Eksperti: «Germanwings» lidmašīnas vecums nevarētu būt iemesls katastrofai

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Otrdien notikusī Vācijas aviosabiedrības „Germanwings” lidmašīna katastrofa Francijas Alpu dienvidos nevarētu būt saistāma ar lidaparāta vecumu, intervijā „Pieci.lv” sacīja transporta jomas eksperts Tālis Linkaits. Līdzīgu viedokli Latvijas Televīzijai pauž arī Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs.

Francijā avarējušās vidējo un tuvo rādiusu pasažieru lidmašīnas A320 ražošanu Eiropas avioindustrijas milzis “Aerbus” uzsāka pagājušā gadsimta astoņdesmitajos gados. Pirmo reizi to savā flotē 1988.gadā iekļāva Francijas lidsabiedrība “Air France”.

Eksperti vēl aizvien  pārliecināti - šī lidmašīna ir soli priekšā tās ASV analogam “Boeing 737”, kura projekts izstrādāts pagājušā gadsimta sešdesmito gadu nogalē. Eiropiešu atbilde slēpusies daudz precīzākā datorizētā lidojumu vadībā.

Lai arī Francijā avarējusī lidmašīna būvēta 1991.gadā, teikt, ka lidmašīna būtu nederīga lidošanai nevar. „Jo vecāka ir lidmašīna, jo gadiem ejot arvien vairāk veicami tehniskie darbi un komponenti maināmi. Tās drīzāk morāli noveco, kad pārstāj ekspluatēt, nekā apdraud lidojuma drošību,” saka Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs.

Arī Linkaits apšauba, ka traģiskā avārija būtu saistīta ar lidmašīnas vecumu, jo „lidmašīnām galvenais nav to vecums, bet savlaicīga, kārtīga tehniskā apkope”.

„Acīmredzot notikusi kāda tehniska vai cilvēciska ārkārtas situācija un piloti tajā nav spējuši pareizi reaģēt,” saka Linkaits.

Lai skatītu šo resursu, mums ir nepieciešama jūsu piekrišana sīkdatnēm.

Šobrīd visā pasaulē lido vairāk nekā 6000 šīs sērijas lidmašīnu. Astoņas no tām reģistrētas Latvijā. Arī to ražošana nav apstājusies. Teju 30 ekspluatācijas gados kopumā fiksēti 60 negadījumi, kuros bojā gājuši 789 cilvēki. Aviācijas eksperti gan norāda - šo gadījumu skaits attiecībā pret veiksmīgajiem lidojumiem sastāda tikai 0,39%. 

Fakts, ka lidmašīnu izmantojusi zemo cenu aviokompānija, neliecina, par tās centieniem ekonomēt uz pasažieru drošību. Lai gan „Germanwings” tiek dēvēta par zemo cenu aviokompāniju, eksperts saka, ka tā noteikti „nav no tām lētākajām”. Turklāt tehniskās un drošības prasības visām aviokompānijām Eiropas Savienībā ir vienādas un tās tiek stingri kontrolētas.

Arī Gorodcovs skaidro, ka  zemo cenu aviokompāniju lidmašīnas mēdz būt pat jaunākas: „r pat gadījumi, kur notiek pilnīgi otrādi. Ir zem cenu aviokompānijām tas finasēšānas modelis ir tāds, kur tās spēj pasūtīt un iepirkt lielu daudzumu lidaparātu vienlaicīgi. Viņiem tā filozofija ir balstīta uz to, ka viņi ekspluatē lidmašīnas līdz pirmajai nopietnai apkopei un tālāk dod tās ekspluatēt nopietnajām aviokompānijām,” skaidro Gorodcovs.

Aviokompāniju „Lufthansa” Linkaits raksturo kā vienu no viskārtīgākajām un nopietnākajām kompānijām. Konkrētā lidmašīna visu tās darba laiku atradusies tieši šīs aviokompānijas īpašumā un pēc tam nodota „Germanwings” darbībai. Abām aviokompānijām ir kopīgas apkopes struktūrvienības un vadība. „Dalījums „Lufthansa” un „Germanwings” ir tikai juridisks veids, kādā veidā nodrošināt zemākas izmaksas konkrētajos pārvadājumus,” skaidro Linkaits.

Turklāt „Lufthansa” kopš 1993.gada nav bijuši būtiski incidenti. „Aviācija ir tomēr viens no drošākajiem pārvietošanās veidiem,” norāda Linkaits, skaidrojot, ka ik minūti lidmašīnas pārvadā pasažierus, bet negadījumi notiek reti. 

Jau ziņots, ka otrdienas priekšpusdienā Francijas Alpu dienvidos ir nokritusi Vācijas aviosabiedrības „Germanwings” lidmašīna. Lidmašīna „An Airbus 320” bijusi ceļā no Barselonas uz Diseldorfu.

Avarējušajā lidmašīnā bija 144 pasažieri un seši apkalpes locekļi. Tiek ziņots, ka pasažieru vidū bija divi bērni jaunāki par diviem gadiem, kā arī 16 skolēni un skolotājs.

Lidmašīnas kapteinis jau vairāk nekā desmit gadus lidojis ar “Lufthansa” un  “Germanwings” lidmašīnām, vēsta "Deutsche Welle”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti