Eiropas dīzeļa automašīnu industrijā ir liela atšķirība starpība starp laboratoriskajiem pētījumiem par izmešiem un faktiskajām emisijām braukšanas apstākļos. Eiropas Komisija nākusi ar priekšlikumu, ka jāievieš emisiju pārbaudes uz ceļa, nevis laboratoriskajos apstākļos.
Kariņš uzskata, ka Eiropas Savienībā jāievieš kontroles sistēma, kas varētu nodrošināt to, lai tiktu samazināti ne tikai siltumnīcefektu radoši, bet arī cilvēkam kaitīgie izmeši. Tieši šīs emisijas parādās ne tika daudz laboratorijā, bet braucošai mašīnai uz ceļa.
Jau pērn Eiropas Parlaments izveidoja izmeklēšanas komiteju saistībā ar Vācijas autobūves kompānijas “Volkswagen” izmešu skandālu. Viens no komitejas dalībniekiem Kariņš stāsta, ka tajā pētīs, kāda bijusi Eiropas Komisijas un dalībvalstu loma šajā jautājumā, kā arī iespējamos uzlabojumus. Viņaprāt, mērķis, no vienas puses, panākt saprātīgāku misiju kontroli, bet no otras puses, lai auto industrija Eiropā paliek un attīstās.
EP deputāts norāda, ka pašlaik auto ražotāji ASV un Eiropas tirgum ražo atšķirīga tipa automašīnas: “ASV auto emisiju standarti ir daudz stingrāki (..), un izrādās – Eiropas ražotāji Amerikā to var sasniegt. Tātad tas nav fiziski neiespējami sasniegt augstākus emisijas standartus. ASV ir tikai viens pārvaldes iestāde, kas no politikas un no industrijas ir pavisam neatkarīga, bet ES ir cita situācija.”
Viņaprāt, šī situācija ir jāmaina, bet pakāpeniski, lai negatīvi neietekmētu auto industriju. Tas būtiski būtu arī Latvijai, jo šeit tiek ražotas dažādas detaļas automašīnām.
Tāpēc viņš bažīgs par kreisi noskaņoto politisko spēku centieniem “uzbrukt industrijai kā tādai, nedomājot par negatīvām sekām”. “Mēs gribam kavēt visus, kuri uzskata, ka šajā komitejā jāveicina raganu medības,” saka Kariņš.
Vēstīts, ka "Volkswagen" atzina - 11 miljoni tās ražoto automašīnu ar dīzeļa dzinēju ir aprīkotas ar krāpniecisku programmatūru. Tā ļauj ieslēgt izplūdes gāžu kontroles ierīces pārbaudes laikā. Savukārt ikdienas braukšanas apstākļos izmešu kontrole netiek veikta, un radītais piesārņojums var būtiski pārkāpt pieļaujamās normas.
Koncerns paziņoja par plāniem atsaukt 8,5 miljonus automašīnu visās ES dalībvalstīs. Pēc auto tirgotāju aplēsēm, Latvijā ir aptuveni 7000 VW, “Audi” un “Škoda” auto, kuriem ir riska grupas dzinēji - ražoti pēc 2009.gada . Kopumā riska grupā Latvijā ir līdz pat 17 500 spēkratu, kurus varētu skart “Volkswagen” skandāls.