Beļģijas Karaliskā flāmu teātra priekšā uzceltas teltis, kur gan teātra darbiniekiem, gan 50 brīvprātīgajiem skatītājiem jāveic ātrais tests, kas ir priekšnoteikums izrādei.
Šādus testus var nopirkt visās Beļģijas aptiekās. Bet šeit netiek pārbaudīta ātro testu lietderība. Te notiek gaisa kvalitātes pārbaude teātra izrādes laikā.
“Runa nav par ātrajiem testiem, bet par cilvēku klātbūtni telpā, sēdošā pasākumā ar labi vēdināmu telpu, kur jūs kontrolējat gaisa kvalitāti,” teica Beļģijas karaliskā flāmu teātra pārstāvis Merlins Erbūrs.
Nākamo divu mēnešu laikā ir plānoti apmēram trīsdesmit šādi pārbaudes pasākumi. Un visi cer uz vienu rezultātu – ka kultūra ir droša.
Līdzīgi – bet koncertu testa režīmā izmēģinājusi arī Barselona. Tajā piedalījās 4500 skatītāju maskās, kuri iepriekš testēti uz Covid – bet šis pasākums notika bez sociālās distancēšanās. Analizējot veselības datus, divu nedēļu laikā pēc pasākuma tika atklāti seši pozitīvi gadījumi starp cilvēkiem, kuri apmeklēja koncertu. Par četriem no šiem ir zināms, ka viņi inficējušies kaut kur citur, nevis koncertā.
“Jebkurā gadījumā, tur nenotika super-izplatīšana, daži gadījumi nebija pārsniegums. Un faktiski tos analizējot, pat nav pazīmju, kas liecinātu, ka koncerta laikā varēja būt pārnešanas risks,” pauda ārsts un Badalonas slimnīcas pētnieks Juzeps Marija Libre.
Koncerta organizētāji uzskata, ka vidēja lieluma kultūras pasākumus var rīkot bez sociālās distancēšanās.
Savukārt Florences opera ir izvēlējusies mazāk zinātnisku pieeju - itāļi ar gaisa kvalitātes mērīšanu nav aizrāvušies, toties ir nodrošinājuši sociālo distancēšanos – te cilvēki sēž tikai vienā rindā un tas pats arī zālē – starp katru skatītāju ir distance. Un tas pats ir arī uz skatuves – arī mākslinieki ievēro distanci un operas kaislības un mīlas ainas tiek izdziedādas, bet ne izspēlētas.