Eiropas TOP 3: Stopkrāns Ķīnas–ES investīciju līgumam, negodīgas konkurences apkarošana un ceļošanas ierobežojumi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Šonedēļ Eiropas notikumu visās trīs topa vietās esošie notikumi saistīti ar partneriem ārpus Eiropas Savienības (ES) robežām. Pirmkārt, ES un Ķīnas abpusēji noteikto sankciju dēļ nācies paziņot par investīciju līguma ratifikācijas procesa apturēšanu. Savukārt Eiropas Komisija šonedēļ pieņēma priekšlikumu regulai par ārvalstu subsīdijām, kuras mērķis ir neļaut citu valstu subsidētiem uzņēmumiem gūt Eiropā negodīgu priekšroku. Un Komisija šonedēļ arī rosinājusi mīkstināt ceļošanas ierobežojumus trešo valstu pilsoņiem.

ES aptur investīciju līguma ar Ķīnu ratifikāciju

Eiropas Top3: Stopkrāns Ķīnas–ES investīciju līgumam, negodīgas konkurences apkarošana un ceļošanas ierobežojumi
00:00 / 00:00
Lejuplādēt

“Kas attiecas uz Eiropas Savienības un Ķīnas investīciju līgumu, mūsu pamata naratīvs nav mainījies, un tas ir būtisks mūsu divpusējo attiecību elements. Tas palīdzēs mums rebalansēt mūsu asimetriskās ekonomiskās attiecības ar Ķīnu. Ir jaunas apņemšanās no Ķīnas, un ir jaunas apņemšanās no Eiropas Savienības.

Un šis ir tas, ko Eiropas kompānijas mums ir prasījušas vairākus gadus, ja runājam par godīgu piekļuvi un godīgiem noteikumiem, iesaistoties Ķīnas tirgū.

Tehniskais darbs ratifikācijas sagatavošanai turpinās. Tomēr ratifikācijas process nevar tikt atdalīts no dinamikas plašākās Eiropas Savienības un Ķīnas attiecībās. Šajā kontekstā Ķīnas atbildes sankcijas ir nepieņemamas, un nākamie soļi saistībā ar ratifikāciju būs atkarīgi no tā, kā situācija attīstīsies turpmāk,” sacīja Eiropas Komisijas viceprezidents Valdis Dombrovskis (“Jaunā Vienotība”), komentējot Eiropas Savienības investīciju līguma ar Ķīnu ratifikācijas apturēšanu.

Ratifikācija uz laiku apturēta, jo abas puses ir ieviesušas sankcijas un šādos apstākļos sarunu turpināšana neesot produktīva. Lai gan līgumam ir ne mazums kritiķu, arī Vācijas kanclere Angela Merkele pauda pārliecību, ka šīs līgums ir svarīgs, pat ja saspringtās attiecības sarežģī tā ratifikāciju.

Ķīnu nāksies piesaukt arī topa nākamajā tematā, un tam ievadu sniegs Eiropas Komisijas viceprezidents.

Negodīgas konkurences apkarošana

“Es domāju, ka stratēģija ir ļoti skaidra – mēs paliekam atvērti mūsu sadarbībai ar starptautiskajiem partneriem. Un, ja vēlamies risināt pašreizējos izaicinājumus, arī klimata pārmaiņas, kas ir globāls izaicinājums, mums jāsadarbojas ar globālajiem partneriem. Būtībā mēs sekojam šīs stratēģiskās autonomijas pieejai, skaidri pasakot, ka mēs joprojām būsim atvērti starptautiskajai sadarbībai, tirdzniecībai un investīcijām, bet tajā pašā laikā mēs kļūstam daudz pārliecinošāki savu tiesību un interešu aizstāvēšanā, kad redzam, ka atsevišķas valstis vai kompānijas nespēlē pēc noteikumiem. Tad mēs reaģējam multilateriāli, kad vien varam, un reaģējam autonomi, kad vien tas jādara,” pauda Dombrovskis.

Eiropas Komisija šonedēļ prezentēja atjaunināto Eiropas Savienības industriālo stratēģiju, kurā ieteikti pasākumi zaļās un digitālās pārejas paātrināšanai. Bet būtiski, ka komisija pieņēma arī priekšlikumu regulai par ārvalstu subsīdijām, kas kropļo vienoto tirgu.

Plānots, ka par svarīgu industriālās stratēģijas īstenošanas palīgu kļūs tieši šī regula, jo tā nodrošinās vienlīdzīgus konkurences apstākļus un veicinās vienotā tirgus taisnīgumu un konkurētspēju. Citiem vārdiem,

Komisija ir nākusi klajā ar jaunu likumprojektu, kas piešķirtu tai tiesības bloķēt valsts subsidēto uzņēmumu dalību Eiropas kompāniju pārpirkšanā vai arī konkursos uz dažādu pakalpojumu sniegšanu.

Ar to Eiropas Savienība vēlas pasargāt tās dalībvalstis no arvien aktīvākiem Ķīnas kompāniju mēģinājumiem iegūt ietekmi Eiropas tirgū.

Ceļošanas ierobežojumu pārskatīšana

Savukārt TOP 3 pēdējā tematā par Eiropas Komisijas vēlmi mīkstināt ceļošanas ierobežojumus trešo valstu pilsoņiem.

Ieceri skaidroja Eiropas Komisijas runasvīrs Adalbērs Jānzs: “Mēs piedāvājam atļaut ieceļot Eiropas Savienībā ne tikai personām no valstīm ar labu epidemioloģisko situāciju, bet arī visiem cilvēkiem, kuri ir saņēmuši Eiropas Savienībā apstiprinātas vakcīnas pēdējo ieteikto devu. Vēlāk to varētu attiecināt arī uz vakcīnām, kuras ir izgājušas Pasaules Veselības organizācijas ārkārtas lietošanas procesu. Papildus tam mēs piedāvājam palielināt arī kritērijus, pēc kuriem tiek noteiktas valstis, no kurām ieceļošana ir atļauta. Vienlaikus, rodoties jauniem koronavīrusa paveidiem, ir nepieciešams saglabāt modrību. Tādējādi kā pretspēku mēs piedāvājam ārkārtas bremžu mehānismu. Tas tiktu koordinēts Eiropas Savienības līmenī un ierobežotu šādu slimības variantu iekļūšanu Eiropā.

Tas arī ļautu dalībvalstīm rīkoties ātri un uz laiku ierobežot līdz minimumam visus ceļojumus no slimības skartajām valstīm līdz sanitāro piesardzības pasākumu ieviešanai.”

Pašlaik ceļotājiem tiek ieteikts uz Eiropas Savienību doties vien neatliekamu darba darīšanu dēļ. Taču vakcinācijas tempa kāpināšana un epidemioloģiskās situācijas uzlabošanās ļāvusi Eiropas Komisijai sākt pārskatīt ceļošanas ierobežojumus. No šāda soļa, nenoliedzami, varētu iegūt arī tūrisma sektorā strādājošie, kas smagi cietuši pandēmijas laikā un cerīgi lūkojas uz šo vasaru.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti