Eiropas auto ražotājvalstīm draud tiesa par nepietiekamu nozares uzraudzību

Vairākas Eiropas valstis, kas ražo auto, tiks iesūdzētas tiesā par to, ka nepietiekami uzraudzījušas automobiļu ražotājus, ļaujot tiem krāpties un manipulēt ar kaitīgo izmešu apjomu. Eiropas Savienības par industriju atbildīgā komisāre Elžbeta Beņkovska paziņojusi, ka oktobrī būs zināms – tieši kuras valstis tās būs. 

 “Volkswagen” krāpšanās skandāls, kas izcēlās pirms gada, aizsācis daudz plašāku izmeklēšanas vilni, kurā iesaistījies arī Eiropas Parlaments.  

Vācu “Volkswagen” nav vienīgais autoražotājs, kas krāpies ar kaitīgo izmešu apjomu, lai gan tika pieķerts pirmais. Atklājies, ka arī itāļu “Fiat” un franču “Renault” veikuši manipulācijas, lai laboratorijas testos uzrādītu mazāk izmešus, piemēram, atslēdzot filtrācijas sistēmu, ja temperatūra pazeminās zem plus 17 grādiem vai pēc 22 minūtēm, zinot, ka laboratorijas pārbaude ilgst vien 20 minūtes.   

Arī Francijas veiktais pētījums šovasar apliecina problēmas apjomu.

Eiropas Parlamenta izveidotā izmeklēšanas komiteja pēc pusgada darba atzīst ka darāmā ir vairāk nekā gaidīts un turpinās darbu vēl līdz martam. Tikuši uzklausīti gan paši autoražotāji un eksperti, arī ES komisāri – tagad kārta dalībvalstu ministriem, teic viens no izmeklēšanas komitejas vadītājiem Herbens Jans Herbrandijs.

“Mums vēl arvien ir ļoti daudz jautājumu par dalībvalstu lomu – mēs uzskatām, ka ir bijusi vāja Eiropas likumdošanas izpilde,” viņš pauda.

Tomēr ne mazums pārmetumi izskan arī Eiropas Komisijas virzienā.

“Amatpersonas ir zinājušas. Bija pētniecības rezultāti no EK, kas liecina, ka dīzeļdzinējiem lielāki izmeši, [...] bet izlēma tam nepievērst uzmanību, jo galvenais bija samazināt CO2 izmešus, un mēs zinām, ka dīzelis ir efektīvāka degviela nekā benzīns,” stāstīja EP deputāts no Latvijas Krišjānis Kariņš (“Vienotība”).

Izmeklēšanas komitejas pārstāvis no Nīderlandes Bass Eikhouts, kā jau zaļās partijas biedrs, ir radikālāk noskaņots. vērtējot politiķu atbildību

“Politiķi, kas ir vāji pret autoražotājiem, galu galā nodarīja sliktāk, nekā būtu noticis tad, ja mēs būtu bijuši stingrāki. Jo tagad Eiropas autoražotājiem ir ļoti negatīva reputācija, un Eiropas saražotu auto pārdošana ārpus Eiropas ir samazinājusies,” sacīja Bass Eikhouts.

 Un Eiropas auto industrija, kas nodarbina 12 miljonus cilvēku, ir ietekmīgs lobijs. Tāpēc Eiropas Komisija ierosinājusi veidot kopīgu autouzraugu, par ko gan dalībvalstis neizrāda sajūsmu

“Nevēlēšanās, pat pretošanās nepieciešamajām pārmaiņām atturoša, lai neteiktu – rada vilšanos,” atzina EK industrijas komisāre Elžbeta Beņkovska.

 “Volkswagen” skandāla izraisītie notikumi var atnest arī citas pārmaiņas – tikko neoficiāli izskanējis, ka “Renault” varētu atteikties no automašīnu ražošanas dīzeļdzinējiem, kuluāros izskan idejas par to, ka dīzeļdegviela jāapliek ar lielāku nodokli, bet vairākas pilsētas rosinājuši automašīnas ar dīzeļdzinējiem neielaist pilsētas centrā.  

Jau ziņots, ka Vācijas kompānija aprīkoja automašīnas ar iekārtām, kas ļāva manipulēt ar izplūdes gāzu rādītājiem. ASV šīs ierīces tika uzstādītas 480 000 automašīnu. Tiesvedība pret “Volkswagen” bija uzsākta arī citās valstīs.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pasaulē
Ziņas
Jaunākie
Interesanti