Sadaļas Sadaļas

ES autobusu pasažieriem būs līdzīgas tiesības kā aviopārvadājumos

No piektdienas, 1.marta, autobusu pasažieri Eiropas Savienībā (ES) reisu atcelšanas vai kavēšanās gadījumā var rēķināties ar līdzīgām tiesībām, kādas jau bauda gaisa, dzelzceļa un ūdensceļu transporta pasažieri, informēja Eiropas Kimisijas (EK) pārstāvniecībā Latvijā.

Piektdien stājas spēkā regula par autobusu pasažieru tiesībām. Tā nosaka pasažieru pamattiesības, bet autobusu transporta uzņēmumiem un autoostu pārvaldītājiem paredz vairākus pienākumus, kas saistīti ar atbildību pret pasažieriem.

Eiropas Komisijas priekšsēdētāja vietnieks, atbildīgais transporta politikas jautājumos Sīms Kallass norādīja: "Mēs esam turējuši doto vārdu — līdz ar šo regulu ES pasažieru tiesības attiecas arī uz autobusu transportu. ES ir kļuvusi par pirmo vietu pasaulē, kur visiem transporta veidiem ir noteikts pilnīgs pasažieru tiesību kopums."

Jaunās tiesības ietver virkni aspektus. Tostarp aizliegumu diskriminēt pēc tautības, nosakot atšķirīgus tarifus vai citus atšķirīgus līguma nosacījumus, un  aizliegums diskriminēt personas ar invaliditāti un personas ar ierobežotām pārvietošanās spējām. Konkrētāk, gan noteiktās autoostās, gan autobusos šīm personām ir jāsniedz bezmaksas palīdzība, kā arī finansiāla kompensācija par pārvietošanās palīgierīču nozaudēšanu vai bojājumiem.

Regula paredz atbilstīgas un viegli pieejamas informācijas sniegšanu visiem pasažieriem pirms brauciena un tā laikā, kā arī vispārīgas informācijas par pasažieru tiesībām sniegšana autoostās un internetā.

Autobusu pasažieriem būs jānodrošina biļetes pilnas cenas atlīdzināšana vai maršruta maiņas piedāvāšana, ja rezervēto vietu skaits pārsniedz pieejamo vietu skaitu, brauciens tiek atcelts vai sākas vairāk nekā divas stundas vēlāk par paredzēto atiešanas laiku (šis noteikums attiecas tikai uz braucieniem, kuru attālums pārsniedz 250 km). Kompensācija 50 % biļetes cenas apmērā papildus biļetes pilnas cenas atlīdzināšanai paredzēta par to, ka rezervēto vietu skaits pārsniedz pieejamo vietu skaitu, brauciens tiek atcelts vai sākas vairāk nekā divas stundas vēlāk par paredzēto atiešanas laiku, ja autobusu transporta uzņēmums pasažierim nepiedāvā tiesības izvēlēties starp biļetes cenas atlīdzināšanu un maršruta maiņu (šis noteikums attiecas tikai uz braucieniem, kuru attālums pārsniedz 250 km).

Tāpat regula paredz pietiekamu palīdzība (uzkodas, maltītes, atspirdzinājumi un vajadzības gadījumā arī izmitināšana), ja brauciens tiek atcelts vai kavējas vairāk par 90 minūtēm gadījumos, kad brauciena ilgums pārsniedz trīs stundas (šis noteikums attiecas tikai uz braucieniem, kuru attālums pārsniedz 250 km).

Paredzēta arī kompensācija nāves, miesas bojājumu un bagāžas nozaudēšanas vai bojājumu gadījumā, ja iemesls ir ceļu satiksmes negadījums.

Autobusu transporta uzņēmumam jābūt izveidotam sūdzību izskatīšanas mehānisms, kas ir pieejams visiem pasažieriem.

Kā norādīja EK Līdz brīdim, kad Eiropas Komisija pirms pieciem gadiem nolēma iesniegt priekšlikumu par autobusu pasažieru tiesībām, šajā jomā nebija ne starptautiska nolīguma, kas būtu piemērojams lielākajā daļā dalībvalstu, ne ES tiesību aktu, kas noteiktu vispārējas tiesības attiecībā uz šo transporta veidu.

Autobusu pasažieru tiesību regulas pieņemšana 2011. gadā noslēdza ES līmeņa tiesiskā regulējuma izveidi visu transporta veidu lietotājiem. Pašlaik ES ir pirmā integrētā pasažieru tiesību teritorija pasaulē — pasažieri, kas ceļo ES teritorijā, tiek aizsargāti neatkarīgi no tā, vai viņi izmanto gaisa, dzelzceļa, ūdensceļu vai autobusu transportu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt