Drīzumā pret «Volkswagen» sāksies tiesas prāvas «dīzeļgeitā»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Nākamajos mēnešos Vācijas autobūves koncernam „Volkswagen” priekšā stāv tiesas prāvas un izmeklēšanas saistībā ar kaitīgo izmešu falsificēšanas programmatūru, ko uzņēmums bija uzstādījis saviem dīzeļdzinējiem. Eiropas Parlamentā darbu sāk īpaša izmeklēšanas komiteja, kas pētīs, vai Eiropas Komisija un dalībvalstu institūcijas nespēja nodrošināt standartu ievērošanu. Bet ASV „Volkswagen” jau iesūdzēts tiesā, un tam draud vairāku desmitu miljardu dolāru liela sodanauda. Izmaksu segšanai, kas radīsies „dīzeļgeitas” skandāla dēļ, „Volkswagen” atlicis malā gandrīz 7 miljardus eiro. Tomēr ar šo summu var izrādīties krietni par maz.

Šis gads Vācijas autobūves koncernam „Volkswagen” nebūs viegls. Smaga izvērtās jau aizvadītā gada nogale pēc tam, kad septembrī uzņēmums atzina, ka miljoniem „Volkswagen” automašīnu, kas aprīkotas ar konkrētu dīzeļdzinēju tipu, tikusi uzstādīta kaitīgo izmešu falsificēšanas programmatūra. Tādējādi šie automobiļi emitē lielāku par atļauto kaitīgo izmešu apjomu, kas saistīts ar smogu un dažādām veselības problēmām.

Šīs nedēļas sākumā ASV valdība Vācijas autobūves koncernu „Volkswagen” iesūdzēja tiesā par sistemātisku valsts gaisa piesārņojuma prasību pārkāpšanu. Prasības pieteicēja ir ASV Tieslietu ministrija. Saskaņā ar aģentūra AFP vēstīto, „Volkswagen” var tikt piemērots naudassods līdz pat 90 miljardu ASV dolāru apmērā. Tieši Savienotajās Valstīs runa ir par gandrīz 600 tūkstošiem automašīnu, kurām tikusi uzstādīta krāpšanās programmatūra. Tas nozīmē, ka par katru šo auto uzņēmums var saņemt sodu līdz pat 37 ar pusi tūkstošiem dolāru.

Sākoties gadam, izmeklēšanu sāk arī Eiropas Parlaments, kas decembrī atbalstīja īpašas izmeklēšanas komitejas izveidi. Šī izmeklēšana gan vairāk koncentrēsies uz Eiropas Savienības regulatoru un Eiropas Komisijas atbildību pārkāpumu novēršanā. Proti, Eiropas Parlamenta komiteja 45 deputātu sastāvā pētīs daudz ko, tostarp iespējamo Eiropas Komisijas nespēju pastāvīgi uzraudzīt testu ciklus, kā arī dalībvalstu atbildīgo institūciju nespēju atbilstoši un efektīvi rīkoties, lai nodrošinātu stingru kaitīgo izmešu datu „pārveidošanas ierīču” aizliegumu. Izmeklēšanas komiteja arī pētīs, vai Eiropas Komisijas un dalībvalstu rīcībā nav bijuši pierādījumi par izmešu rādītāju krāpšanas programmatūras izmantošanu vēl pirms skandāla nonākšanas atklātībā septembrī. Atgādinām, ka par „Volkswagen” falsificēšanas programmatūru kļuva zināmas pateicoties ASV pētījumiem.

Eiropas Parlamenta izmeklēšanas komitejas gala ziņojums gaidāms 12 mēnešu laikā. Kā iepriekš debatēs paziņoja Eiroparlamenta britu deputāte Vikija Forda no konservatīvo un reformistu grupas, izmeklēšana ir nepieciešama, lai atjaunotu patērētāju uzticību industrijai.

„Ir nepieciešams, lai autovadītāji izmanto dīzeļautomašīnas, un viņiem ir pārliecība, ka, nopērkot šādu auto, viņi ir izdarījuši pareizo izvēli. Mēs nevaram ļaut viena uzņēmuma rīcībai aptraipīt visu nozari. Tādēļ mums ir vajadzīga pilnīga izmeklēšana, kurai cilvēki var uzticēties visā Eiropas Savienības vienotajā tirgū,” norādīja Forda.

Lai tiktu galā ar skandāla sekām, kas ieguvis nosaukumu „dīzeļgeita”, autobūves koncerns rezervējis gandrīz 7 miljardus eiro. Tomēr šī summa ir krietni mazāka nekā naudassods, kas uzņēmuma draud Savienotajās Valstīs. Turklāt izmeklēšanas uzsākušas prokuratūras arī vairākās citās pasaules valstīs. Tiesu darbi krājas, un eksperti prognozē, ka ar malā atliktajiem 7 miljardiem eiro būs krietni par maz.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti