma būtu gatava rītdienai,” norādīja Valeana.

Tāpat līdz 2030. gadam plānots palielināt elektrisko transportlīdzekļu skaitu uz Eiropas ceļiem līdz 30 miljoniem. Savukārt no 2035. gada vajadzētu būt pieejamiem jauniem kuģiem un lidmašīnām, kas nerada kaitīgas CO2 emisijas.

Eiropas patērētāju organizācija BEUC paziņojumā presei apsveica Eiropas Komisijas ierosinājumu un akcentēja nepieciešamību padarīt elektrisko automašīnu akumulatoru uzlādēšanu ne tikai izplatītāku, bet arī vienkāršāku un saprotamāku.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt