Eiropas Savienībā spriež, kā aizsargāt bērnus no neveselīgas pārtikas reklāmām

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Pieaugoša problēma visā Eiropas Savienībā (ES) ir bērnu un jauniešu liekais svars un aptaukošanās. Taču līdz šim ir maz darīts, lai cīnītos pret vienu no šīs problēmas cēloņiem – neveselīgas pārtikas un saldināto dzērienu reklāmām. Patērētāju un bērnu tiesību aizstāvji mudina ES stingri ierobežot šādas reklāmas, lai tās tik viegli nesasniegtu bērnus un jauniešus.

Eiropas Savienībā spriež, kā aizsargāt bērnus no neveselīgas pārtikas reklāmām
00:00 / 04:27
Lejuplādēt

Saskaņā ar Eiropas Komisijas (EK) jaunākajām aplēsēm ES katrs trešais bērns vecumā no sešiem līdz deviņiem gadiem cieš no liekā svara vai aptaukošanās, kas var būtiski palielināt risku saslimt ar diabētu, vēzi un sirds un asinsvadu slimībām.

Bērnu neveselīgos ēšanas paradumus lielā mērā ietekmē agresīvas reklāmas un mārketings. Bērni visā ES ik dienu televīzijā redz vairāk nekā četras saldinātu, treknu un sāļu pārtikas produktu reklāmas, liecina EK veikts pētījums.

Juriste Amandīna Garda, kura ir specializējusies patērētāju aizsardzības jautājumos, norāda, ka bez tradicionālajām televīzijas reklāmām ir vēl vairāki veidi, kā ietekmēt bērnu patēriņa uzvedību.

Bērniem adresēta reklāma var izpausties arī kā produktu izvietošana, piemēram, konkrēti zīmoli parādās filmās un seriālos, tie sponsorē populārus sporta pasākumus vai arī ir redzami tirdzniecības automātos skolās.

Reklāmdevējiem plašas iespējas sasniegt jauniešus sniedz digitālā vide, stāsta Garda: "Internetā ir pieejamas spēles, kurās reklamē dažādus produktus. Piemēram, ir spēle, kurā var uzklikšķināt uz "Oreo" cepumiem vai "Pringles" čipsiem. Ir arī sociālo mediju slavenības jeb influenceri, kuri ļoti bieži un ļoti neapdomīgi popularizē neveselīgu pārtiku.

Lai gan bērni saprot, ka influenceri reklamē neveselīgu pārtiku, pētījumi liecina, ka viņi tāpat ir gatavi patērēt šos produktus, jo uzticas šīm slavenībām."

Garda kopā ar citiem ekspertiem izstrādāja priekšlikumus ES direktīvai, kas aizsargātu bērnus no agresīvu neveselīgas pārtikas reklāmu kaitīgās ietekmes.

Iniciatīvu atbalsta Eiropas Sabiedrības veselības alianse (EPHA), Eiropas Patērētāju organizācija, Eiropas Vēža organizāciju asociācija un vēl 17 nevalstiskās organizācijas.

Direktīvas mērķis ir aptvert visus problēmas aspektus, sākot no audiovizuālajiem un digitālajiem medijiem līdz iepakojumam un pasākumu sponsorēšanai, skaidro EPHA pārstāvis Nikolajs Puškarevs: "Mēs aicinām pārtraukt neveselīgas pārtikas reklamēšanu laikā no pulksten 6.00 līdz 23.00 televīzijā un radio un pilnībā aizliegt tās digitālajos plašsaziņas līdzekļos, tostarp sociālajos medijos, video koplietošanas platformās un tā tālāk. Mēs arī aicinām neveselīgas pārtikas ražotājus pārtraukt sponsorēt tādus pārrobežu pasākumus, kā, piemēram, sporta sarīkojumus un festivālus. Mēs arī piedāvājam izbeigt izmantot tādus mārketinga paņēmienus, kas piesaista bērnu uzmanību neveselīgai pārtikai, piemēram, multfilmu varoņu izvietošanu uz iepakojuma, kā arī influenceru izmantošanu digitālajos medijos."

Direktīvas iniciatori uzskata, ka tā ir nepieciešama, jo līdz šim ES ir izvēlējusies aprobežoties ar pašregulācijas pieeju šai problēmai, bet tā neesot efektīva.

Eiropas Parlamenta (EP) deputāte no zaļo frakcijas Anna Kavacini, kura vada Iekšējā tirgus un patērētāju aizsardzības komiteju, piekrīt, ka bērni ir neaizsargāti pret agresīvām neveselīgas pārtikas reklāmām, tāpēc viņiem ir nepieciešama īpaša aizsardzība.

Politiķe uzskata, ka problēmas risināšanai ir dažādas iespējamās pieejas, sākot no labāka marķējuma līdz izglītošanai par reklāmu un beidzot ar regulējuma izstrādi.

"Manuprāt, ir ļoti svarīgi vairāk koncentrēties uz produktu marķēšanu. Piemēram, uz iepakojuma norādot, vai dzēriens vai uzkoda ir vai nav veselīga. Mums ir jārāda piemērs skolās, lai bērni skolās saņemtu veselīgu ēdienu un uzzinātu, kas ir veselīga pārtika. Taču, manuprāt, ir arī svarīgi, lai reklāmas, piemēram, bērniem, kuri ir jaunāki par 12 gadiem, būtu labāk regulētas, lai vairs nebūtu pieļaujamas ļoti agresīvas pieejas reklāmās," Kavacini sacīja ziņu aģentūrai "Euranet Plus".

Kavacini vadītā komiteja Iekšējā tirgus un patērētāju aizsardzības komiteja 23. novembrī atbalstīja ierosinājumu aizliegt digitālajām platformām apstrādāt nepilngadīgu personu datus komerciāliem nolūkiem, piemēram, mērķētām reklāmām.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti