Eksperti cer – Suecas kanālā uz sēkļa uzskrējušo kuģi varētu atbrīvot nākamnedēļ

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Jau vairākas dienas turpinās mēģinājumi atbrīvot konteineru kuģi “Ever Given”, kas aizšķērsojis Suecas kanālu, gandrīz pilnībā paralizējot kuģu satiksmi starp Āziju un Eiropu. Kuģa īpašnieki un kanāla vadība pauž cerību, ka šajā nedēļas nogalē kuģi tomēr izdosies atbrīvot, taču atsevišķi skeptiķi prognozē, ka glābšanas darbi var turpināties vēl vairākas dienas vai nedēļas. 

Kā sestdien paziņojis Suecas kanāla pārvaldes vadītājs Osama Rabie, liela daļa vainas par šo avāriju ir uzveļama 20 metru sekundē spēcīgajam vējam, kā arī smilšu vētrai, kas apgrūtinājusi redzamību. Taču vienlaicīgi viņš uzsver, ka noteikti savu lomu ir spēlējis arī cilvēciskais faktors vai tehniskas problēmas. Pašlaik galvenais uzdevums ir atbrīvot kuģošanas ceļu un optimistiskākās prognozes sola to panākt jau līdz svētdienas vakaram.

Eksperti cer – Suecas kanālā uz sēkļa uzskrējušo kuģi varētu atbrīvot nākamnedēļ
00:00 / 02:44
Lejuplādēt

Kā intervijā televīzijas kanālam CNBC norādījis kapteinis Morgans Makmanuss, kurš pats vairākkārt vadījis kravas kuģus cauri Suecas kanālam, par spīti ārējiem apstākļiem galvenā atbildība vienmēr gulstas uz kapteiņa pleciem. Vai kuģi izdosies atbrīvot solītajā laikā, kapteinis gan nevēlas prognozēt.

“Ir ļoti grūti teikt. Ja paskatās uz attēliem, ir redzams, cik ļoti kuģa priekšgals ir ieurbies krastā. Tas ir milzīgs zemes apjoms, no kura jāmēģina tikt vaļā. Paisuma straumes nodrošina nedaudz augstāku ūdens līmeni, taču manuprāt, glābēji ir noraizējušies arī par to, cik lielu spiedienu uz kuģi drīkst izdarīt velkoņi, lai izkustinātu to no vietas, nenodarot bojājumus kuģa konstrukcijai un līdz ar to arī stabilitātei,” norādīja Makmanuss. 

Nīderlandiešu kuģu glābšanas kompānija “Smit Salvage”, kas veic “Ever Given” atbrīvošanas darbus, paziņojusi, ka ar pašlaik uz vietas pieejamo tehniku daudz reālāka kuģa atbrīvošana ir nākamās nedēļas sākumā. Pēc kompānijas aprēķiniem, pašlaik no kuģa apakšas ir jāizrok aptuveni 15 līdz 20 tūkstoši tonnu grunts un tas nozīmē ierakšanos aptuveni 12 līdz 16 metru dziļumā. Pašlaik krastā tiekot novietots ceļamkrāns, kas ļaus no kuģa klāja nocelt vairākus simtus konteineru, tādējādi atvieglojot kuģa priekšgalu.

Tikmēr abos kanāla galos izveidojies pamatīgs kravas kuģu sastrēgums, vairāk nekā 320 kuģu gaidot iespēju šķērsot 193 kilometrus garo Suecas kanālu. Atsevišķu kuģošanas kompāniju vadība ir pieņēmusi lēmumu novirzīt kuģus apkārt Labās Cerības ragam Āfrikas galējos dienvidos. Šāds maršruts ir aptuveni 12 dienas garāks, nekā Suecas kanāla šķērsošana. 

Eksperti jau prognozē, ka katra nākamā Suecas kanāla blokādes diena nozīmēs cenu celšanos, piemēram degvielai, kā arī apgrūtinātu darbību dažādās rūpnīcās, piemēram, autobūves uzņēmumos, kas savlaicīgi nesaņem nepieciešamās rezerves daļas.

Pašlaik kuģa glābēji vislielākās cerības liek uz paisuma augstāko līmeni, kas sāksies svētdienas vakarā. Ja šajā laikā neizdosies atjaunot kuģa peldspēju, nākamais paisuma augstākais punkts gaidāms vien pēc pāris nedēļām un tas kuģa glābšanu varētu ievērojami sarežģīt.

KONTEKSTS:

400 metru garais konteinerkuģis “Ever Given” 23. marta rītā spēcīga vēja ietekmē uzskrēja uz sēkļa un diagonāli aizšķērsoja Suecas kanālu. Rezultātā ir bloķēta kuģu satiksme abos virzienos. Glābšanas darbu veicējiem, iespējams, būs vajadzīgas vairākas nedēļas, lai noceltu no sēkļa milzīgo kuģi, kas iesprūdis un aizšķērsojis Suecas kanālu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti